Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAgnes Skoglund Endret for 9 år siden
1
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum mot fattigdom Oslo, 27.januar 2014
2
Innledning Invitert til å holde innlegg, som en del av forumet, Et landsdekkende nettverk av brukerorganisasjoner med felles kamp mot fattigdom og sosial ekskludering. «Bibi Amka» Jobb: Velferdsalliansen Erfaring: bruker
3
Hva skal vi snakke om? Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV kontorene? Hva vi brukerrepresentanter trenger for å være med å utvikle kontorene? Hva er et utviklet kontor for brukerne?
4
Hva vi brukerrepresentanter trenger for å være med å utvikle NAV kontorene? Vi vil gjerne bidra Viktig at vår gruppe kan påvirke For å gjøre dette: grunnleggende vilkår
5
Hva skal til? Likeverd: se på mennesker erfaringer Først og fremst: (Brukerne: benytter et tjenestetilbud) tror jeg det må være en forståelse for at menneskers egne erfaringer er en valid form for kunnskap, samtidig som andres erfaringer også skal verdsettes.
6
Hva skal til? Erfaringer som sosialarbeider sitter med Tydelighet i bestillingen PGA forskjellige forventninger Justere forventninger: Lytte Forklare rammer
7
Hva skal til? Bli tatt på alvor: føles ikke sånn alltid Forpliktelse: ikke ta opp ting om igjen Maktløshet koster dyrt for samfunnet/helse God dialog mellom NAV - brukere og brukerorganisasjonene vil være utslagsgivende for å høste resultater( Tjenestetilbud SaksbehandlingHvordan folk blir ivaretatt)
8
Hva skal til? Organisering: flere står bak, samlet Kompetanseheving(+erfaringskompetanse) Trygghet Påvirke på systemnivå : etablere møteplasser, råd, utvalg Et viktig aspekt er å sette brukerne og organisasjonene i stand til å bidra på systemnivå
9
Hva skal til? God kommunikasjon, god forberedelse, god dokumentasjon og at vi henvender oss samlet – organisasjon, paraply, nettverk. Følge saker/Mål Peke til andre fylker/avdelinger hvor «det fungerer»- eksemplifisere. Eks.
10
Hva skal til? Ankemuligheter /internt klage: 1.Dårlig hjelp 2.Ikke hjelp 3.Sakte 4.Noe annet /det man trenger 5.Ukevis for å få en avtale 6.……
11
Avslutning Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV kontorene?
12
Avslutning Utgangspunktet til de fleste NAV ansatte er å bidra til best mulig tjenester, Hvis alt jeg har snakket om er på plass og blir reelt, kan brukerne virkelig være med å stimulere til utvikling av NAV- kontorene.
13
Avslutning/Et utviklet kontor Reell brukermedvirkning/må Brukere får et bedre møte med Arbeids- og velferdsetaten. Ser Lytter (Be)gripper
14
Avslutning Reell brukermedvirkning. På helsesiden ser de ofte brukermedvirkningen som en ressurs! Gjør NAV det?
15
Avslutning Takk
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.