Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum."— Utskrift av presentasjonen:

1 Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum mot fattigdom Oslo, 27.januar 2014

2 Innledning  Invitert til å holde innlegg, som en del av forumet, Et landsdekkende nettverk av brukerorganisasjoner med felles kamp mot fattigdom og sosial ekskludering.  «Bibi Amka»  Jobb: Velferdsalliansen  Erfaring: bruker

3 Hva skal vi snakke om? Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV kontorene? Hva vi brukerrepresentanter trenger for å være med å utvikle kontorene? Hva er et utviklet kontor for brukerne?

4 Hva vi brukerrepresentanter trenger for å være med å utvikle NAV kontorene? Vi vil gjerne bidra Viktig at vår gruppe kan påvirke For å gjøre dette: grunnleggende vilkår

5 Hva skal til? Likeverd: se på mennesker erfaringer  Først og fremst: (Brukerne: benytter et tjenestetilbud) tror jeg det må være en forståelse for at menneskers egne erfaringer er en valid form for kunnskap,  samtidig som andres erfaringer også skal verdsettes.

6 Hva skal til?  Erfaringer som sosialarbeider sitter med  Tydelighet i bestillingen PGA forskjellige forventninger  Justere forventninger: Lytte  Forklare rammer

7 Hva skal til?  Bli tatt på alvor: føles ikke sånn alltid  Forpliktelse: ikke ta opp ting om igjen Maktløshet koster dyrt for samfunnet/helse  God dialog mellom NAV - brukere og brukerorganisasjonene vil være utslagsgivende for å høste resultater( Tjenestetilbud SaksbehandlingHvordan folk blir ivaretatt)

8 Hva skal til?  Organisering: flere står bak, samlet  Kompetanseheving(+erfaringskompetanse) Trygghet  Påvirke på systemnivå : etablere møteplasser, råd, utvalg  Et viktig aspekt er å sette brukerne og organisasjonene i stand til å bidra på systemnivå

9 Hva skal til?  God kommunikasjon, god forberedelse, god dokumentasjon og at vi henvender oss samlet – organisasjon, paraply, nettverk. Følge saker/Mål  Peke til andre fylker/avdelinger hvor «det fungerer»- eksemplifisere.  Eks.

10 Hva skal til?  Ankemuligheter /internt klage: 1.Dårlig hjelp 2.Ikke hjelp 3.Sakte 4.Noe annet /det man trenger 5.Ukevis for å få en avtale 6.……

11 Avslutning Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV kontorene?

12 Avslutning  Utgangspunktet til de fleste NAV ansatte er å bidra til best mulig tjenester,  Hvis alt jeg har snakket om er på plass og blir reelt,  kan brukerne virkelig være med å stimulere til utvikling av NAV- kontorene.

13 Avslutning/Et utviklet kontor Reell brukermedvirkning/må Brukere får et bedre møte med Arbeids- og velferdsetaten. Ser Lytter (Be)gripper

14 Avslutning  Reell brukermedvirkning. På helsesiden ser de ofte brukermedvirkningen som en ressurs! Gjør NAV det?

15 Avslutning Takk


Laste ned ppt "Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google