Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSiw Engebretsen Endret for 9 år siden
1
Lokalt utviklingsprosjekt Hovedprinsipp Lokal tilpasning og utvikling av arbeidstidsordninger og andre rammebetingelser skal bygge på lokale målsettinger og prioriteringer for utvikling av lærings- og arbeidsmiljø. I dette ligger at for å oppnå en mer hensiktsmessig disponering av personalressursene, må det satses på tiltak og gjøres prioriteringer som synliggjør behovet for avtaleutvikling. Det er gjort en kopling mellom utviklingsmål/- tiltak og den disponering av lærerressursene disse skaper behov for
2
Etter Irgens… Kollektivt orienterte skoler: Lærerne opplever mindre belastning Understøtter og gir mer variert undervisning Er skoler i utvikling De gode skoler – Skoler med etos! ”Generelle løsninger kan skape spesifikke problem.”
3
Etter mellomoppgjøret… Høsten 2009 Hovedavtalen SFS 2213 – Arbeidstidsavtalen + div bestemmelser - Utløp pr 31.12.2009 - Reforhandling i tidsrommet okt. – des. 2009 - Kan gå inn i hovedtariffoppgj. pr 1. mai 2010 Ny avtale med virkning fra 1. august 2010 Forskning og utredning – Arbeidstid –Avtalesystem
4
Arbeidstid for undervisningspersonalet - avtalehistorikk Mars 2004 1.5.2006 2007/08 2008/09 2009/2010 Større del av arb.tid på skolene, leseplikter m.v. videreført fra reglene i Staten System- endring m/ lokale avtaler. Sentral avtale gjelder i 2006/07 Lokale avtaler Skoleårene Lokal uenighet: Lokal uenighet: Sentral behandling. Kan kreve tilbakefall til sentral avtale Lokal uenighet: Lokal uenighet: (1) sentral bistand (2) sentral behandling (3) Sentral nemnd
5
Arbeidstid for undervisningspersonalet (SFS 2213) - hva nå? Reforhandling høsten 2009 ”Det store 3-årige utviklingsprosjektet” - har det blitt utvikling? Hva med lokale prosesser og klima? Er det skapt utviklingsmål og konkretisering av tiltak som grunnlag for avtaleutvikling? Har det skjedd avtaleutvikling i tråd med lokale og sentrale intensjoner?
6
Arbeidstid for undervisningspersonalet (SFS 2213) – FoU KS må ha en kvalitativ god kunnskapsbase - en ”plattform” å stå på Bredt anlagt FoU-prosjekt for å kartlegge hva som faktisk har skjedd Faglig ansvarlige på både skole- og kommunenivå God forankring på rådmannsnivå for å kunne sammenholde med overordnede målsettinger og prioriteringer
7
Arbeidstid for undervisningspersonalet (SFS 2213) – FoU KS må få grunnlag i undersøkelsen til videre prioritering: Hva er veien videre? Er dagens avtalemodell hensiktsmessig? Hva er det i tilfelle ønskelig å endre? - selve modellen med lokal avtale? - intensjoner, prosess, prosedyrer? - innhold i sentral avtale? Håper og forventer lokalt engasjement for å få kvalitet i undersøkelsen
8
Så minner vi til slutt om målet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.