Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi. To krefter Sentrifugalkraften: eksemplet fra filmen da Matti og Niila setter på «Rock’n roll music»- singelen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi. To krefter Sentrifugalkraften: eksemplet fra filmen da Matti og Niila setter på «Rock’n roll music»- singelen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi

2 To krefter Sentrifugalkraften: eksemplet fra filmen da Matti og Niila setter på «Rock’n roll music»- singelen Sentripetalkraften: forfatterens intense interesse for det ser inne i et temmelig snevert og avgrenset miljø

3 Temakretser Ungdomskultur Folkelig kultur («Folk-flest-kultur»; «Harry-kultur»; lavkirkelig despotisme) Det svenske «Folkhemmets» høydepunkt og begynnende forfall og det moderne Sveriges inntog kulturkollisjoner Utkant-Sverige Stemmene i et grenseland Maskulinitetskravet («man måste för all del inte vara Knapsu») Råskap, undertrykking

4 Formelle helhetstrekk Rammefortelling Tilbakeskuende Bakgrunnsfortellinger og forgrunnsfortellinger Episodisk Store tidslakuner Vekslende fortellerstemme Kapitlene: fra troverdig realisme til ellevill fantasi og utroligheter Ironi, selvironi Sammenlikninger med utgangspunkt i kulturen i fortellingen

5 Andre svenske samtidsromaner med liknende motivkrets Torgny Lindgren: – Pølsan – Hummelhonung Göran Tunström – Juloratoriet Jonas Hassein Khemiri – Ett öga rött

6 Fortelleren 1 Rammefortellingen: – Jeg-personen (Matti) ca. 40 år ser tilbake på oppveksten i Vittula, Pajala – Metaforisk: Er i Himalaya for å hedre Niila som er død, tunga fryser fast på en minneplate, pisser seg løs, fortellingen kan begynne – Avslutningen: Matti er blitt svensklærer i Sundbyberg (en forstad til Stockholm); drar av og til tilbake til Pajala da minnene blir for sterke; minnet om isløsningen er det sterkeste minnet – Av og til dukker rammefortellingen opp inne i hovedfortellingen (s. 52, nederst)

7 Fortelleren 2: Hovedfortellingen: – Jeg-forteller, Matti, som er deltaker i fortellingen (personal forteller); med tre perspektiver: Barneblikket som tolker verden på sin måte: s. 34, s. 40 (disse tilfellene er som regel korte, ofte bare en enkeltstående setning) Matti som gjengir hendelsene med barnets blikk, men med den voksne Mattis språk (s. 41, s. 46)

8 Fortelleren 3 Matti som voksen ser og tolker Pajalasamfunnet med den voksnes innsikt (s. 47, s , s. 74, s. 77, s. 85) Disse innslagene kan ha noe essayistisk ved seg. Fri, indirekte tale: brudens mamma s. 111 Fortelleren ser seg selv utenfra (s. 43)

9 Bakgrunn og forgrunn Kpt. 5, kpt. 8, kpt. 17

10 Kapittelstruktur Fra det tilforlatelige, troverdige og hverdagslige Til de mest fantastiske og utrolige fortellingene Dvs. fra realisme til fantasi og eventyrlighet Eller: fra den virkelige verden til barnets forståelseshorisont Metaforisert med Rock’n roll music metaforen og isløsningsmetsforen

11 Beskrivelser og «som»- sammenlikninger Prakteksempelet: s. 112 S. 40: det sanselige, duftene S. 42: Värmepannan som en slags gravivditet, en forløsning, barnet som vokser seg ut av hammen sin og blir voksen s. 58: forløsningen igjen

12 Den folkelige myteskapingen S. 126: «Så berättades det»

13 Ironi Tornedalssången


Laste ned ppt "Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi. To krefter Sentrifugalkraften: eksemplet fra filmen da Matti og Niila setter på «Rock’n roll music»- singelen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google