Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Små forskere i barnehagen Eksperimenter og aktiviteter som stimulerer til undring over naturfaglige fenomener Kropp og Natur 2, Førskolelærer 2.trinn,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Små forskere i barnehagen Eksperimenter og aktiviteter som stimulerer til undring over naturfaglige fenomener Kropp og Natur 2, Førskolelærer 2.trinn,"— Utskrift av presentasjonen:

1 Små forskere i barnehagen Eksperimenter og aktiviteter som stimulerer til undring over naturfaglige fenomener Kropp og Natur 2, Førskolelærer 2.trinn, Vår 2009 Camilla Blikstad Halstvedt og Espen Braaten

2 Rammeplanen for barnehagen …”barnehagen skal bidra til at barna lærer å iaktta, undre seg, eksperimentere, systematisere, beskrive og samtale om fenomener i den fysiske verden” Målet er ikke å forklare barna vanskelige naturfaglige fenomener, men å legge tilrette for at barna kan eksperimentere, undre seg og kanskje lære seg noen begreper de senere i skolealder skal knytte forklaringer til, f.eks tyngde, friksjon, oppdrift, svingninger, hjerteslag og pust.

3 Små forskere i barnehagen Små barn lærer bedre ved å erfare selv, prøve selv - enn å bli fortalt ting Målet er å få barna interessert og opptatt av problemstillinger slik at de vil forske videre på egen hånd Lek er viktig! La barna leke seg til kunnskap! Legg til rette for lek som skaper undring og pirrer nysgjerrigheten Se verden gjennom barnas øyne og undre deg sammen med dem Vi er alle utstyrt med et fysisk sanseapparat, men evnen til å bruke det er forskjellig Foto: Roy Nordbakke, HiØ

4 Forsøk med barn i barnehagen Små grupper på toppen 6-7 barn Sett av tid til samtale før og etter gjennomføringen av forsøket Aktiviser barna ved å stille spørsmål som: ”Hva tror dere kommer til å skje?” Skriv gjerne ned forventede resultater sammen (hypoteser) og se om det stemte etterpå Barna bør stå for den praktiske gjennomføringen med minst mulig hjelp av en voksen

5 Små forskere i barnehagen 1) Det er verdifullt a) å ha evnen til å undre seg, og b) denne evnen kan både sløves og utvikles 2) Sansene er til for å brukes – barn kan læres opp til å bruke dem bedre 3) Naturfag er i stor grad eksperimentering og ikke ulikt lek 4) Naturfag er tenkning og tenkning kan stimuleres og utvikles 5) Barnets selvaktelse og syn på seg selv er påvirket av det barnet forstår, det det klarer å ”få til”, oppdage og skape 6) Begreper er tankens verktøy. Å utvikle nye begreper og styrke begrepsforståelsen er et nøkkelområde i alle fag. Fra boken ”Fysikkaktiviteter i barnehage og småskole” av Leif Wedøe FLOTTE ORD !! Men hvordan skal jeg realisere dem i mitt arbeid med barn?

6 Eksperimentering og lek Vi skal legge forholdene til rette og sette i gang aktiviteter slik at barnet har mulighet til å drive utforskning med materialer og redskaper. - ”Learning by doing”, men: En viktig betydning av aktivitet er å skape muligheter for muntlig tankeutveksling Det beste er at barnet formulerer erfaringene i ord. Kanskje det er det barnet gjør når det snakker til seg selv?

7 Tenkning og begreper Viktig at vi lytter til hva barnet har å si og tar det som en innfallsport til barnets tenkning Et godt og tidlig grunnlag er den viktigste forutsetningen for videre læring! Dette fundamentet bør legges i barnehagen! Forberedelse til senere læring. La oss ta vare på nysgjerrigheten, gleden ved å forstå og få noe til! Motvilje mot naturfag er nok tillærte holdninger fra hjemmet, skole og omgivelsene. Naturfag er et ”tenkefag” – så allerede i førskolen må barna få en gryende forståelse for at omgivelsene går an å begripe. Barnets trygghetsfølelse og selvoppfattelse er sterkt avhengig av i hvilken grad barnet er i stand til å fatte hva som skjer rundt det.

8 LUFTEN som gjør motstand Vindmølle, hvor mye blåser det? Vindretning – lang tråd med sløyfe i enden Japansk vindfisk Drage Fallskjerm Seilbåter Ulike papirflymodeller som etterligner ulike fugleslag Isoporplater som slippes i ulike vinkler Sykkelpumpe og plastelina

9 LUFT Vind er luft i bevegelse Luft tar plass – trakt med plastelina på flaske Luft yter motstand – stå på en stol og slipp ting i bakken: papir på høykant og på tvers, sammenkrølla papir, fjær, stein, ulike typer frø, ”propell” Duplo-mann med og uten fallskjerm, stor og liten ball Luft som drivstoff – ballong som lufta slippes ut av, festet til bil Dorull og skoeskelokk som luftputebåt

10 Lag en vindmølle i barnehagen

11 FYSIKK Friksjon: sklibrett Hva skjer hvis vi gnir en ballong mot gensern? Papirlapper Bevegelse: å undersøke fart: hva kommer raskest ned? Tyngde: balanse Overflatehinne: Pepper i vannskål med zalo Tråd på overflate med zalo Binderser som slippes i nesten fullt vannglass Såpebåt Magnetisme, hva virker magneter på? Kan drive bil fremover med magneter. Hvor sterk er en magnet? Å lage lyd med flasker med vann i Lys i vann som brytes, sugerør i vannglass som ser knukket ut Archimedes lov, volumet av en gjenstand i vann

12 VANN Flyte og synke Bobler Temperatur Smelte/fryse Lysbøyning Hva løser seg i vann? Blande sammen væsker Måle nedbør ute – barnehagens regnmåler Kaldt vann er tungt, varmt vann er lett Det rennende vannet som drar vannhjulet rundt

13 KILDER - Litteraturliste Evans, David 2000, Spennende eksperimenter for de aller yngste, N. W. Damm & Sønn A.S Gran, Kari & Nordbakke, Roy 2006, Forskerspiren – arbeidsbok til Yggdrasil 5, Aschehoug Kilander, Wenche Storaker 1989, Naturstudier i barnehagen, Universitetsforlaget Mickaelsen, Vera 2003, 1000 ting å gjøre sammen med barna, Kagge Forlag AS Wedøe, Leif 2005, Fysikkaktiviteter i barnehage og småskole, Cappelen akademisk forlag


Laste ned ppt "Små forskere i barnehagen Eksperimenter og aktiviteter som stimulerer til undring over naturfaglige fenomener Kropp og Natur 2, Førskolelærer 2.trinn,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google