Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Pedagogisk relasjonskompetanse Ikke metode, men fundament. (Jesper Juul 2003)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Pedagogisk relasjonskompetanse Ikke metode, men fundament. (Jesper Juul 2003)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Pedagogisk relasjonskompetanse Ikke metode, men fundament. (Jesper Juul 2003)

2 Relasjonskompetanse Pedagogens evne til å se det enkelte barn på dets egne premisser og å avstemme sin egen atferd uten dermed å legge fra seg lederskapet og evnen til å være autentisk i konteksten Pedagogens evne til å påta seg det fulle ansvar for relasjonens kvalitet = det pedagogiske håndverk = den pedagogiske etikk

3 Kvalitet i relasjoner Pedagogen må ta ansvar –ATMOSFÆREN –RELASJONENS KVALITET Aldri overlates til barna

4 Når voksne ikke tar ansvar Skyldfølelse og skam hos barna.

5 Fra lydighetskultur til ansvarlighetskultur Fra en relasjon preget av regler og konsekvenser Til en relasjon preget av kontakt og respekt

6 Fra subjekt – objekt Til subjekt - subjekt Tingliggjøring Menneskeliggjøring

7 Fra begrensning (makt/kontroll) til avgrensning (kontakt/respekt) Det handler om tydelige voksne som setter grenser for seg selv. Gjøre seg fortjent til barns respekt. –Rolleautoritet –Personlig autoritet


Laste ned ppt "Pedagogisk relasjonskompetanse Ikke metode, men fundament. (Jesper Juul 2003)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google