Laste ned presentasjonen
1
Morfologisk utvikling
2
Morfologisk utvikling
”Når vi snakker om morfologisk utvikling, mener vi hvordan barna gradvis oppdager hvordan ordene i språket er bygd opp, og hvordan de tar i bruk denne kunnskapen om ordene.” ( Høigård 2006:125)
3
Uanalyserte helheter I starten oppfatter barna ordene som uanalyserte helheter
4
Morfemer Legg merke til at Høigård har en annen inndeling av morfemene enn Kuldbrandstad
5
Analyse av ordformer Hvordan kan vi vite at ungene analyserer ordformene? ”speis” for ”spiste ” å klosse” ”syret mitt” ”jålepulver” og ”karbonadegartneri”
6
Hvor går ordgrensene? Federin Leisei Blimte
7
Innlæring i tre faser Imitasjon av uanalysert ordform: sang, gav, spiste Analyse og utprøving som kan føre til overgeneralisering: syngte, gidde, speis Justering av reglene: sang, gav, spiste NB: Eksemplene er tilfeldige
8
Når har barnet lært bøyningssystemet?
Språkavhengig Norske barn: I 2-3-årsalderen er grammatisk kjønn og regelrett flertall på plass I 4-årsalderen er systemlæringsfasen over I 6-årsalderen er systemstabiliseringsfasen (stort sett) over
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.