Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

30. januar 2004SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11)1 Tjenstekonvertering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "30. januar 2004SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11)1 Tjenstekonvertering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI."— Utskrift av presentasjonen:

1 30. januar 2004SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11)1 Tjenstekonvertering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI

2 30. januar 2004 SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11) 2 Tjenestekonvertering En eksisterende tjeneste skal skiftes ut med en ny, enten ved oppgradering software, skifte av hardware, protokoll eller endring i infrastruktur.

3 30. januar 2004 SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11) 3 Utrullingsstrategi En Noen Mange Deg selv SA-kolleger Andre Gammel Ny Overlapp Gammel Ny Avbrudd SømløstBrudd Gammel Ny Flash-Cut

4 30. januar 2004 SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11) 4 Kommunikasjon Bruker Gammel tjeneste Ny tjeneste Konvertering Avbrudd ved konverteringen? Er ny tjeneste fullstendig Kompatibel med den gamle? Har du full kontroll på hvordan brukerne benytter tjenesten? Må noe gjøres på hver brukes maskin? Er helpdesk informert?

5 30. januar 2004 SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11) 5 Dersom avbrudd er nødvendig Så kort som mulig Bør være velorganisert Bør komme på et for brukeren komfortabelt tidspunkt Må være annonsert i god tid

6 30. januar 2004 SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11) 6 Lagdeling og søyler Kunde1Kunde2Kunde3Kunde4 Applikasjon ProtokollLagdelt Tjener DatalagerSøyle Op.sys Lagdeling – dersom sømløs overgang er mulig Søyler – dersom man man får funksjonsbrudd

7 30. januar 2004 SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11) 7 Rioting mob technique PC-team A Unix-team A PC-team B Unix-team B Senior troubleshooters VENSTRE KONTORREKKE HØYRE KONTORREKKE

8 30. januar 2004 SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11) 8 Avbrudd 1. Få men store er bedre enn mange og små. 2. La brukeren få vite på forhånd hva han tjener på avbruddet. (What’s in it for me?) 3. La brukeren få innvirke på valget av tidspunkt for avbruddet. 4. La brukeren få beskjed i god tid, så han kan planlegge sin egen aktivitet og være produktiv under bruddet.

9 30. januar 2004 SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11) 9 Overfasing av tjenester Gammel Ny GammelNy Gammel Logging redirekt Feilmelding m/info På forhånd Overgang I etterhånd Etterpå

10 30. januar 2004 SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11) 10 Avbruddstrategier SentraltHos brukeren SømløstTrivielt”En-noen-mange” Avbrudd Vedlikeholds - vinduer ”Rioting mob” på isolerte delsystemer

11 30. januar 2004 SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11) 11 Back-out-plan En plan for å reversere en delvis gjennomført endring Klare rammer for når den skal gjennomføres dersom man ikke kan fullføre endringen Jo raskere og enklere en back-out kan gjennomføres, jo bedre

12 30. januar 2004 SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11) 12 Viktige momenter Opplæring Testing Dobbelt- testing Trippel- testing Planlegging Back-out- plan Tilstede- værelse Informasjon Peer- review Annonsering Kommunikasjon


Laste ned ppt "30. januar 2004SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11)1 Tjenstekonvertering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google