Laste ned presentasjonen
1
Menneskeskapt teknologi
Kirsti E. Berntsen, IDI, NTNU
2
Praktisk Fagpåmelding/semesteravgift + ta i bruk it’s:learning
Øvinger : 3 av 4 godkjente før eksamen Max. 3 studenter pr. gruppe (epost - gruppemedlemmer til ØL) Øvingsleder(ØL): Vegard Tiltaksuke (uke 9): 3 timers kollokvium = 1 godkjent Ø It’s:learning: Epostadresser, grupper, meldinger, diskusjonsforum Levere øvinger, få kommentar, godkjenninger Informasjon på weben manus, forelesningsplan, info om øvinger, pensum..
3
Gangen i forelesningen
Det tekniske og det sosiale Teknologisk determinisme vs. sosial konstruktivisme Den lineære modellen for innovasjon vs. domestiseringsmodellen Hva betyr dette for forståelsen av forholdet mellom produsenter og brukere
4
Gitt grense ?! Eks. Idrett Blodpreparater
Påkledning (hopp- og skøytedresser) Høydehus Utstyr (klappskøyter) …
5
Teknologisk determinisme (I)
Selvstendig drivkraft (A) Stigbøylen og dampmaskinen IT gir arbeidsløshet Internett virker demokratiserende Teknologi er nøytral (B) Den er ikke ladet Priviligerer ingen interesser - er bare et verktøy Må bare “oppdages”
6
Teknologisk determinisme (II)
Konsekvenser Teknoentusiasme - teknologi som helt Teknofobi - teknologi som overgriper Ikke rom for handling - apati (av type A) Teknologi er uprobletisk og kan ignoreres (av type B)
7
Rulle over oss ? Eks.: Internet
Opplæring! Fra liten gutteklubb til … Policy: ISP, Telenor, AOL – Time Warner Betalingsløsninger, tredje parter, institusjoner $ - ikke gratis ! IPv6 .net
8
Sosial konstruktivisme (I)
Sammenfiltra Komplekse nettverk Mange hensyn Flere valg Brukes ulikt Tolkes forskjellig/ fleksibelt Kunne vært annerledes Veves inn i hverdagen Aldri selvstendig Aldri nøytal
9
Sosial konstruktivisme (II)
Konsekvenser Teknologi er hva menneskene gjør den til Vi må engasjere oss, kan ikke være apatiske, likegyldig eller uvitende
10
Sykkelen glemt opphavet - kunne vært annerledes (“black-boxing”)
små hjul ramme som diamant kjede luft
11
Mobilisere støtte “young men of nerve” fart
12
Mobilisere støtte stort forhjul “young men of nerve” fart luft
13
Mobilisere støtte gamle, kvinner, barn sikkerhet
14
Mobilisere støtte luft gamle, kvinner, barn sikkerhet fjærer
15
Mobilisere støtte stort forhjul “young men of nerve” fart luft luft
gamle, kvinner, barn sikkerhet fjærer
16
Den lineære modellen for innovasjon
Grunnforskning Anv. forskning Tekn. utvikling Industriell tilpasn. Spredning
17
Domestiseringsmodellen (I)
Brukere er aktive Brukere gjør noe med teknologien, teknologien gjør noe med brukerne
18
Domestiseringsmodellen (II)
Synliggjøre kontekst og kreativitet Mangfoldige kontekster Innovative tolkninger og bruk Fornuft er ikke alt! Verden er morsom! Synliggjøre konflikt og forhandlinger Brukere imellom Mellom produsenter og brukere
19
Domestiseringsmodellen (III)
Innsikt i teknologiens rolle i menneskelige relasjoner Oppreisning av brukerne Kritikk av forenklede fortellinger om teknologi Pekefinger til designere Reformulering av innovasjonsmodeller
20
Domestisering på ulike nivåer
Grunnforskning Anv. forskning Tekn. utvikling Markedsføring Bruk
21
Brukere i produksjon Tidligere brukere Refleksive brukere
Statistiske brukere Logiske brukere Teoretiske brukere Historiske brukere De andres brukere Trend analysens brukere Pilotbrukere Kundeservicebrukere Salgstallenes brukere
22
Oppsummering Teknologi ikke selvstendig eller nøytral
Kritisk engasjement fra “innsiden” Brukere er også innovatører Teknologi som “the missing link” Samfunn som ”the missing link”
23
Hjemmelekse kap.1 i boka “Making technology your own”
Technology in use Technology as hero or villain Consumption as production – domestication of artefacts Domestication and evereday life. Continuity and change Rediscovering gender and relativizing masculinity
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.