Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Anne Live Vaagaasar, Dr. Førsteamanuensis Prosjektledelse, Handelshøyskolen BI Læring i prosjektpraksis.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Anne Live Vaagaasar, Dr. Førsteamanuensis Prosjektledelse, Handelshøyskolen BI Læring i prosjektpraksis."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 1 Anne Live Vaagaasar, Dr. Førsteamanuensis Prosjektledelse, Handelshøyskolen BI Læring i prosjektpraksis

3 2 Hva er budskapet?  Erfaringsoverføring i prosjektsammenheng:  må bli levende praksiser og betydningsfullt  prosess – ikke bare produkt  rapporter må suppleres med ’kreative metoder’ – rapporter er produktbaserte og tilbudsorienterte …  prosess? No’ mykt? Effektivt – her og nå

4 3 Hva er viktig?  Læring  Kompetanse – en komplisert sak…  kunnskap (teoretisk /verbal)  ferdigheter  holdninger  Handlingsdyktighet – situasjonen

5 4 Prosjekter – arenaer for erfaringslæring?  Prosjekter er gode arenaer for læring og kunnskapsutvikling  bra for det enkelte prosjekt  bra for organisasjonen  Må ta vare på erfaringene – overføre/vidreføre mellom prosjekter  Men;  vi ser ikke  reflekterer ikke  tar ikke vare på

6 5 Evner ikke å ta vare på kunnskapen?  Manglende ansvarsfordeling – ingen tar ansvar  Manglende systemer og rutiner – for innsamling, bearbeiding, lagring og gjenhenting av kunnskap  Innleid personell – forsvinner + markedsverdi  Tilbakeholdenhet – vil ikke se det negative  Tidspress – prioritering av kortsiktige mål  Feil fokus – den enkelte prøver ikke å lagre å dele erfaringer fordi de ikke ser nytten av det  Venter for lenge – utsettes til prosjektet er ferdig – glemsel og omskriving  Maktbase – kunnskap er makt  Manglende ressurser – læring koster på kort sikt… MÅ VÆRE EN KONTINUERLIG PROSESS!!! KNYTTEt TIL NATURLIGE PROSESSER I PROSJKETET!!!

7 6 Kan erfaringer overføres? Situasjonen slik den er Situasjonen slik den oppfattes Situasjonen slik den videreformidles

8 7 Eksplisitt og taus kunnskap (Nonaka 1994) Eksplisitt kunnskap “Taus kunnskap” Taus kunnskap èHøyst personlig èVanskelig å sette ord på èVanskelig å kommunisere èVanskelig å formalisere èVanskelig å dele med andre èBestår av tekniske ferdigheter èBestår av grunnleggende antakelser - tatt for gitt Taus kunnskap èHøyst personlig èVanskelig å sette ord på èVanskelig å kommunisere èVanskelig å formalisere èVanskelig å dele med andre èBestår av tekniske ferdigheter èBestår av grunnleggende antakelser - tatt for gitt Eksplisitt kunnskap èFormaliserbar èKommuniserbar è”Prosesserbar” Eksplisitt kunnskap èFormaliserbar èKommuniserbar è”Prosesserbar”

9 8 Overføringen av erfaring er vanskelig  Bare en liten del av erfaringen  Den tause kunnskapen blir borte  Tilbudsorientert – ikke etterspørselsorientert  Integreringen er gitt  Blir ikke verdifullt for oss

10 9 Mekanismer som hjelper oss  Nyttig – virkelighetsnært  Lære ved å gjøre  Lære ved å prøve å feile  Lære problembasert  Men HVA MED REFLEKSJON?  Men HVA OM DU IKKE KAN FEILE?

11 10 Vi må øke prosjektteamets mestringsevne  Subjektiv-Mestrings-Evne  Høyere mål  Raskere høy intensitet  Høy innsats over tid  Mål – kompetanse  Øvelse gjør mester ’- feelingen’ – den tause kunnskapen også – situasjonen

12 11 Subjektiv mestringsevne  Målsetting En person med lav SME tror ikke han / hun duger til noe Er forsiktig med utforsking, setter seg for lave mål – underpresterer – får ikke trigget læring  Innsats Høy SME – vil mestre – legger inn stor innsats, ’gyver på’ Lav SME – prøver ikke – ’får det ikke til like vel’  Vedvarenhet Høy SEM – vil mestre – legger inn stor innsats over tid

13 12 Prosjektbasert læring Infrastruktur for læring Ledere som rollemodeller Trygghet Brukermiljøer som drøfter praksis Klar hensikt med prosjektet Systematisk og felles refleksjon PBL, Ayaz og Zenuick 2001

14 13 Læring – men hva er verd å vite?  Hitler – W.W. II – 1939  Hitler – Man of the Year 1938 – Times  Kleopatra – f. Kr.  Kleopatra – gift med to av sine brødre  Georg Wash. – 1. president i U.S.A.  Georg Wash. – kjent for å dyrke Marihuana i hagen  Bell – oppfant telefonen  Bell kunne ikke ringe familien sin – de var døve  Man kan ikke duellere i Paraguay  Jo, man kan duellere i Paraguay – hvis begge er registrerte blodgivere


Laste ned ppt "1 Anne Live Vaagaasar, Dr. Førsteamanuensis Prosjektledelse, Handelshøyskolen BI Læring i prosjektpraksis."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google