Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utflagging av industri Ivar Sandnes Stokke Gruppen AS

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utflagging av industri Ivar Sandnes Stokke Gruppen AS"— Utskrift av presentasjonen:

1 Utflagging av industri Ivar Sandnes Stokke Gruppen AS
Fagseminar februar 2003 Utflagging av industri Ivar Sandnes Stokke Gruppen AS 5-6 februar 2003

2 5-6 februar 2003

3 Stokke Gruppen AS Etablert 1932
Familien Stokke (3. generasjon) 91%, adm.dir 9% Omsetning ca 710 mnok Ca 460 årsverk (ca 375 i Norge) Salg utenfor Norge 70% av omsetning 5-6 februar 2003

4 ORGANISATION OF THE STOKKE GROUP
Managing Director Kjell A. Storeide Finance/Accounting Geir O. Løseth Financial Manager Support functions Steinar Loe Deputy Managing Director Business development Rune Stokke Director Div. Fora Form Gunnar Hareide Division Manager Div. Children Kristine Landmark Division Manager Div. Movement Wenche Kjerstad Division Manager Div. Wonderland Steinar Loe Division manager Div. Production/Logistic Ivar Sandnes Division Manager Håhjem Vatne Stranda Tennfjord Ørsta 5-6 februar 2003

5 WELCOME TO STOKKE AND OUR WORLD OF UNIQUE PRODUCTS
CHILDREN MOVEMENT FORA FORM WONDERLAND 5-6 februar 2003

6 Net turnover 2002 NOK mill Sales outside Norway Div Children 279 96 %
Div Movement 143 95 % Div Fora Form 123 41 % Div Wonderland 165 25 % Total 710 70 % 5-6 februar 2003

7 Division: Production and Logistics
Stokke Gruppen AS Division: Production and Logistics Updated: / IS * Member of the Division Management Group Production and Logistics Division Manager Ivar Sandnes * Controller Helge Gausnes * Logistics Logistics Manager Olaf Eikrem Purchasing Purchasing Manager Nils Laugesen * Technical Technical Manager Egil Hanken Project Staff Svein Parr Jan Emblemsvåg Cathrine Andersen Inger Lise Ødegård Eivind Aas Inge Leite Production abroad: -Slovenia Romania Estonia .... Factories in Norway Dept. Tennfjord Factory Manager Dagmund Hildre * Dept. Stranda Factory Manager Jan Aurvåg * Dept. Håhjem Factory Manager Håvard Fanum * Dept. Ørsta Factory Manager Steinar Gjertsen * Olai Storheim Tor Inge Hagset Arild Haddal Sven Eik Norvald Bjørkevoll Bjørn Olav Løseth Jonny Jøsok Marianne Omenås Lars Hjelle Ann Kristin Vestre Bente Julseth Nelly Wahl Jan Pedersen Jan Flø Trude Sandvik (permisjon) Peter Langlo

8 Hva gir lønnsom vekst? Products Place Promotion Price People
Bedre enn våre internasjonale konkurrenter... Place Tilgang til de beste butikker / distribusjonskanaler over hele verden... Promotion Ressurser til å bygge internasjonalt merke (brand)... Price Internasjonalt konkurransedyktige priser... People Være attraktive for dyktige medarbeidere i de land verden over hvor vi skal arbeide... 5-6 februar 2003

9 Merkebygging (branding)
Ett overgripende merke (Stokke) med differensiering på divisjons og produktnivå Merke (brand) er kundens (forhandlers og sluttbrukers) opplevelse av Stokke som leverandør ...”det han forteller sine venner når vi ikke er til stede” Kundens opplevelse av Stokke skapes ikke av reklame, men hvordan vi leverer i forhold til hans forventninger. Internal delivery External promise Brand experience 5-6 februar 2003

10 Produksjonsstrategi Utvikle et produksjons- og logistikkonsept som møter kundens forventninger skapt gjennom vår bygging av merke (brand) Internt arbeid sammen med Sintef November 2000 Fabrikkstruktur er ett av 8 hovedpunkter i strategien Øvrige punkter er: Produksjons- og logistikkonsept Opplæring/utvikling (SPS) PU Innkjøp og forsyning Produkt- og fabrikklønnsomhet IT Kompetanse / kjernekompetanse 5-6 februar 2003

11 Produksjonsstrategi - Viktige prosesser
Fabrikkstruktur Reduksjon av antall fabrikker (54) Antall snekkeri fra 3 til 1 (laminering) Spesialisering og fokuserte fabrikker Outsourcing Innkjøp og vareforsyning Global sourcing (kompetanse, kapasitet, strategi) Bygge nettverk av leverandører internasjonalt Utvikle effektive forsyningssystem Produktutvikling Forbedret prosess SPS Kompetanse- og utviklingsprogram for alle ansatte Lederutvikling, kompetanseutvikling, kontinuerlig forbedringsprosess, etc. 5-6 februar 2003

12 NY Fabrikkstruktur STRANDA Stokke PLATEMØBLER HÅHJEM
MOVEMENT og CHILDREN TENNFJORD Stokke LAMINERING ØRSTA FORAFORM 5-6 februar 2003 Kundeordrestyrt produksjon 

13 Produksjon i Norge Tilskjæring --> søm --> trekking --> montering --> pakking --> distribusjon Kundeordrestyrt produksjonon (100%) Høy-kvalitets design produkt Fleksibel og nært knyttet til markedet og markedets behov Kvalitet og presisjon Innslag av søm fra lavkostland... Deler og komponenter fra inn- og utland Avhengig av gode logistikksystemer Laminering Kjernekompetanse, skalafordeler 5-6 februar 2003

14 DISTRIBUTION SYSTEM – MOVEMENT DIVISION
= Plant = Warehouse Håhjem, NO Dormeletto, IT 5-6 februar 2003

15 Produksjon i utlandet Over 40% av omsetningen (sluttprodukt)
I tillegg: Dele- og komponentproduksjonen Øst-Europa Slovenia, Romania, Estland, Ungarn, Polen, Tsjekkia, Portugal, ... Standardiserte volumprodukt med et begrenset variantspekter Søm og treverksproduksjon Høy-kvalitets design produkt Pris og nærhet til markedet 5-6 februar 2003

16 DISTRIBUTION SYSTEM – CHILDREN DIVISION
= Plant = Warehouse Håhjem, NO Estonia Nettetal, DE Slovenia Dormeletto, IT Romania Portugal 5-6 februar 2003

17 Produksjon i utlandet - Strategi
Leieproduksjon Relasjonsbygging Satser og bygger videre på et eksisterende produksjonsmiljø Akseptable miljø og arbeidsforhold Gode spesifikasjoner (produkt, maskiner, ...) Bidra aktivt med teknisk utvikling og innkjøpskompetanse Tett og nær oppfølging Finansiering? Partnerskap ...fra et samarbeid i starten til et forutsigbart partnerskap... 5-6 februar 2003

18 Produksjon i utlandet - Viktige punkt
Grundig leverandørevaluering før oppstart Hjelpe bedriftene/leverandørene igang Få dem til å tenke riktig fra første dag Kontinuerlig tett oppfølging Øst-europeiske land er preget av kommunistperioden Hvem tar avgjørelser? Fleksibilitet? Likestilling? 5-6 februar 2003

19 Produksjon i utlandet - Eksempel
Slovenia Tripp Trapp + andre produkt Fra 1972 til 1998 til 2003 7 fabrikker med leieproduksjon Treverksproduksjon og søm Romania Tripp Trapp produksjon Oppstart 2002 Treverksproduksjon Estland Søm av puter og trekk Oppstart i 2001 Resultat... Gode erfaringer Økonomisk gunstig 5-6 februar 2003

20 Industri i Norge Hvordan overleve...
Utfordringer: Kostnadsnivå, lønnsutvikling, sykefravær, kronekurs, rentenivå, ... Utvikle de beste produktene Få markedsposisjon i et globalt marked Utvikle en effektiv verdikjede Redusert egenproduksjon (kjernekompetanse, skalafordeler) Nettverk av utenlandske leverandører (lavere priser, valutasikring, ...) Kontinuerlig forbedring av egenproduksjon i Norge 5-6 februar 2003

21 Sammendrag Produksjon ”ute” / produksjon ”hjemme” Global sourcing
Ja, begge deler... Andelen verdiskapning i utlandet vil øke Produksjon ”ute” kan være en viktig faktor for å sikre eksisterende arbeidsplasser i Norge ved at konkurranseevnen blir styrket Global sourcing Internasjonalt nettverk av underleverandører Leieproduksjon Bygge videre på den strategien vi har lagt Modernisering og effektivisering av produksjon i Norge Må prioriteres WCM Gode logistikksystemer Inngående og utgående logistikk Produksjon i Norge og i utlandet Globalt marked 5-6 februar 2003

22 Siste foil... Spørsmål og kommentarer? 5-6 februar 2003


Laste ned ppt "Utflagging av industri Ivar Sandnes Stokke Gruppen AS"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google