Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Brukerstøtte 2.0 Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Brukerstøtte 2.0 Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010."— Utskrift av presentasjonen:

1 Brukerstøtte 2.0 Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010

2 Deltakere Jenny Bakken Aslaksen Lill Brattli Anne L. Lorange Charlotte Bye-Melum Ingunn Østgaard Roar Storleer

3 Innledning Twitter? Mail? YouTube? SMS? MMS? Glem det. Det er Facebook som gjelder. Hele åtte av ti studenter er på Facebook daglig, viser studmag- undersøkelsen Nesten ingen bruker twitter". Vi vet også at studenter og ansatte i mindre grad kommer til biblioteket for å få hjelp til databasesøk, kopibestilling,brukerveiledning, referanseverktøy osv., mange finner det de trenger selv. Men så har vi forskeren som ikke finner lånenummeret sitt når han skal bestille en artikkel, eller studenten som vil lese ei e-bok,

4 Har vært på Gmail Talk (group chat) Facebook (gruppe) Blogg (WordPress) Wiki

5 Hva er brukerstøtte? Vår definisjon: Det å kunne hjelpe våre brukere med å løse et behov/problem relatert til våre tjenester - så raskt som mulig

6 Områder for brukerstøtte i dag Åpningstider og priser Lån og kopibestilling Orakel - hjelp til søking, finne ut hvorfor ting ikke virker Brukertilgang / LTID / låneregler/ opphavsrett Info om kurs og brukeropplæring Nye tjenester som Lesebrett, videokonferanse osv. Aksess til lisensierte ressurser/VPN Bruke høsteverktøy Open Access og NTNU egenpublisering : DIVA/Frida

7 Hvilke "kanaler" bruker UBiT for brukerstøtte i dag? Facebook Twitter E-post - Spør biblioteket SMS/Telefon VIKO - Veien til informasjonskompetanse Youtube Web Blogg

8 Hva har andre bibliotek gjort for å møte brukeren der han/hun er? Chat Second Life/Nettby/osv Virtuelle Rockheim

9 Ulike tilbud ved andre bibliotek Handelshøyskolen BI, biblioteket (Chat, fb) Trondheim folkebibliotek (biblioteksvar, chat, fb, twitter) Høgskolen i Oslo- læringssenteret (Spør en bibliotekar) Bibliotekene ved høgskolen i Telemark og Buskerud (fb) Biblioteket ved høgskolen i Sør-Trøndelag (Spør en bibliotekar, fb) Biblioteket ved høgskolen i Bodø og Universitetet i Agder (Spør en bibliotekar, RSS) Arizona State University med YouTube "Just a minute videos” med brukeropplæring YouTube *UB Bergen og UBiT (Real + Ark/Bygg……) Blogg (Hammerfest bibliotek synliggjør bibl ved blogg) Skype

10 Hva bør UBiT satse på? Brukeren er mest mulig selvhjulpen Enkelt å finne fram til hjelpen Høy grad av interaktivitet og synlighet Støttefunksjoner for umiddelbar ”online” hjelp (for eksempel Chat) Tilgjengelig på de plattformer brukeren beveger seg VIKO – et godt tilbud Facebook, Twitter, YouTube, Flickr… Satse på 2.0 tjenester der en ikke trenger en person i andre enden Viktig at alle forespørsler kanaliseres til en plass!!!

11 forts Hjemmesider (UBiTs plakat) Telefon (Skype?) (trivelig å høre en stemme) Mail (godt tradisjonelt verktøy)


Laste ned ppt "Brukerstøtte 2.0 Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google