Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Organisering av nettsteder Forelesning i Nettdesign 24.01.03 Nils Pharo.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Organisering av nettsteder Forelesning i Nettdesign 24.01.03 Nils Pharo."— Utskrift av presentasjonen:

1 Organisering av nettsteder Forelesning i Nettdesign 24.01.03 Nils Pharo

2 Oversikt informasjonsarkitektur; hva er det? prinsipper for tesauruskonstruksjon anvendt på nettsteder organisasjonsskjema og -struktur navigasjonssystemer sidemerking

3 Informasjonsarkitektur mange definisjoner mange nivåer å definere i forhold til mange interessenter

4 Informasjonsarkitektur; definisjon 1 Information architecture (IA) is the art, science, and business of organizing information so that it makes sense to people who use it. (Stacy Surla, SIG-IA)

5 Informasjonsarkitektur; definisjon 2 Definisjonen: The art and science of organizing and labeling information to improve browsing and searching Tingen: The structure of information and components for searching and browsing that information (Louis Rosenfeld, Sandefjord 2002)

6 Informasjonsarkitektur; definisjon 3 The art and science of structuring and classifying web sites and intranets to help people find and manage information (Rosenfeld & Morville, 2002)

7 Ressurser for webproduksjon  markedsføring  informasjonsarkitektur  grafisk design  redaksjonell virksomhet  teknisk design  prosjektstyring

8 Avdeling JBIs startside 94/95

9 Med tesaurus som verkøy regler for tesauruskonstruksjon hierarkiske og sideordnede relasjoner mellom sider hvilke relasjoner skal realiseres?

10 Tesaurusdefinisjon "Et kontrollert indekseringsspråks vokabular, formelt organisert slik at relasjonene mellom begrepene (for eksempel som ”bredere” eller ”smalere”) er gjort eksplisitt”

11 Tesaurus abstrahert Term AA Term A Term AB Term B Term BATerm BB

12 Regelsett Organisasjonsanalyse Innholdsanalyse Kontrollert vokabular Konstruksjon av sider Uttrykke hierarki

13 Tre spørsmål  Hvor er jeg?  Hvor har jeg vært?  Hvor kan jeg videre?

14 Hvor er jeg? i forhold til WWW generelt i forhold til det lokale websted

15 Hvor har jeg vært? klientbasert hjelp lenkefarger

16 Hvor kan jeg gå? Informasjonsarkitektur

17 Informasjonsarkitektens rolle  stadfeste webstedets visjon og hensikt  finne ut hvilket innhold og hvilken funksjonalitet det skal ha  spesifiserer hvordan man gjenfinner informasjon i webstedet  klargjøre hvordan webstedet skal møte framtidige endringer og vekst

18 Utfordringer ved produksjon av en organisasjons websted språklig tvetydighet heterogene objekter forskjellige perspektiver internpolitikk

19 Organisering av websted organisasjonsskjema organisasjonsstruktur

20 Organisasjonsskjema eksakte mangetydige

21 Eksakte organisasjonsskjema alfabetisk kronologisk geografisk

22 Mangetydige organisasjonsskjema emneorienterte oppgaveorienterte målgruppeorienterte metaforiske hybrider

23 Organisasjonsstrukturer hierarki hypertekst relasjonsdatabase hybrider

24 Hierarkisk organisasjonsstruktur gjensidig utelukkende? (ikke nødvendigvis) bredde versus dybde –4 klikk og stopp –det magiske nummer 7  2 –framtidig vekst

25 Hypertekst høy kompleksitet kan lett bli kaotisk supplerende bruk

26 Relasjonsdatabase for svært strukturerte data muliggjør feltspesifikk søking konsistenskontroll gjenbruk av data lite fleksibelt for ustrukturerte data

27 Navigasjonssystemer klientbaserte funksjoner hierarkisk oppbygning komplementære systemer

28 Klientbasert navigasjon direkte aksess av URL ”back” og ”forward” historieliste bokmerker fargede lenker (OBS!) visning av URL (OBS!)

29 Vis kontekst organisasjonsnavn/logo med lenke visning av hierarkisk plassering visning av andre deler av hierarkiet

30 ”Globalt” navigasjonssystem stamme på den enkelte side med lenker til overordnede sider konsistent design og rekkefølge ikke lenke til aktiv side egen programvare

31 ”Lokale” navigasjonssystemer for enkeltdeler av webstedet ikke bland flere navigasjonssystemer - ha atskilte stammer!

32 Assosiative lenker kan innlemmes i teksten på listeform

33 Navigasjonsstammer bedre med topp og bunnplassering enn på siden ha tekstlig alternativ vær forsiktig med ikoner tenk på webstedets utvikling

34 Rullegardiner alle valg er ikke tilgjengelig samtidig kan bryte med lenkefarger

35 Komplementære navigasjonssystemer innholdsfortegnelse indeks kart guide for nybegynnere

36 Innholdsfortegnelse se an webstedets størrelse kan fungere bra for hierarkisk oppbygde websteder understøtter spesifikk informasjonsbehov unngå å overvelde brukeren!

37 Indeks passer for websteder som ikke er strengt hierarkisk oppbygd alfabetisk liste understøtter spesifikk informasjonsbehov se an spesifikasjonsnivå indekser ikke navigasjonssider

38 Kart grafisk representasjon av webstedets arkitektur kan være vanskelig å forstå

39 Guide fungerer som introduksjon for nye brukere lineær representasjon nytte-kostnads-analyse

40 Merking av sider titler, overskrifter, lenker bedre gjenfinning konsistent representasjon av webstedets enkeltelementer viktig for brukers førsteinntrykk tesaurusmodellen - vokabularkontroll

41 ”Standard” merkelapper startside, hjemmeside, hjem søk, finn kontakt oss, webmaster, vevmester hjelp, FAQ, OSS nyheter om ”organisasjonsnavn”

42 Utforming av merkelapper lenke-anker=lenke-mål meningsbærende titler og overskrifter bruk samme merking ved lenker til samme side ikke bruk samme merking av lenker til forskjellige sider vær varsom med bruk av ikoner

43 Kilder til gode merkelapper sidenes innhold andre websteder kontrollerte emneordslister/tesauri forslag fra brukere og fageksperter


Laste ned ppt "Organisering av nettsteder Forelesning i Nettdesign 24.01.03 Nils Pharo."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google