Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Inspirasjonsseminar 11. november 2009

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Inspirasjonsseminar 11. november 2009"— Utskrift av presentasjonen:

1 Inspirasjonsseminar 11. november 2009
Levanger 1000 år

2 Hva kan vi lære av tusenårsjubileet i Trondheim?
Dumt spørsmål? Kan ikke sammenliknes Vi vil gjøre det på vår måte og utfra våre forutsetninger Ok da, men la det gå kjapt

3 Vi lever i spennet mellom Bør Børson og Godfoten

4 Kulturminister Åse Kleveland
Slik skal det gjøres! Tusenårs-jubileet i Trondheim har vært en megabegivenhet. Den “blæst” det har skapt og alle spektakulære begivenhetene det har ført med seg, har endret både trøndernes selvbilde og byen ansikt utad. Vi opplever nå at trønderne oppfører seg som bergensere. For bare noen år siden ville vi forsverget at det var mulig

5 Hvorfor ble tusenårsfeiringen i Trondheim vellykket?

6 Produktet “Tusenårs-Jubilèet i Trondheim”
Flere av arrangementene hadde nasjonalt og internasjonalt fokus (VM på ski, Cutty Sark, Pilegrimsleden, Teaterfestival) Prosjekt Trøndelag i verden. ( nærlingslivet tok ansvaret for gjennomføringen) Kystens landstevne Gjenåpningen av Erkebispegården og Trøndelag teaters nybygg Kongeparets 60-års feiring

7 1000 arrangement på ett år Egne initierte arrangement, lokalt initierte arrangement, involvering og utbygging av festivaler i byen og regionen samt gjeste arrangement ( konferanser og årsmøter) Ett fyrtårn arrangement hver måned Start og slutt med nyttårsfyrverkeri Byen ble satt i stand, fokus på lokalhistorie og nyskrevne verk Trøndelagsutstillingen

8 Arenaer Sentralarena på Torget Ungdomsarena på Nedre Elvehavn
Barnas arena på “leikakrok” ved Biblioteket Kystarena på Kaia ( Gulskuret) Markeder Korpsarena ( Nordregate) Nidarosdomen og erkebispegården Kristiansten festning

9 Honorær komitè For å sikre bredde og involvering ble det nedsatt en honorær komitè bestående av: ordfører ( leder ) og varaordfører ( nestleder), medlemmer av formannskap og rådmann, fylkesmenn, fylkesordførere og fylkesrådmenn, Distriktskomando Trøndelag, Biskop, Politimester, Rektorer ved Universitet og høgskoler, Næringslivets organisasjoner, Kulturinstitusjoner

10 Styret Konsul Erik Solberg Stortingsrepresentant Børge Brende
Direktør Bjarte Gjerde, Royal Garden Parkeringssjef Turid Innstrand Adm.leder Astrid Langvatn, NTNU Rådgiver Brit Skjelbred, Kirken / STFK Kommunaldirektør Trond Singsaas

11 Administrasjon Daglig leder Felles-tjenester Økonomi og sekretariat
Salg/ Marked Sponsor Arrange-ment Informasjon PR Informa-sjonsjef konsulent Arrangement Arrangementsjef Sivilarbeidere

12 Informasjon og markedsføring
Informasjonsplan og kommunikasjons-strategi.Løpende kontakt med media under planleggingen Utsendelse av brosjyrer og programmer til samtlige husstander i Trondheim samt regionalt, nasjonalt og internasjonalt Presentasjon på internett Deltakelse på reiselivsmesser i utlandet Månedlige kontaktmøter mellom arrangør og media

13 Markedstiltak Bli kjent med Tusenårsjubilanten
Designhåndbok, brosjyrer m.m. Logo Piktogrammer Avisvedlegg Artikkelsamlinger med tema; Kunst, idrett,kyst m.m. Utstillinger Pinsprogram Banner og flagg Fokus på Trondheim historiske arv og særpreg som grunnlag for identitetsfølelse og stolthet (Hulaas & Kvarberg /Total consult) Møte byens historie ved oppmøte på historiske plasser Trondheims ambassadører og æresborgere

14 Markedsundersøkelser
Hvilke forventninger hadde folk til jubileet? ( Norfakta as) Adressa gjorde egne undersøkelser Hvilke forventninger hadde sponsorene

15 Arbeidsfordeling Stiftelsen: Jubileumsåpning nyttårsaften Festuka
Jubileumsavslutning Samarbeidsprosjekt: Trøndelagsutstillingen VM på ski Cutty Sark Vinterfestival, barokkfestival,UKM,jazzfest-ival, Olavsfestdagene, Kyststevne, Internasjonal teaterfestival, litteraturfestival, teater og musikkproduksjoner, utstillinger og barnetilbud

16 Risikovurdering Betydelig kultursatsing med mange samarbeidpartnere
Utfordrende logistikk Langtidsplanlegging som tåler omlegging og endringer Været og frilufts arrangement Press fra media for å bestemme hvem som burde medvirke, delta osv. Urealistiske forventninger om støtte

17 Sponsor til tusen Det ble lagt ned et betydelig arbeid overfor sponsorer. En av suksessfatorene var utvilsom piktogram-programmet Sponsing ; offfisiell leverandør eller bidragsyter. Deltok aktivt under gjennomføring av alle arrangement Sponsorposten

18 Suksesskriterier Bred involvering og bredt eierskap – en dugnad for by og omland Satse på noen hjørnesteiner som særskilte markeringer La små og store begivenheter og events inngå i det offisielle programmet Frivillighet Ha en klar profil – eller tema for feiringen Gode planer og delplaner for prosjektene og god kostnadskontroll Gode relasjoner til samarbeidspartnere God informasjonsflyt Kvalitetssikring Gode vertskapsfunksjoner

19 Nå skal vi lage feiring i Levanger
TEMA?

20 Visjon og formål ( eksempel )
1000-års jubileet er et markedsførings-prosjekt for Levanger og Trøndelag 1000-års jubileet er summen av aktiviteter og tiltak i jubileumsåret Formålet er å markere Levanger nasjonalt og internasjonalt Stimulere til økonomisk og kulturell utvikling Skape identitetsfølelse og stolthet basert på eksisterende verdier som utvikles

21 Delmål Fremheve Levangers historiske arv og særpreg
Synliggjøre verdier og kvaliteter, og videreutvikle en levende by Stimulere lokale aktiviteter Fremme dugnadsånd Skape et positivt og optimistisk fremtidsbilde

22 Engasjement Ungdommen og ungdommens medier ( twitter, facebook og blogg) Involvering i ideskaping og gjennomføring ungdomsarena

23 Organisering Arrangementskomite: planlegge , programere og gjennomføre
Sørge for å trekke på eksisterende krefter Salg og design av jubileumsprodukter Invitasjoner – gjester utenfra ( vennskapsbyer ol) utgiftskontroll Arrangementer: Åpningsarrangement Jubileumsfest Markeringer gjennom året – stimulere lokale aktører – inkludere og løfte eksisterende arrangement Avslutning

24 HISTORISK OPPTOG En av de mest spektakulære lokale begivenheter i Trondheim var det historiske opptoget. I løpet av noen timer ble innbyggerne presentert for byens historie

25 Byen,elven og kunnskapen
Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab (DKNVS) sitt publikumsprosjekt «Byen, elven og kunnskapen» var en gedigen suksess, der tusenvis av trondhjemmere deltok ved ekskursjoner, byvandringer og foredrag med både natur- og kulturhistorisk innhold. Prosjektet var en markering av Trondheims tusenårsjubileum

26 Pilegrimsvandring Åpning av pilegrimsleden fra Oslo, fra Sverige og Nord-Trøndelag 0-steinen ved Nidaros Domkirke. Pilegrimssymbolet ble festet av Kronprins Haakon Magnus ved åpningsseremonien 28. juli 1997 ved Trondheims 1000-års jubileum. Foto: Peter Lindholm

27 Fest på havna

28 Trøndelagsutstillingen 1997
Trøndelagsutstillingen ble en bred mønstring av trøndersk nærings-, kultur- og samfunnsliv og et møtested for regionen.

29 Hva må til? Ambisjon ( skape et minne for livet?)
“Guts” ( Dette vil vi. Dette kan vi, Dette tør vi) Entusiasme ( til-trekke frivillige) Kompetanse (utnytte den kompetanse som finnes)

30 Så sier vi lykke til


Laste ned ppt "Inspirasjonsseminar 11. november 2009"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google