Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

© Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Seniorkonsulent Design- og varemerkeavdelingen E-post:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "© Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Seniorkonsulent Design- og varemerkeavdelingen E-post:"— Utskrift av presentasjonen:

1 © Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Seniorkonsulent Design- og varemerkeavdelingen E-post:

2 side 2 Hvorfor varemerke og design?  Selve oppfinnelsen beskyttes jo av patentvernet.  Finnes det tilleggsverdier?  Kan du forhindre at andre snylter på eller ødelegger ditt gode navn og rykte?

3 side 3 Gevinst/kostnad eksempler  Coca Cola  Antatt verdi: 70 mrd. dollar!!! Utgift ved varemerkeregistrering i Norge: 2100 kroner Samme innhold, økt omsetning med 31% ved innførselen av plastflasken Designregistrering i Norge: 1200 kroner  Varemerker kan vare evig

4 side 4 Merkevare = goodwill  Bygges på:  Kvalitet (patent)  Gjenkjennelighet (varemerke og design)  Hvordan sikrer du at goodwillen tilfaller deg?  Ikke la andre aktører forveksles med deg  Når vernetiden for patent og design løper ut kan andre kopiere disse elementene. Den verdien som knytter seg til navnet kan derimot vernes evig.

5 side 5 Hvilke typer varemerker finnes? Kellogg´s Nordea ONCE YOU POP…YOU CAN`T STOP

6 side 6 Hva er felles for disse / hva er et varemerke? Et varemerke er et kjennetegn for varer og eller tjenester som er egnet til å peke ut kommersiell opprinnelse.

7 side 7 Hvordan beskytte et varemerke  Varemerkeloven gir innehaver en enerett til kommersiell utnyttelse ved: - registrering - innarbeidelse  ® / TM ?

8 side 8 Fordeler ved registrering  Sikkerheten er stor for at du har en enerett  Vern i hele Norge  Lite kostnadskrevende  Patentstyret overtar noe av den praktiske håndhevelsen av vernet  Grunnlag for avtaler (dokumentert rettighet)

9 side 9 Holder det ikke med domene- og foretaksregistrering?  Domenenavn: Kun en internettadresse  Ingen juridisk enerett slik som varemerke og firma  Registrering i register hos NORID for no.domene.  Foretaksnavn (firma): Offisielt navn på bedriften  Virksomhetens forretningsnavn, andre interesser enn vm.  Ingen gransking mot forvekselbare firmanavn.  Varemerke: Kjennetegn for varer/tjenester  Registrering hos Patentstyret gir vern i hele landet  Gir et sterkt vern – mot forvekselbare merker  Kan også gi vern mot f. eks. domeneregistreringer og firmaregistreringer

10 side 10 Hvorfor nektes noen varemerker registrering?  2 hovedgrunner:  Pga. manglende særpreg  Pga. tidligere registrerte varemerker

11 side 11 Registreringshindring: - manglende særpreg, § 13  Varemerket må ikke bare gi uttrykk for varens/tjenestens: - art - kvalitet - formål - pris - sted eller tid for tilvirkning

12 side 12 Grader av særpreg Isofoam (isolasjon)? Baby-dry (bleier)? Pære full (alkoholholdig drikke)? Alfakrøll (frisører/IT-tjenester)? Swix Godt Brød Sterkt Suggestivt Svakt Beskrivende registrerbart ureg.bart

13 side 13 ”sterkt”/”svakt” – hva vil det si?  Både sterke og svake registrerbare merker har vern  Hvor nærme kan andre merker komme uten å være egnet til å forveksles?

14 side 14 Registreringshindring -forvekselbare merker (§ 14)  Med en annens navn, firma eller varemerke som er vernet  Vurderingstemaet: - hvor like er merkene (kjennetegnslikhet) og - hvor like er varene/tjenestene som merkene gjelder for (vareslagslikhet)  Omsetningskretsen  Helhetsvurdering

15 side 15 Forvekselbare merker? Reg. nr (kl. 19: bygningsmaterialer) VELUX Reg. nr (kl. 19: bygningsmaterialer) Annen avdeling avgjørelse nr fra 2001

16 side 16 Forvekselbare merker? Reg. nr Begge merker gjelder div varer i klasse 32 BONAQUA Reg. nr Annen avdeling avgj. nr AUQABONA

17 side 17 Andre registreringshindringer i § 14  Strider mot lov, offentlig orden eller er egnet til å vekke forargelse Apotekloven Hakekors, Osama Bin Laden?  Er egnet til å villede: BILTILSYNET N.L.C. Nashville Leather Company  Villedende fordi innehaver var et tysk selskap  Inneholder noe som kan oppfattes som en annens firma, navn eller portrett Drillo-is (oppfattes som Egil Olsen, som gav samtykke)

18 side 18 Etter registrering, pass på varemerket ditt.  Protester og innsigelser mot forvekselbare varemerker og firmaer  Bruk TM eller ® ?  Unngå degenerering!

19 side 19 Degenerering  Hva har skjedd med  Thermos  Linoleum  Rollerblades  Kiwi

20 side 20 Hva er design? -”desing er en liten lykkeopplevelse” Mette Marit - produktutforming, formgivning Stortinget

21 side 21 Hva er et produkt i lovens forstand?  En tekanne

22 side 22 Dekor, ornament, grafisk design

23 side 23 Deler av et produkt? Armlene Ryggplate Stolben Nakkestøtte

24 side 24 Sammenstilling av gjenstander Kilde: Karim Rashid

25 side 25 Design beskytter ikke funksjon

26 side 26 Design - oppsummering  Utseendet til et produkt  alle visuelle trekk  selvstendige deler til sammensatte produkter  deler (områder) av et produkt  grafisk design  sammenstilling av produkter  ikke den delen av designen som er funksjonsbestemt

27 side 27  Sykkelstolen (helheten)  Ryggplaten  Fotstøtten Beskytt helhet og viktige designelementer Hamax – Kiss og Sleepy  Hva er nytt?

28 side 28 I tillegg til at din design må være et produkt, må:  Designen være ”ny”  Identisk design ikke tidligere allment tilgjengelig  For relevante fagmiljøer innen EØS  Unntak: forutsetning om fortrolighet  Unntak: ”grace period”  Designen må ha ”individuell karakter”  Annet helhetsinntrykk enn tidligere tilgjengelig design  Frihet i utformingen har betydning

29 side 29 Eksempel  Helhetsutseende  form  linjer  materiale  graden av frihet  den informerte bruker

30 side 30

31 side 31

32 side 32 Industrielt rettsvern – tre ting på en gang


Laste ned ppt "© Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Seniorkonsulent Design- og varemerkeavdelingen E-post:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google