Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva er det og hvorfor beskytte det?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva er det og hvorfor beskytte det?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva er det og hvorfor beskytte det?
Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Rådgiver Design- og varemerkeavdelingen E-post:

2 Hvorfor varemerke og design?
Selve oppfinnelsen beskyttes jo av patentvernet. Finnes det tilleggsverdier? Kan du forhindre at andre snylter på eller ødelegger ditt gode navn og rykte?

3 Alle gode ting er TRE… Teknikken er patentert
Utseendet er designbeskyttet Navnet på produktet er varemerkebeskyttet STARTLOOP AS

4 Derfor beskytter man industrielle rettigheter
Antatt verdi: 70 mrd. USD!!! Utgift ved varemerkeregistrering i Norge: 2300 kroner Samme innhold, økt omsetning med 31% ved innførselen av plastflasken Designregistrering i Norge: 1300 kroner

5 Merkevare = goodwill Bygges på:
Kvalitet (patent) Gjenkjennelighet (varemerke og design) Hvordan sikrer du at goodwillen tilfaller deg? Ikke la andre aktører forveksles med deg Merkevaren er en følelse som må knyttes opp til noe konkret. Varemerker kan vare evig

6 Hvilke typer varemerker finnes?
Kellogg´s Nordea ONCE YOU POP…YOU CAN`T STOP

7 Hva er felles for disse / hva er et varemerke?
Et varemerke er et kjennetegn for varer og eller tjenester som er egnet til å peke ut kommersiell opprinnelse. ”garantifunksjonen”

8 Hvordan beskytte et varemerke
Varemerkeloven gir innehaver en enerett til kommersiell utnyttelse ved: - registrering - innarbeidelse ® / TM ?

9 Fordeler ved registrering
Sikkerheten er stor for at du har en enerett Vern i hele Norge Lite kostnadskrevende Patentstyret overtar noe av den praktiske håndhevelsen av vernet Grunnlag for avtaler (dokumentert rettighet)

10 Holder det ikke med domene- og foretaksregistrering?
Domenenavn: Kun en internettadresse Ingen juridisk enerett slik som varemerke og firma Registrering i register hos NORID for no.domene. Foretaksnavn (firma): Offisielt navn på bedriften Virksomhetens forretningsnavn, andre interesser enn vm. Ingen gransking mot forvekselbare firmanavn. Pga ikke garantifunksjon uten org. nr. Varemerke: Kjennetegn for varer/tjenester Registrering hos Patentstyret gir vern i hele landet Gir et sterkt vern – mot forvekselbare merker Gir også vern mot forvekselbare domeneregistreringer og firmaregistreringer

11 Hvorfor nektes noen varemerker registrering?
2 hovedgrunner: Pga. manglende særpreg Pga. tidligere registrerte varemerker

12 Registreringshindring: - manglende særpreg, § 13
Varemerket må ikke bare gi uttrykk for varens/tjenestens: - art - kvalitet - formål - pris - sted eller tid for tilvirkning

13 Grader av særpreg Swix Godt Brød Baby-dry (bleier)?
BioID (biometrisk identifikasjonsutstyr)? Baby-dry (bleier)? Ektemann til leie (vedlikeholdstjenester)? Alfakrøll (frisører/IT-tjenester)? Swix Godt Brød Sterkt Suggestivt Svakt Beskrivende registrerbart ureg.bart

14 ”sterkt”/”svakt” – hva vil det si?
Både sterke og svake registrerbare merker har vern Hvor nærme kan andre merker komme uten å være egnet til å forveksles?

15 Registreringshindring -forvekselbare merker (§ 14)
Med en annens navn, firma eller varemerke som er vernet Vurderingstemaet: - hvor like er merkene (kjennetegnslikhet) og - hvor like er varene/tjenestene som merkene gjelder for (vareslagslikhet) Omsetningskretsen Helhetsvurdering

16 VELUX Forvekselbare merker?
Reg. nr (kl. 19: bygningsmaterialer) VELUX Reg. nr (kl. 19: bygningsmaterialer) Annen avdeling avgjørelse nr fra 2001 VELUX rent fantasimerke og særpreget for varene.  Omsetning gjennom selvbetjeningsforretninger bidrar til en mindre merkebevisst kyndig omsetningskrets.  Det søkte merkets figurutforming lite særpreget,

17 AQUABONA BONAQUA Forvekselbare merker?
Reg. nr Begge merker gjelder div varer i klasse 32 BONAQUA Reg. nr Annen avdeling avgj. nr. 7115 Helt på grensen til det beskrivende, nok med visuelle og fonetiske forskjeller til tross for likt assosiasjonsbilde

18 Andre registreringshindringer i § 14
Strider mot lov, offentlig orden eller er egnet til å vekke forargelse Apotekloven Hakekors, Osama Bin Laden? Er egnet til å villede: BILTILSYNET N.L.C. Nashville Leather Company Villedende fordi innehaver var et tysk selskap Inneholder noe som kan oppfattes som en annens firma, navn eller portrett Drillo-is (oppfattes som Egil Olsen, som gav samtykke)

19 Etter registrering, pass på varemerket ditt.
Kom med protester og innsigelser mot forvekselbare varemerker og firmaer Bruk TM eller ® Unngå degenerering!

20 Degenerering Hva har skjedd med Thermos Linoleum Rollerblades Kiwi

21 Design

22 Hva er design? -”design er en liten lykkeopplevelse” Mette Marit
- produktutforming, formgivning Stortinget

23 Hva er et produkt i lovens forstand?
En tekanne Hva er design? Designloven gir beskyttelse for utseende på et produkt. Dvs ”særtrekk” ved produktets utseende. Design gjelder visuelle uttrykk. Det som kan oppfattes visuelt - med synet. Et produkt utseende kan relatere seg til to dimensjonale, så vel som tre dimensjonale utseende. Hva er så sætrekkene ved et produkts utseende? Sofa eks: Sofaens form kan tenkes designbeskyttes. Sofaen farge eller fargesammensetning designbeskyttes. Strukturen på stoffet som benyttes på sofaen kan designbeskyttes. Det er ikke et krav om at utformingen er synlig ved normal bruk. Også innsiden av et produkt, som f. eks innsiden av en sko eller en kjele kan design beskyttes. Unntak: Deler av et design. Hva kan ikke designbeskyttes? Produkter som ikke har et fast utseende (væske, pulver eller lignende) Heller ikke tekniske løsninger eller fremgangsmåter kan designbeskyttes (Patent)

24 Dekor, ornament, grafisk design

25 Deler av et produkt? Nakkestøtte Armlene Ryggplate Stolben

26 Sammenstilling av gjenstander
Kilde: Karim Rashid

27 Design beskytter ikke funksjon

28 I tillegg til at din design må være et produkt, må:
Designen være ”ny” Identisk design ikke tidligere allment tilgjengelig For relevante fagmiljøer innen EØS Unntak: forutsetning om fortrolighet Unntak: ”grace period” Designen må ha ”individuell karakter” Annet helhetsinntrykk enn tidligere tilgjengelig design Frihet i utformingen har betydning

29 Beskytt helhet og viktige designelementer
Sykkelstolen (helheten) Ryggplaten Fotstøtten Hva er nytt? Hamax – Kiss og Sleepy

30 EKSEMPEL Flaskesaken, eksempel fra 2. Avd. Helhetsutseendet Form
Linjer Materiale Graden av frihet Den informerte bruker De tre nederste flaskene til venstre har nok kanskje også vern da??? Kilde:

31

32 Han her, har vi vel alle møtt en gang –
Kult å bli kopiert, designere (og kanskje den delen av de som heller mot kunstnere) sier dette, men kanskje ikke når de har blitt kopiert Designeren selv bør kanskje nå etter ny lov, være litt mer bevist når han leverer et ”produkt” til en bedrift

33 Industrielt rettsvern – tre ting på en gang


Laste ned ppt "Hva er det og hvorfor beskytte det?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google