Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

© Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Rådgiver Design- og varemerkeavdelingen E-post:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "© Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Rådgiver Design- og varemerkeavdelingen E-post:"— Utskrift av presentasjonen:

1 © Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Rådgiver Design- og varemerkeavdelingen E-post:

2 side 2 Hvorfor varemerke og design?  Selve oppfinnelsen beskyttes jo av patentvernet.  Finnes det tilleggsverdier?  Kan du forhindre at andre snylter på eller ødelegger ditt gode navn og rykte?

3 side 3 Alle gode ting er TRE… Teknikken er patentert Utseendet er designbeskyttet Navnet på produktet er varemerkebeskyttet STARTLOOP AS

4 side 4 Derfor beskytter man industrielle rettigheter Antatt verdi: 70 mrd. USD!!! Utgift ved varemerkeregistrering i Norge: 2300 kroner Samme innhold, økt omsetning med 31% ved innførselen av plastflasken Designregistrering i Norge: 1300 kroner

5 side 5 Merkevare = goodwill  Bygges på:  Kvalitet (patent)  Gjenkjennelighet (varemerke og design)  Hvordan sikrer du at goodwillen tilfaller deg?  Ikke la andre aktører forveksles med deg  Merkevaren er en følelse som må knyttes opp til noe konkret.  Varemerker kan vare evig

6 side 6 Hvilke typer varemerker finnes? Kellogg´s Nordea ONCE YOU POP…YOU CAN`T STOP

7 side 7 Hva er felles for disse / hva er et varemerke? Et varemerke er et kjennetegn for varer og eller tjenester som er egnet til å peke ut kommersiell opprinnelse. ”garantifunksjonen”

8 side 8 Hvordan beskytte et varemerke  Varemerkeloven gir innehaver en enerett til kommersiell utnyttelse ved: - registrering - innarbeidelse  ® / TM ?

9 side 9 Fordeler ved registrering  Sikkerheten er stor for at du har en enerett  Vern i hele Norge  Lite kostnadskrevende  Patentstyret overtar noe av den praktiske håndhevelsen av vernet  Grunnlag for avtaler (dokumentert rettighet)

10 side 10 Holder det ikke med domene- og foretaksregistrering?  Domenenavn: Kun en internettadresse  Ingen juridisk enerett slik som varemerke og firma  Registrering i register hos NORID for no.domene.  Foretaksnavn (firma): Offisielt navn på bedriften  Virksomhetens forretningsnavn, andre interesser enn vm.  Ingen gransking mot forvekselbare firmanavn. Pga ikke garantifunksjon uten org. nr.  Varemerke: Kjennetegn for varer/tjenester  Registrering hos Patentstyret gir vern i hele landet  Gir et sterkt vern – mot forvekselbare merker  Gir også vern mot forvekselbare domeneregistreringer og firmaregistreringer

11 side 11 Hvorfor nektes noen varemerker registrering?  2 hovedgrunner:  Pga. manglende særpreg  Pga. tidligere registrerte varemerker

12 side 12 Registreringshindring: - manglende særpreg, § 13  Varemerket må ikke bare gi uttrykk for varens/tjenestens: - art - kvalitet - formål - pris - sted eller tid for tilvirkning

13 side 13 Grader av særpreg BioID (biometrisk identifikasjonsutstyr)? Baby-dry (bleier)? Ektemann til leie (vedlikeholdstjenester)? Alfakrøll (frisører/IT-tjenester)? Swix Sterkt Suggestivt Svakt Beskrivende registrerbart ureg.bart Godt Brød

14 side 14 ”sterkt”/”svakt” – hva vil det si?  Både sterke og svake registrerbare merker har vern  Hvor nærme kan andre merker komme uten å være egnet til å forveksles?

15 side 15 Registreringshindring -forvekselbare merker (§ 14)  Med en annens navn, firma eller varemerke som er vernet  Vurderingstemaet: - hvor like er merkene (kjennetegnslikhet) og - hvor like er varene/tjenestene som merkene gjelder for (vareslagslikhet)  Omsetningskretsen  Helhetsvurdering

16 side 16 Forvekselbare merker? Reg. nr (kl. 19: bygningsmaterialer) VELUX Reg. nr (kl. 19: bygningsmaterialer) Annen avdeling avgjørelse nr fra 2001

17 side 17 Forvekselbare merker? Reg. nr Begge merker gjelder div varer i klasse 32 BONAQUA Reg. nr Annen avdeling avgj. nr AQUABONA

18 side 18 Andre registreringshindringer i § 14  Strider mot lov, offentlig orden eller er egnet til å vekke forargelse Apotekloven Hakekors, Osama Bin Laden?  Er egnet til å villede: BILTILSYNET N.L.C. Nashville Leather Company  Villedende fordi innehaver var et tysk selskap  Inneholder noe som kan oppfattes som en annens firma, navn eller portrett Drillo-is (oppfattes som Egil Olsen, som gav samtykke)

19 side 19 Etter registrering, pass på varemerket ditt.  Kom med protester og innsigelser mot forvekselbare varemerker og firmaer  Bruk TM eller ®  Unngå degenerering!

20 side 20 Degenerering  Hva har skjedd med  Thermos  Linoleum  Rollerblades  Kiwi

21 side 21 Design

22 side 22 Hva er design? -”design er en liten lykkeopplevelse” Mette Marit - produktutforming, formgivning Stortinget

23 side 23 Hva er et produkt i lovens forstand?  En tekanne

24 side 24 Dekor, ornament, grafisk design

25 side 25 Deler av et produkt? Armlene Ryggplate Stolben Nakkestøtte

26 side 26 Sammenstilling av gjenstander Kilde: Karim Rashid

27 side 27 Design beskytter ikke funksjon

28 side 28 I tillegg til at din design må være et produkt, må:  Designen være ”ny”  Identisk design ikke tidligere allment tilgjengelig  For relevante fagmiljøer innen EØS  Unntak: forutsetning om fortrolighet  Unntak: ”grace period”  Designen må ha ”individuell karakter”  Annet helhetsinntrykk enn tidligere tilgjengelig design  Frihet i utformingen har betydning

29 side 29  Sykkelstolen (helheten)  Ryggplaten  Fotstøtten Beskytt helhet og viktige designelementer Hamax – Kiss og Sleepy  Hva er nytt?

30 side 30 Kilde: EKSEMPEL

31 side 31

32 side 32

33 side 33 Industrielt rettsvern – tre ting på en gang


Laste ned ppt "© Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Rådgiver Design- og varemerkeavdelingen E-post:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google