Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Vitenskapsteori Forelesninger høsten 2012 20.aug. - 25. sep. - 27. sep.
Noen vitenskapsteoretiske spørsmål og temaer Vitenskapsteori og vitenskapelig praksis - Vitenskapsteoretisk refleksjon: ovenfra og ned, eller nedenfra og opp? - Vitenskapsteoretisk refleksjon på ulike nivå a) Filosofisk/vitenskapsteoretisk b) Metodologisk nivå: - forskningsstrategi - metode(r) og materiale c) Valg og bruk av fagteori d) Praktisk, teknisk nivå 3. Nærmere om kunnskapsbegrepet og utvikling av kunnskap 4. Teori og teoriutvikling; forholdet mellom teori og empiri 5. Oppsummering Ad 2: Gi dere noen knagger – et redskap til å organisere tenkningen omkring vitenskapsteori og metode – høstens emne –og tenkningen omkring masteroppgaven. Reidun Tangen, Institutt for spesialpedagogikk
2
Pensumlitteratur vitenskapsteori
Fay, B. (1996) – kap. 1, 4-11 Gall, M., Gall, J.P. & Borg, W. (2007) – særlig kapittel 1 (GGB) Kvernbekk, T. (2002) – kap. 2 i Lund, T.(red.) Kvernbekk, T. (1997) – i kompendiet Wormnæs, O. (2005) – i kompendiet NB: Mye metodelitteratur inneholder også vitenskapsteoretisk stoff, for eksempel : Kalleberg, R. (2007): Forskningsopplegget og samfunnsforskningens dobbeltdialog – i kompendiet. Forkortelse: GGB Reidun Tangen, Institutt for spesialpedagogikk
3
Noen refleksjonsspørsmål til deg som masterstudent
Hva legger du i begrepene ”vitenskap” og ”forskning”? Skriv det ned! (= din førforståelse) 2. Dine tanker om krav til forsking om og med mennesker (barn, ungdom, voksne)? 3. November 2012: Er din forståelse av begrepene vitenskap og forskning endret siden august? Hvordan? I arbeidet med masteroppgaven: Hvilke vitenskapsteoretiske antakelser bygger oppgaven på? Her er det for mye tekst! Reidun Tangen, Institutt for spesialpedagogikk
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.