Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nyhetsanalyse JOUR 2530 Gunn Sara Enli Institutt for medier og kommunikasjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nyhetsanalyse JOUR 2530 Gunn Sara Enli Institutt for medier og kommunikasjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 Nyhetsanalyse JOUR 2530 Gunn Sara Enli Institutt for medier og kommunikasjon

2 Forelesningsplan 30. mars: Samfunnsrolle, utvelgelseskriterier 13. april: Komparativ analyse - TV 2 og NRK 20. april: Innholdsanalyse - avisnyheter 27. april: ’Infotainment’ og tabloidisering 5. mai: Kilderelasjoner; PR-strategier 11. mai: Politisk skandale: Syse, Tønne, og Valla 18. mai: ’Objektivitet’ og blogging/online nyheter

3 Hva er nyhetsanalyse? Folkelig nyhetsanalyse (”Uff, disse fæle mediene. Bare kjendiser og sladder”) Humoristisk nyhetsanalyse (Nytt på Nytt, Hallo i Uken) Akademisk nyhetanalyse (problemstilling, metode, empiri, teori)

4 Hvorfor analysere nyheter? Offentlighetsidealet (Habermas) Ytringsfrihet og demokrati Dagsordenfunksjonen, definisjonsmakt Opinionsdanning, politisk innflytelse Legitimerer profesjonen journalistikk

5 Veletablert forskningsfelt Produksjonsstudier er opptatt av hvordan nyhetene produseres Innholdsanalyse har fokusert på nyheter som tekst, som ferdig produkt Resepsjonsstudier er innrettet mot mottakere, og måten de oppfatter nyhetene

6 Årets største nyhetssak 81http://atvs.vg.no/player/index.php?id=80 81

7 Hvordan analysere Valla- saken?

8 Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund har ikke tro på teorien om at det ligger en politisk agenda bak VGs dekning: Med min beste eller verste vilje klarer jeg ikke se noen heksejakt i dette. Jeg mener at VG har gjort en meget god jobb i Valla-saken Jeg mener det er ekstremt uheldig hvis det skapes inntrykk av at dette kunne gjøres på en betydelig annerledes måte enn det som har vært gjort.

9 Naturlig utvelgelse? ”It’s largely instinct” Journalist i The Times, sitert i Hetherington 1985:9

10 Gatekeeper-studier De eldste systematiske studiene av nyheter Ville avdekke journalistenes subjektive vurderinger av og utvelgelse av saker Ikke ’speilbilde’ av virkeligheten men sosial konstruksjon

11 David M. White (1950): ’Mr. Gate’ Klassisk studie av hvordan en nyhetsredaktør velger saker, og hans begrunnelser for valgene Isteden for å kaste de presse meldingene han ikke vil bruke, nå han notere en kort begrunnelse for hvert avslag Innflytelsesrik studie som ble etterfulgt av en rekke beslektede studier av enkelt journalister

12 Fra individ til struktur Sammenfallende funn i en rekke gatekeeper studier - pekte mot strukturelle faktorer:  Redaksjonelle rutiner  Økonomiske rammer  Journalist kultur/sosialisering

13 Tuchman (1978): News Net Hvor leter/fisker man etter nyheter? Hvilke organisasjoner oppsøkes? Hvilke saksområde dekkes?

14 Nyhetsverdier Konflikt Relevans Nærhet (tid, sted, kultur) Entydighet Personifisering Kontinuitet Komposisjon Negativitet

15 En medievennlig sult- katastrofe? The nature of the Brazilian famine did not fit with ’good television’: Government feeding stations were scattered over a vast territory, rather than being crowded together, as in Ethiopia, where dying children were concentrated in places that were convenient for television camera persons. Dearing and Rogers 1996:69

16 Nyhetsmediene - mellom mediemarked og kulturpolitikk Markedet: Publikum - felles minste multiplum? Annonsørene - påvirke innhold? Eierne - profittmaksimering?

17 Mediepolitikk Nyhetsmedienes rolle som vaktbikkje legitimerer statlige styringsmekanismer Pressestøtte (lokalaviser, meningsbærende aviser) Allmennkringkasting (lisensfinansiert NRK)

18 Neste gang: 13. april ….ja, men er det noe forskjell mellom NRK og TV 2 da? Neste gang ser vi på hvordan komparativ analyse kan gi oss svar på dette spørsmålet Pensum: ’Nyheter først og fremst’, Waldahl et al (2002)


Laste ned ppt "Nyhetsanalyse JOUR 2530 Gunn Sara Enli Institutt for medier og kommunikasjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google