Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Monica Dalen, ISP,UiO SPESIALPEDAGOGIKK OG FORSKNING Kvalitative tilnærminger med fokus på intervju Monica Dalen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Monica Dalen, ISP,UiO SPESIALPEDAGOGIKK OG FORSKNING Kvalitative tilnærminger med fokus på intervju Monica Dalen."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Monica Dalen, ISP,UiO SPESIALPEDAGOGIKK OG FORSKNING Kvalitative tilnærminger med fokus på intervju Monica Dalen

3 Monica Dalen, ISP,UiO

4  Spesialpedagogikk som fagområde  Definisjons- og identitetsproblemer  Fra høgskole- til universitetsfag  Spesialpedagogikken i støpeskjeen  Forskning/utdanning/praksis

5 Monica Dalen, ISP,UiO Spesialpedagogikkens identitetsproblemer ”En subjektiv, sterkt følelse av å være den samme og ha kontinuitet” (Erikson, 1968) Brudd i kontinuiteten er truende for fagets identitetsoppbygging

6 Monica Dalen, ISP,UiO Forhold som truer fagets identitet  Omstrukturering av det spesialpedagogiske fagområdet  Omstrukturering av høyere utdanning  Profesjons stridigheter  Territoriale stridigheter

7 Monica Dalen, ISP,UiO Spesialpedagogiske utfordringer  Generalisering/Spesialisering  Undervisning/Forskning  Praksis/Teori  Spesialpedagogikk/Pedagogikk

8 Monica Dalen, ISP,UiO Tidsånden fra  1950 årene: Sterk tro på segregering og spesialisering  1960 årene: Begynnende kritikk av segregerings- og spesialiseringslinjen. Integreringsideologien vokser fram  1970 årene: Integreringsideologien blir lovhjemlet

9 Monica Dalen, ISP,UiO  1980 årene: Integreringsideologien praktiseres- en del uheldige tilbakemeldinger  1990 årene: Inkludering og omstrukturering  2000 året: Individualisering og tilpasset opplæring. Intern segregering og sosial utskilling

10 Monica Dalen, ISP,UiO Sentrale forskningsprosjekter i perioden  årene: Effektstudier(Rønjum 1962,Stangvik 1970) Segregerings- og selvbildestudier (Stangvik 1979)  årene: Interaksjonsstudier (Gjessing m.fl 1982 og 1988) Integrerings- og normaliseringsstudier (Sætersdal 1985 og1994, Tronvoll 1989, Ekeberg 1991,Tøssebro 1996, Østrem 1998)

11 Monica Dalen, ISP,UiO  årene: Differensieringsstudier (Dalen 1984, Nilsen 1992, Skaalvik og Fossen 1995)  Læreplanstudier (Individuelle læreplaner) (Simonsen 1992, Nordahl og Overland 1992, Monsen 1995 og 1996, Nilsen 1997)  Omstrukturerings- og evalueringsstudier (Skårbrevik 1996, Moen og Øie 1994)  Kompetansestudier/skole og samspillsstudier (Ogden 1995, Sørlie 1998, Sørlie og Nordahl 1998, Nordahl 1998)  Inkluderingsstudier, Ressursstudier (Birkemo, 2003, Petersbakken 2004)

12 Monica Dalen, ISP,UiO ”The whole of science is nothing more than refinement of everyday thinking” ( Albert Einstein 1936) Forskning 2% inspirasjon 98% transpirasjon

13 Monica Dalen, ISP,UiO Forskning ”Systematisk og kritisk søking etter ny innsikt og forståelse. Gjennom forskningsprosessen vinnes ny kunnskap, og denne samordnes med tidligere viten ved hjelp av et metodisk system”

14 Monica Dalen, ISP,UiO ”A good design for a study, like a good design for a ship, will help it safely and efficiently reach its destination” (Maxwell 1996, p 8)

15 Monica Dalen, ISP,UiO

16 METODE  Et sammenhengende sett av regler for:  Innsamling av data  Bearbeiding av data  Tolkning og analyse av data  Kvalitative metoder  Kvantitative metoder

17 Monica Dalen, ISP,UiO ULIKE METODER FOR INNSAMLING AV DATA  FELTSTUDIER  Observasjon  Intervju  Dokumentanalyse  SURVEY-STUDIER  Enquete  Intervju  EKSPERIMENT-STUDIER  HISTORISKE ANALYSER

18 Monica Dalen, ISP,UiO  EKSTENSIVE UNDERSØKELSER  INTENSIVE UNDERSØKELSER  PRIMÆR DATA Data som er samlet inn spesielt for den aktuelle undersøkelsen  SEKUNDÆR DATA Allerede eksisterende data innsamlet til andre formål

19 Monica Dalen, ISP,UiO FORSKNINGSPROSESSEN  Valg av tema  Valg og utforming av problemstillinger  Utvelging av enheter og variabler  Innsamling av data  Organisering og bearbeiding av data  Tolkning og analyse  Presentasjon av resultatene  Formidling av resultatene

20 Monica Dalen, ISP,UiO

21 KVALITATIVE METODER  Ofte utsatte og ressursvake grupper  Ofte små, lett synlige grupper  Vanskelig å få adgang til data  Vanskelig å finne fram til forskningsmetoder som belyser det essensielle  Vansker med å formidle forskningsresultatene

22 Monica Dalen, ISP,UiO KJENNETEGN VED KVALITATIVE TILNÆRMINGER  Direkte og nært forhold til det eller dem som utforskes  Bruke av flere teknikker ved datainnsamling  Hovedvekten legges på en fortolkning av språklige utsagn eller episoder

23 Monica Dalen, ISP,UiO KVALITATIVE FORSKNINGSMETODER  HOVEDMETODE  Litteraturvitenskap  Kunsthistorie  Jus  Sosialantropologi  Etnografi  Historie  Teologi  DELMETODE  Spesialpedagogikk  Psykologi  Pedagogikk  Sosiologi  Sykepleiervitenskap  Fysioterapi

24 Monica Dalen, ISP,UiO METODEPROBLEMER  ANGST  STIGMATISERING  SOLIDARITET

25 Monica Dalen, ISP,UiO INTERVJU GallupÅpent TelefonLivs- historie OBSERVASJON LaboratoriumFeltstudier Deltakende

26 Monica Dalen, ISP,UiO DOKUMENTANALYSE KvantifisertHermeneutisk Tekstanalyse

27 Monica Dalen, ISP,UiO FELTFORSKNING  Portvakter (”Gatekeepers”) Aktører med kontroll over viktige adkomstlinjer  Tilgang (Access) Tilgang til nødvendige data. Åpen/skjult tilnærming? Å forhandle om tilgang er en balansekunst

28 Monica Dalen, ISP,UiO  Sponsor Mobilisering av eksisterende sosiale nettverk  Spane Få kartlagt miljøet i forveien

29 Monica Dalen, ISP,UiO 10 stadier i intervjuprosessen  Tematikk  Problemstillinger  Valg av informanter  Utarbeiding av intervjuguide  Intervjuing  Transkribering  Bearbeiding og koding  Tolkning og analysering  Validering  Rapportering

30 Monica Dalen, ISP,UiO Eksempler på noen intervjustudier  En informantgruppe Voksne  Når veiene skilles (Sætersdal, 1985 og 1994)  ”Det er jo annerledes…” – om foreldrerolle og foreldrekompetanse i familier med utenlandsadopterte barn (Vonheim, 2000)  ”UPS & Downs” i skolen. Foreldres opplevelse av å ha et uvanlig barn i den vanlige skolen (Tiedemand-Andersen, 2000)  ”Engler, - finnes de?” Hvordan foreldre til barn eller voksne med psykisk utviklingshemning har opplevd møtene med de offentlige ansatte (Ihlaug, 2003)

31 Monica Dalen, ISP,UiO Barn/Unge  Elevmeninger om skolen (Lund, 1984)  Barn av alkoholmisbrukere (Trydal, 1993)  To eller flere informantgrupper  ”Skal jeg fortelle deg noe!” Syv seksåringers opplevelse av sin verden, og de voksnes kjennskap til barnas opplevelser (Gamst & Langballe, 1988)  Utenlandsadopterte barn og unge i Norge Dalen & Sætersdal, 1992 og 1999)  Å være døv i en hørende familie (Dehli, 1996)

32 Monica Dalen, ISP,UiO

33 INTERVJUGUIDE  Bruk traktprinsippet  Ta utgangspunkt formulerte problemstillinger  Unngå spørsmål som utløser ”ja” og ”nei” svar  Forprøve

34 Monica Dalen, ISP,UiO INTERVJU  er ikke en dialog eller en terapeutisk situasjon, men kan bli/være det  er ikke en demonstrasjon av egne kunnskaper eller sjarm, men ”a social relationship”

35 Monica Dalen, ISP,UiO FORTELL:  Hvem du er  Hvorfor du er der  Hva du vil  Hva som vil skje med materialet  Hva du ikke kan gi, ikke kan love  Hvordan tilbakeføringen og publisering skal skje

36 Monica Dalen, ISP,UiO  Definer rammene!  Lytt til det som blir sagt!  Avbryt ikke!  Argumenter ikke!  Vær ikke moraliserende!  Vær ikke redd for pauser!(Skapende pauser)  Vær ikke ”besser-wisser!  Hold deg selv i bakgrunnen!

37 Monica Dalen, ISP,UiO Løp ikke i vei etter intervjuet! Husk:  Ingen liker forhør  Ingen liker å være objekt  Ingen liker å være ”sommerfugl på nål”

38 Monica Dalen, ISP,UiO GODE RÅD  Stol ikke på hukommelsen  Finn fram til egnet noteringsteknikk  Avsett tid til notatskriving  Registrer også forhold du ikke umiddelbart forstår  Notater må bearbeides, utvides og omorganiseres

39 Monica Dalen, ISP,UiO  Ta vare på de ordene folk virkelig bruker  Sett notatene inn I den aktuelle sammenhengen  Ta vare på dine følelsesreaksjoner underveis  Start tidlig med å lage analytiske notater (memos)  Les teori underveis


Laste ned ppt "Monica Dalen, ISP,UiO SPESIALPEDAGOGIKK OG FORSKNING Kvalitative tilnærminger med fokus på intervju Monica Dalen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google