Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lærer Elev. Denne presentasjonen er ikke å regne som komplett, men som et eksempel på bruk av ikke-lineære og utforskende presentasjoner. Jeg tar gjerne.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lærer Elev. Denne presentasjonen er ikke å regne som komplett, men som et eksempel på bruk av ikke-lineære og utforskende presentasjoner. Jeg tar gjerne."— Utskrift av presentasjonen:

1 Lærer Elev

2 Denne presentasjonen er ikke å regne som komplett, men som et eksempel på bruk av ikke-lineære og utforskende presentasjoner. Jeg tar gjerne innspill på hva dere lærere synes om denne måten å tenke på. Bildene er hentet fra Bayouxteppet – et teppe som beskriver hvordan Vilhelm Erobreren tok over Englands krone fra Harald Godwinson Hensikten med denne presentasjonen er å gi utfordring i form av å utforske biter av informasjon og (prøve å) sette den inn i en sammenheng – f.eks at man prøver å forestille seg livet i en hærstyrke på denne tiden Aktuelle kompetansemål(?): Samfunnsfag etter 4. årstrinn: presentere historiske emne ved hjelp av skrift, teikningar, bilete, film, modellar og digitale verktøy skape forteljingar om menneske i fortida og snakke om skilnader og likskapar før og no samle opplysningar frå globus, kart og digitale kjelder og bruke dei til å samtale om stader, folk og språk Samfunnsfag etter 7. årstrinn presentere historiske hendingar gjennom å lage to forteljingar om same hendinga, sett frå ulike ståstader skape forteljingar om menneske i fortida og bruke dei til å vise korleis menneske tenkjer og handlar ut frå samfunnet dei lever i Samfunnsfag etter 10. årstrinn skape forteljingar om menneske i fortida, og slik vise korleis rammer og verdiar i samfunnet påverkar tankar og handlingar Lærerside

3 Hva handlet egentlig slaget ved Hastings om? Synes du Vilhelm hadde krav på å bli engelsk konge – i så fall hvorfor? Prøv å tenke deg hvordan det var:  Å være om bord i båt fra Normandie til England? Kan du lage en fortelling hvor du beskriver det? Hva er den laget av og hvor fikk man materialet ifra? Når ble den laget? Hva ser du rundt deg? Hvordan er det med plassen? Hvor lang tid tror du det tar? Bruker man årer eller seil eller begge deler?  Å være i Harolds hær når de møtte Vilhelms hær? Hva var forskjellene mellom hærene? Hva gjorde de før kamp? Hvordan kjempet de? PS: på den neste siden finner du en del informasjon du kan utforske. Trykk på spørsmålstegnet for å komme tilbake til denne siden. Bildene er hentet fra et stort veggteppe som kalles Bayoux-teppet. PS: på den neste siden finner du en del informasjon du kan utforske. Trykk på spørsmålstegnet for å komme tilbake til denne siden. Bildene er hentet fra et stort veggteppe som kalles Bayoux-teppet. NesteAvslutt Elevside

4 Gå tilbake til spørsmålsarket Mer informasjon om Vilhelm Erobreren Trykk på bildene for å få dem i større størrelse. Bruk også lenkene her på arket Mer informasjon om Harald Godwinson Avslutt

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17 Vilhelm Erobreren Vilhelm Erobreren (Vilhelm I av England, hertug Vilhelm II av Normandie, Vilhelm bastarden, fransk navn Guillaume (le Conquérant), engelsk William (the Conqueror), tysk/eldre norsk skrivemåte Wilhelm) (født ca. 1027, død 9. september 1087 var konge av England fra 1066 til sin død. Etter Edvard Bekjennerens død i januar 1066 krevde Vilhelm tronen i England, og hevdet at Edvard, som var barnløs, hadde utnevnt ham til tronarving da Vilhelm besøkte ham noen år tidligere, antagelig i Harald Godwinson skal ha erklært sin støtte til Vilhelm etter å ha lidd skipbrudd utenfor Normandie ca Dette løftet ble gitt i fangenskap, og Harald skal ha blitt tvunget til å sverge ved en helgens ben at han ville gi tronen til Vilhelm. Selv om historien er sann, ville Harald neppe følt seg tvunget til å holde seg til et løfte avgitt under press. Når Vilhelm skulle krones til konge ropte folkene inne i Westminster Abbey hyldningsrop («Leve kongen») – men vaktene på utsiden forstod ikke hva de sa (de kom jo fra Frankrike og forstod bare fransk)…så de trodde det var brutt ut opptøyer inne i kirka og tente derfor på husene til engelsk- mennene

18 Harald Godwinson Harald II Godwinson (engelsk: Harold Godwinson) (født 1022, død 14. oktober 1066) var den siste saksiske kongen av England. Han regjerte bare fra 5. januar 1066 til oktober samme året, da han ble drept i slaget ved Hastings. Harald var sønn av Godwin, den mektige jarlen av Wessex, og Gyða Þorkelsdóttir, som var barnebarn til den legendariske svenske vikingen Styrbjørn Sterke og tippoldebarn til Harald Blåtann. Da faren døde i 1053 ble Harald Godwinson jarl av Wessex, et område som på den tiden dekket en tredjedel av England, helt sør i landet. Dette gjorde han til den mektigste mannen i landet, bortsett fra kongen Harald led først skipbrudd i Normandie og ble tatt til fange av grev Guy. Etter å ha blitt løslatt dro han tilbake til England. Noen av bildene fra Bayouxteppet er fra denne episoden…..

19 Motstanderne: Vilhelm (normannerne) og Harald (anglosakserne) Motstanderne: Vilhelm (normannerne) og Harald (anglosakserne) Normannerne hadde med hester Haralds menn marsjerte Kampen om England Hærstyrke: Ca 7000 mann på hver side Hærstyrke: Ca 7000 mann på hver side


Laste ned ppt "Lærer Elev. Denne presentasjonen er ikke å regne som komplett, men som et eksempel på bruk av ikke-lineære og utforskende presentasjoner. Jeg tar gjerne."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google