Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Småelektronikkampanjen 2009 Workshop, SFT, 7. mai 2009 Gunnar Mathisen Geelmuyden.Kiese.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Småelektronikkampanjen 2009 Workshop, SFT, 7. mai 2009 Gunnar Mathisen Geelmuyden.Kiese."— Utskrift av presentasjonen:

1 Småelektronikkampanjen 2009 Workshop, SFT, 7. mai 2009 Gunnar Mathisen Geelmuyden.Kiese

2 Egenmelding - byråkraten som gikk ut i markedet Partner og seniorrådgiver i Geelmuyden.Kiese Spesialkompetanse innen energi og miljø samt myndighetskontakt Statsviter fra Universitetet i Oslo Bred arbeids- og ledelseserfaring fra myndighetsapparatet: –Olje- og energidepartementet –Næringsdepartementet –Miljøverndepartementet –OECD i Paris –Europakommisjonen og Den norske EU-delegasjonen i Brussel –Den norske ambassaden i Beijing –Journalist og forfatter av fagbøker Eier av en karaokemaskin som synger på siste verset

3 Kampanjemålsetninger – Den nye opplysningstiden 1.Samle inn mest mulig småelektronikk 2. Økt kunnskap i befolkningen

4 Hvor mange Eiffeltårn skal vi samle inn? TO HELE TÅRN MED EE-AVFALL TONN

5 Tar tid å oppnå ønsket endring…. Tid Krav til endring Stor Liten Motmakt Kjennskap Kunnskap Holdning Handling

6 Småelektronikkampanjen november 2009

7 Operasjon duppeditt Hva er en duppeditt? –Alt som går på strøm eller batterier Nasjonal innsamlingskampanje første uken i november Bidragsytere fra politikken, det offentlige, næringslivet, kommunene, skoler, lokale lag og folk flest

8 Lokale renovasjonsselskap + Operasjon duppeditt = sant God kommunikasjon flytter makt!

9 Kampanjeregi Kunnskapen om innsamlingen Milepæl Kampanjestrategi tiltakspakke Intern alliansebygging og materiellproduksjon Rapportere innsamlingen Forberedelse Mobilisering Kick-off – 8.11 Rapportering Kampanje- forberedning 1.3 – PR-aktiviteter, informasjonsarbeid og mobilisering Operasjon duppeditt!

10 De lokale renovasjonsselskapenes rolle Hvordan kan vi rulle ut Operasjon duppeditt på lokalt plan? Hvilke tiltak vil fungere best lokalt og nasjonalt? Hvordan kan vi sikre god kommunikasjon mellom arbeidsgruppa sentralt og kommunikatørene lokalt?

11 GK-hjulet: Hvilken rolle har de lokale renovasjonsselskapene? © Geelmuyden.Kiese 1999

12 Hvordan oppfattes de lokale renovasjonsselskapene?

13 De lokale renovasjonsselskapene er rollehjulets helter LOKAL RENOVASJON FORHANDLERE

14 Kampanjebudskap Småelektronikk som går på batteri og strøm inneholder miljøgifter Miljøgiftene kan skade mennesker, dyr og natur når de havner i restavfallet Småelektronikk leverer du gratis til alle butikker som selger tilsvarende produkt uten krav om å kjøpe ny Duppeditter kan også leveres til kommunale mottak for avfall gratis

15 Grep: Ta hele Norge i bruk! –Lokale innsamlingstiltak –Lokale PR-tiltak –Lokale aktører i front Avfallsselskap/forhandlere/kommuner Løfte problemstillingen nasjonalt –Nasjonale PR-tiltak –Nasjonale undersøkelser –Nasjonal kampanje

16 Grep: Dugnad og mobilisering av alle sterke krefter –Forhandlere Workshop gjennomført 3.4. Egne møter med de største forhandlerne og kjøpesenterkjeder –Lokale renovasjonsselskap Workshop –Brev sendt Utdanningsdirektoratet –Brev sendt Erik Solheim – kan bli kampanjens beskytter –Miljøorganisasjoner Møter avholdt med LOOP, Ella miljøbil og Miljøagentene

17 Grep: Hvor godt kjenner du disse? –Må bygge relasjoner til: Fylkesmenn/-politikere Ordfører(e) Lokalmedier Skoler Lokale forhandlere Idrettslag og frivillige organisasjoner

18 Grep: Vellykket mediehåndtering Relevans Fagkunnskap Medieforståelse Rolleforståelse Språk Intervjuteknikk Samt grundig forberedelse og en åpen, offensiv holdning, om mulig krydret med erfaring og talent Forutsetninger for vellykket mediehåndtering

19 Hva er en nyhet? KVISA-kriteriene Konflikt Motsetninger, temperatur, bevegelse i storyen, dilemmaer utløsende faktor Vesentlighet Konsekvenser, overordnet betydning, historiske begivenheter, relevans Interesse, relevans Det majoriteten er opptatt av Sensasjon Først, størst, nytt, uventet, usannsynlig Aktualitet Det som skjer nå. Tariffoppgjør, påske, jul, statsbudsjett

20 PLANLAGTE TILTAK

21 Lokale aktiviteter - støtte sentralt Tiltakene: LOKAL UTFØRELSE SENTRAL UTARBEIDELSE SENTRAL BUDSKAPSKOORDINGERING

22 Duppedittposen Duppedittposen til alle norske hjem Denne kan bli din – distribuer posen og sett ditt preg på den Utdeling på lokale arrangementer, f.eks fotballkamper

23 Skoleaktiviteter Kunnskapsbygging om avfallshåndtering i undervisningen. En skoleklasse kan komme på besøk til lokale mottak eller forhandler med sine duppeditter

24 Kunnskapsmåling i befolkningen Hvordan står det til med nordmenns kunnskapsnivå? BEFOLKNINGSUNDERSØKELSE GJENNOMFØRES

25 Duppeditt-kåringer Ordføreren er med og kårer den lokale duppedittdronningen og duppedittkongen Kåring av den skolen eller klassen i kommunen som klarer å samle inn mest Kåring av den forhandleren i kommunen som tar mest miljøansvar Andre spektakulære funn; ”Hadde 43 hårfønere på loftet..” Alle store funn rapporteres videre sentralt til nasjonale medier

26 ”Den store krølltangaksjonen” Eldre-Norge må med! Bruke frivillige organisasjoner og idrettslag til å komme på døra hos eldre og samle inn duppeditter Duppeditter mot Napoleonskake?

27 Eksempel på kunnskapsbyggende tiltak Informasjon i DMer, annonser og på nettsted –Om aksjonen og innsamlingen –Om returretten Kunnskapsbygging internt –Ansatte informasjon ved ansettelse Eget notat/brosjyre –Kurs

28 Operasjonduppeditt.no Informasjon til målgrupper: Privatpersoner Lokal renovasjon Forhandlere Skoler Presse Informasjon og materiell som kan lastes ned

29 Verktøykasse – tilgjengelig på web Medieplan, utarbeidelse av: –Sentrale aktiviteter som kan tas ut nasjonalt –Lokale aktiviteter Forhandleropplegg –Samarbeidsopplegg med ee-forhandlere Lanseringsopplegg –Nasjonal aktivitet –Lokale aktiviteter Annonser –Maler til annonser som kan brukes lokalt Brosjyrer –Maler til brosjyrer som kan brukes lokalt Løpende bistand –Arbeidsgruppen er tilgjengelig for sparring og bistand

30 Verktøykasse – tilgjengelig på web Standardbrev til ordfører(e), skolerforhandlere… –For å få i gang samarbeid Standardartikler –Til nettsider osv Medierigg til hvert tiltak, pressemelding, generelle snakkepunkter budskapsnotat –Lansering 13. august –Kick off 1. november –Ulike kåringer –Kunnskapsmåling –Kick off 1. november –Andre tiltak

31 Er det andre ting dere ønsker bistand til?

32


Laste ned ppt "Småelektronikkampanjen 2009 Workshop, SFT, 7. mai 2009 Gunnar Mathisen Geelmuyden.Kiese."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google