Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJosef Helle Endret for 9 år siden
1
Seminar BI - 8.februar 2006 Velferdsstaten under press - konsekvenser for kommunene Direktør Lars Bjerke Bærum kommune
2
Seminar BI - 8.februar 2006 lOffentlig sektor mangler tradisjon for bruk av frivillighet i sin egen organisasjon og grensesnittet mellom offentlig virksomhet og frivillighet er uklart, noe som legger hindringer i veien for et effektivt samarbeid.
3
Seminar BI - 8.februar 2006 Kommune-Norges kjerneoppgaver lTjenesteyting lSamfunnsutvikling lDemokratiutvikling lVelferdsutvalget i KS anbefaler et økt samarbeid med nye aktører for å møte nye utfordringer lKommunen bør utarbeide politikk for samarbeid med både frivillige organisasjoner og bedriftsmarkedet
4
Seminar BI - 8.februar 2006 Samfunnsutvikling - Trender lSelvrealiseringssamfunnet lKundesamfunnet lRettighetssamfunnet lDesentraliseringssamfunnet lDrømmesamfunnet
5
Seminar BI - 8.februar 2006 Hva påvirker velferdspresset? lHøy andel av befolkningen har høyere utdanning lHøy levealder lPrivate forbruk øker Mer penger – mindre lykke? lLav arbeidsledighet lMangler hoder og hender Kompetanse blir borte fra arbeidslivet tidligere lLivsløpet ”den unge voksne” Fritidsklemma Senere familieetablering Mer selvrealisering – ”meg og mitt” Den arbeidsfrie fasen /tidlig pensjonering lMedierevolusjonen lSelvrealiseringen
6
Seminar BI - 8.februar 2006 ForventningsGAPET lBehov/krav/ønsker/forventninger Innbyggere/brukere Politikere Fagfolk lKommunens ressurser Penger og personale lFlere og bedre tjenester med mindre ressurser - Rik stat – fattig kommune: et paradoks i verdens rikeste land -Staten lover mer og mer – kommunene får stadig mindre handlingsrom -Generelt god privatøkonomi er med på å opprettholde høye forventninger til både kvantitet og kvalitet i velferdstjenester
7
Seminar BI - 8.februar 2006 1-2-30-prosjektet
8
Seminar BI - 8.februar 2006 Vi skal tilrettelegge for det gode liv - HVORDAN gjøre vi best?
9
Seminar BI - 8.februar 2006 KOMMUNEN SKAL OG KAN IKKE VÆRE ALT FOR ALLE
10
Seminar BI - 8.februar 2006 Har vi skapt for høye forventninger ? lVelferdstjenester skal være for alle uavhengig av økonomisk evne Tilpasses den enkeltes behov Skreddersøm Individuelle planer for folk med flere behov lSkolegang, arbeid og en verdig alderdom er en rettighet for alle 1990 mange nye reformer l skolereformer /livslang læring l eldrereformen l Psykiatrireformen l NAV-reformen l fødselspermisjoner/pensjonsrettigheter/utvidet ferie l mentalitetsendring - mer valuta for pengene lSamfunnet er moralsk forpliktet til å sørge for oss fra vugge til grav. l Kommunen plikter å sørge for at vi ”ferdast godt gjennom livet” (KS) l24 ”timers” kommunen – høyt servicenivå
11
Seminar BI - 8.februar 2006 UTFORDRINGENE FOR KOMMUNE-NORGE! lTilrettelegg for nye samarbeidsformer Interessant – kortsiktig – definert og utviklende lVi må ha kompetanse og kunnskap for å samarbeide med nye kulturer Mer oppdaterte partnere ”sier 3.sektor og bedrifter” lTrimme tjenesteapparatet til å tenke ”nytt” og samarbeide med nye aktører Nitid motivasjonsarbeid l Først forankring til ledelsen (pol/adm.) l Så nedover i organisasjonen…. Hele veien lVi må følge med i timen – og lære av de som kan mer! Samfunnsutvikling …… lVi må våge å definere grenseoppgangene Hvor kan bedrifter, frivillige gjøre en bedre jobb enn kommunalt ansatte!
12
Seminar BI - 8.februar 2006 Blikket bakover – og framover lSosiale partnerskap Utviklingsprosjekt ”Tid for Andre – sosiale partnerskap” l To år – utadrettet arbeid – mot næringslivet l Ett år – innad i egen organisasjon – hvordan motivere oss? Sintef/Veritas og Norconsult Samarbeid med frivillige organisasjoner lProsjektsamarbeid med BI lFrivillighetsmillion – strategi for frivillighetsarbeid
13
Seminar BI - 8.februar 2006 HP- 2006 - 2009 - lSamarbeid mellom kommunen og frivillige organisasjoner og enkeltpersoner ha etablert minst 25 nye samarbeidstiltak mellom tjenestesteder og frivillige ha stimulert til økt samarbeid mellom kommunen og frivillige gjennom opplæring og holdningsskapende arbeid blant ansatte og ledere ha innarbeidet samarbeid med frivillige i lederes resultater KONSEKVENSENE AV DETTTE ….
14
Seminar BI - 8.februar 2006 TILTAK i BÆRUM KOMMUNE øke standarden – økt behov for ressurser lPolitisk og adm. forankring Frivillighetsmelding - frivillighetspolicy lSentralt organisert koordinatorfunksjon lFrivillighetsskole for ledere og ansatte lBruk av intra/internett Informasjon som metode for motivering lØkonomiske årlige stimuleringsmidler (pott) Samarbeidsprosjekter mellom frivillig sektor og tjenestesteder lFrivillighet som arbeidsgiverpolitikk vi skal selv gjøre det vi ønsker andre skal gjøre lStillingsressurser til tilrettelegging på det enkelte tjenestested
15
Seminar BI - 8.februar 2006 Hvordan lykkes? Samarbeid må være ønsket og forankret til topp ledelsen på begge sider av samarbeidet. l Ildsjel på det operative plan på begge sider! Engasjement/deltakelse blant flere enn initiativtakere Gjensidig nytte for alle parter l Synlige resultater –Bedriften, de som mottar, tjenestested, ansatte Klare mål og klare avtaler l Hva skal gjøres, Når, Hvordan og hvorfor l Hvilke oppgaver skal holdes under offentlig kontroll? Partnerskap/frivillighet må settes i system l Systematisk megling/kobling mellom partene ULIKE KULTURER MØTES! Utfordringer for oss
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.