Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Innføring i IT-tjenester ved Det juridiske fakultet Mangler du brukernavn og passord? Ta med legitimasjon og kom opp til kursholder. (NB! Ikke det samme.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Innføring i IT-tjenester ved Det juridiske fakultet Mangler du brukernavn og passord? Ta med legitimasjon og kom opp til kursholder. (NB! Ikke det samme."— Utskrift av presentasjonen:

1 Innføring i IT-tjenester ved Det juridiske fakultet Mangler du brukernavn og passord? Ta med legitimasjon og kom opp til kursholder. (NB! Ikke det samme som PIN-kode og fødselsnummer) (NBNB: Ditt nye passord starter å virke om ca. 20 minutter)

2 Innføring i IT-tjenester for nye studenter ved Det juridiske fakultet Kursholdere høsten 2013:. Håkon Danielsen Kursansvarlig Veileder, Juriteket Julia K. Vestad Leder, Juriteket

3 Agenda  Juriteket  PC-plasser  Trådløse soner  Regler for bruk av fakultetets IT-ressurser  Informasjon om brukerkonto  Nyttige nettsider og tjenester

4 Juriteket  Kontaktpunkt for IT-tjenester på juridisk fakultet  Nettside: jus.uio.no/juritekjus.uio.no/juritek  Veilederkontoret –Domus Nova, 3. etasje –Betjent hverdager 08:  Kontakt –Kontaktskjema på våre nettsider –Telefon –Personlig oppmøte

5 Juriteket  Brukernavn og passord  Trådløst nettverk  Printere  PC-hjelp  Kurs  Annet IT-teknisk

6 Infosenteret  eret.html eret.html  Studierelaterte tjenester –Eksamensreglement –Kurs- og eksamensoppmelding –Karakterutskrift –Annet studierelatert

7 PC-er på Det juridiske fakultet  Domus Nova –Tre PC-stuer i 3. etasje –Læringssenteret i 2. etasje –Lesesal 140, 150, 160, 170

8 Trådløst nettverk  Oppkobling fra privat bærbar enhet –Krever WI-FI på enheten –Gyldig brukernavn og passord –Veiledning:

9 Trådløse soner Domus Nova (DN) Lesesal 1 etasje (140, 150, 160, 170, 182) Læringssenteret 2 etasje 3 etasje (IT-seksjonen) Kursrom (352) 4 etasje 5 etasje Master lesesal (681) Master lesesal (781) Domus Academica (DA) Seminarrom (113) Rotunden (152) PC-stue 1 (002B) PC-stue 2 (011) Kollegieværelset (144) Grupperom (030) Grupperom (034) Fakultetsværelse (203) Cort Adelersgate 30 2 etasje 3 etasje Domus Media (DM) Fredrik Stangs sal (130) Francis Hagerups sal (129) Anton Martin Schweigaards sal (366) Biblioteket Domus Bibliotheca (DB) Fakultetsbiblioteket Oasen (336) Auditorium 14 Møterom (234) Hjørnerommet Møterom (325) St. Olavs gt. 23 Lesesal (227) 3 etasje 4 etasje 5 etasje Gymnastikkbygningen Frokostkjelleren

10 Regler for bruk av universitetets IT- ressurser  Utgangspunkt: –Full handlefrihet  Begrensninger: –Norsk lov: Åndsverkloven, personvernloven, straffeloven –UIO’s IT-reglement –Alminnelig skikk og bruk, dvs. vise hensyn, ikke bråke, ikke reservere plasser. –Ikke dra ut stikkontakter

11 IT- reglementet passord/reglement/  Avtale mellom deg og UiO som anses akseptert ved første gangs bruk av universitetets PC-er og IT- tjenester  Plikter å lese dette før it-utstyret tas i bruk

12 Brukerkonto  Brukernavn og passord –Gir tilgang til alle IT-tjenester ved Universitetet i Oslo –Derfor: aldri låne, eller låne ut passord, jf. it-reglementet

13  Logg alltid av Brukerkonto

14 Kriterier for tilgang  Opptak til ordinært studieprogram  Betalt semesteravgift  Gjennomført semesterregistrering i StudentWeb, herunder bekreftet utdanningsplan  Frist ca. 1. september

15 Universitetes PC-er  Operativsystem: –Windows 7 Enterprise  Programvare –Microsoft Office 2010 –Thunderbird –Adobe Reader X –Internet Explorer –Antivirus: F-Secure –CD/DVD-brenner –Komplett oversikt: https://app.uio.no/programvare/https://app.uio.no/programvare/  Skannere –PC-stue 1, 3. etasje –Læringssenteret, 2. etasje

16 Utskrift  Tosidig utskrift (standard)  Kvote på 250 sider inkludert i semesteravgift  Flere utskrifter kan kjøpes i StudentWeb

17 Personlig hjemmeområde (M:)  Personlig lagringsområde på universitetets servere –Lagringskapasitet 5 GB –Backup 8 ganger per døgn –Lagre alltid her, jf. reglementet –Viktig: Lagre data på (M:), ikke på lokal disk (C:)

18 Hjemmeområde

19 Tilgang til brukerkonto  Automatisk fra fakultets PC-er  Fra egen PC, for eksempel hjemmefra: –Eksternt skrivebord –VPN

20 Nyttige nettsider  Webmail  Semestersidene  Fronter  Studentweb  Brukerinfo

21  Webmail

22 Nyttige nettsider  Webmail –Informasjon fra Universitetet sendes på e- post Studieinformasjon Gjeldende frister Varslinger

23 Semestersidene 

24 Nyttige nettsider  Fronter –Pedagogisk plattform for det enkelte kurs –Innlevering av oppgaver –Emnerom –Kommunisering med lærer

25 Innlevering av oppgaver i Fronter  Rom  vis romliste  velg fag  innlevering av fakultetsoppgave  velg riktig mappe

26 Nyttige nettsider  Brukerinfo –Administrasjon av bruker –Brukernavn og passord Bytte passord Krever ikke innlogging: –Se brukernavn –Nytt passord på SMS

27 Nyttige nettsider

28  Brukerinfo forts. –Videresende e- post –Utskriftshistorikk –Status utskriftskvote

29 Nyttige nettsider  Studentweb –Undervisningsplan –Eksamensoppmelding –Betaling av semesteravgift –Betaling av utskrifter –Eksamensresultater

30 Nyttige nettsider  Lovdata  Gyldendal Rettsdata Alternative innloggingsmåter: -IP- tilgang -Opprette egen brukerkonto

31 Informasjon

32 Oppgaver


Laste ned ppt "Innføring i IT-tjenester ved Det juridiske fakultet Mangler du brukernavn og passord? Ta med legitimasjon og kom opp til kursholder. (NB! Ikke det samme."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google