Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kommunens informasjonsstrategi Forholdet til kunder og media under Giardia-epidemien Informasjonssjef Robert Rastad.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kommunens informasjonsstrategi Forholdet til kunder og media under Giardia-epidemien Informasjonssjef Robert Rastad."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kommunens informasjonsstrategi Forholdet til kunder og media under Giardia-epidemien Informasjonssjef Robert Rastad

2 Svartedikets hemmelighet ”Derfor lurer jeg på hva det er med Svartediket, hvilken hemmelighet gjemmer seg der, som jeg ikke får øye på, siden det blir prioritert i et helvetesår i det offentlige Bergen.” Leserbrev Bergens Tidende, juni 2004

3 Giardia-epidemi! Hva er Giardia? Hvorfor Giardia? Hvordan bli kvitt Giardia? Hva gjør vi nå?

4 Giardia-epidemi! Med andre ord: Hvordan informere skikkelig i en uoversiktelig og ”delikat” situasjon?

5 Informasjonsstrategi Full åpenhet Fortløpende Forutsigbar Troverdig Faglig korrekt

6 Informasjonsstrategi ”På med joggeskoene” Det vil si: Vise hva som ble gjort for å løse problemet…

7 Informasjonsstrategi ”På med joggeskoene”

8 Informasjonssjef Inforådgiver Finans Inforådgiver Helse Inforådgiver Oppvekst Informasjonsservice Inforådgiver Byutvikling Informasjonsstab Sentralbord Infosenter Budtjeneste Grafisk senter Redaksjon Nett Støtte Seksjon informasjon

9 Informasjonssjef Inforådgiver Finans Inforådgiver Helse Inforådgiver Oppvekst Informasjonsservice Inforådgiver Byutvikling Informasjonsstab Sentralbord Infosenter Budtjeneste Grafisk senter Redaksjon Nett Støtte Seksjon informasjon

10 Organisering - informasjon o 2 representanter fra Seksjon informasjon i krisestab o Informasjonssjef som bindeledd opp mot politisk ledelse o Rådgivning og dialog med VA, smittevern, andre aktører o Rådgivning byråder o Egen nettredaksjon o Internjournalister o Informasjonsstab

11 Virkemidler (1) Mediene o Nettaviser (bt.no, ba.no, nrk.no/hordaland, nettavisen) o Aviser (bt, ba, lokalaviser) o Radio (nrk Hordaland) o Fjernsyn (nrk, TV2, btv)

12 Virkemidler (1) Mediene o Utstrakt mediekontakt og service til journalistene o Pressekonferanse hver dag (i viktige perioder) o Daglige pressemeldinger o Daglige nyheter o Kobling mot fagfolk o Tilrettelegging

13 Virkemidler (2) Egne nettsider o Nyheter o Kart o Gatelister o Lenker o FORTLØPENDE OPPDATERT

14

15

16

17 Virkemidler (3) Egne publikasjoner Annonser/kunngjøringer Brosjyrer på 12 språk Egne brosjyrer for hoteller og spisesteder Egen servicetelefon Medieovervåkning Kontakt med andre nettsider (for eksempel universitet, høyskole)

18 Bt.no kl 07:50

19 Bt.no kl 07:54

20

21

22 Virkemidler (4) Informasjonsavis - Presentere en samlet oversikt - Oppsummere

23 Burde vi…… … sendt informasjon hjem til folk med en gang? … laget plakater til sentrale steder i byen? … hatt strengere styring med hvem som møtte mediene og hva som ble sagt? … vært synlig avsender? … ?


Laste ned ppt "Kommunens informasjonsstrategi Forholdet til kunder og media under Giardia-epidemien Informasjonssjef Robert Rastad."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google