Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker."— Utskrift av presentasjonen:

1 Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker eMind AS

2 Etablert 2007 Analyse, teknologi, systemer  E-medvirkning  Analyse av atferd og opinion i sosiale medier  ERP-systemer, prosjektledelse, e-handel, data- mining

3 Innhold Introduksjon: Sosiale medier  Teknologi  Kommunikasjon ◦ Sosial organisering ◦ Kulturelle endringer Offentlig sektor/Gov 2.0 ◦Internasjonalt ◦Norge Framtidens byer ◦Internt ◦Eksternt Anbefalinger

4 Diskusjon.Deltakelse. Samarbeid. Kollektiv intelligens. Data.

5

6

7

8

9 Sosiale medier: Muligheter for Framtidens byer

10

11

12 Effekter av offentlig sektors bruk av sosiale medier Innovasjon Styrking av demokratiet Kunnskaps- deling, deltakelse, samarbeid

13 Internt Interne sosiale nettverk  Knytte sammen mennesker, byer og ideer  Mindre byer, få ressurser: Ikke alene, ”avstand” elimineres  Dele informasjon og kunnskap  Innovasjon - transformasjon Onlinemøter og –konferanser  Spare tid  Spare miljøet  Spare penger  Dokumentdelingsverktøy  Spare tid, effektivisere  Først internt:  Internt sos. nettverk: Lære hvordan bruke sosiale medier for senere ekstern bruk (jf. Telenor)  Ikke ta, men gi tid!)  Dum deg ut! Risikovillighet  Så eksternt: Lytt (sentralisert lytting, deling i nettverket), lære, delta, engasjere, involvere

14 On(og off-)linekonferanser Lær Twitter ved å bruke Yammer!

15 Internt sosialt nettverk

16 Fildeling, onlinemøter Rådgivning, ideer, informasjon deles og spres på Huddle. Til hundre personer, ikke til en eller noen få.

17 Hundre hoder tenker bedre enn ti. Intern og ekstern kompetanse Del kompetanse i nettverket (byene, departementene, eksterne rådgivere):  Ekstern rådgivning inn i internt sosialt nettverk – råd til alle, ikke til en eller noen få  ”Abonnere” på relevant informasjon  Spare tid, få ideer, få hjelp  Mindre miljøer ikke alene: Alle har like god tilgang til alle ressurser – gjennom nettverket!

18 Eksternt Lytte Lære Delta (først internt) Engasjere Involvere Lytte: Sette bort (spare tid, effektivisere) Forstå innbyggerne Bedre beslutningsgrunnlag/legitimitet Mobilisere

19 Hva snakker folk om?

20 Politiske trender og tendenser

21 Den norske politiske bloggosfæren, aug. 2009

22 Facebook: Nasjonalt/lokalt

23 Et bilde sier mer enn...

24 Anbefalinger Internt  Bruk ”interne sosiale medier” for å:  Spare tid, penger og miljø  Dele informasjon og kunnskap: Effektivitet, innovasjon  Lære om sosiale medier (alle deltar i intern fase) Eksternt  Lytt (sett bort jobben, innsikter leveres til alle gjennom internt sosialt nettverk)  Lær, delta, engasjer, involver

25 Takk! Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker, eMind AS


Laste ned ppt "Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google