Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMalin Borge Endret for 9 år siden
1
Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker eMind AS
2
Etablert 2007 Analyse, teknologi, systemer E-medvirkning Analyse av atferd og opinion i sosiale medier ERP-systemer, prosjektledelse, e-handel, data- mining
3
Innhold Introduksjon: Sosiale medier Teknologi Kommunikasjon ◦ Sosial organisering ◦ Kulturelle endringer Offentlig sektor/Gov 2.0 ◦Internasjonalt ◦Norge Framtidens byer ◦Internt ◦Eksternt Anbefalinger
4
Diskusjon.Deltakelse. Samarbeid. Kollektiv intelligens. Data.
9
Sosiale medier: Muligheter for Framtidens byer
12
Effekter av offentlig sektors bruk av sosiale medier Innovasjon Styrking av demokratiet Kunnskaps- deling, deltakelse, samarbeid
13
Internt Interne sosiale nettverk Knytte sammen mennesker, byer og ideer Mindre byer, få ressurser: Ikke alene, ”avstand” elimineres Dele informasjon og kunnskap Innovasjon - transformasjon Onlinemøter og –konferanser Spare tid Spare miljøet Spare penger Dokumentdelingsverktøy Spare tid, effektivisere Først internt: Internt sos. nettverk: Lære hvordan bruke sosiale medier for senere ekstern bruk (jf. Telenor) Ikke ta, men gi tid!) Dum deg ut! Risikovillighet Så eksternt: Lytt (sentralisert lytting, deling i nettverket), lære, delta, engasjere, involvere
14
On(og off-)linekonferanser Lær Twitter ved å bruke Yammer!
15
Internt sosialt nettverk
16
Fildeling, onlinemøter Rådgivning, ideer, informasjon deles og spres på Huddle. Til hundre personer, ikke til en eller noen få.
17
Hundre hoder tenker bedre enn ti. Intern og ekstern kompetanse Del kompetanse i nettverket (byene, departementene, eksterne rådgivere): Ekstern rådgivning inn i internt sosialt nettverk – råd til alle, ikke til en eller noen få ”Abonnere” på relevant informasjon Spare tid, få ideer, få hjelp Mindre miljøer ikke alene: Alle har like god tilgang til alle ressurser – gjennom nettverket!
18
Eksternt Lytte Lære Delta (først internt) Engasjere Involvere Lytte: Sette bort (spare tid, effektivisere) Forstå innbyggerne Bedre beslutningsgrunnlag/legitimitet Mobilisere
19
Hva snakker folk om?
20
Politiske trender og tendenser
21
Den norske politiske bloggosfæren, aug. 2009
22
Facebook: Nasjonalt/lokalt
23
Et bilde sier mer enn...
24
Anbefalinger Internt Bruk ”interne sosiale medier” for å: Spare tid, penger og miljø Dele informasjon og kunnskap: Effektivitet, innovasjon Lære om sosiale medier (alle deltar i intern fase) Eksternt Lytt (sett bort jobben, innsikter leveres til alle gjennom internt sosialt nettverk) Lær, delta, engasjer, involver
25
Takk! Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker, eMind AS dps@emind.no 9246 9993
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.