Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF. Et veiledningsbilde Lengde: Hvem og hva vil jeg bli? (Framtiden, ønsker og drømmer) Bredde: Hva er jeg interessert.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF. Et veiledningsbilde Lengde: Hvem og hva vil jeg bli? (Framtiden, ønsker og drømmer) Bredde: Hva er jeg interessert."— Utskrift av presentasjonen:

1 Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF

2 Et veiledningsbilde Lengde: Hvem og hva vil jeg bli? (Framtiden, ønsker og drømmer) Bredde: Hva er jeg interessert i? Hva liker jeg å drive med? (Interesser, engasjement) Dybde: Hva bygger jeg livet på? (Verdier, livssyn) 3D-veiledning - for hodet og hjertet

3 • Opptil 80% vil finne ut mer om veien videre i livet • tre år, 30 skoler • veiledningen er en naturlig del av folkehøgskolens læringsarena • ledd i allmenndanningen • 3D-veiledning, dvs. veiledning av våre elever • kompetansen kan være spredt på flere av de ansatte • kontakt med veiledningen før og etter folkehøgskolen • kontakt med studiesteder/arbeidslivet på ulike sett Folkehøgskolens læringsarena inneholder veiledning

4 Variert praksis (eksempler fra skolene) • Egget på Buskerud (framtidsvisjoner) • V-dag på Grenland (informasjon og aktiviteter) • Praktisk dag på Sund (arbeid med praktisk personale) • Elevdeltakelse på Sogndal (leveregelråd) • Sosiallærer på Nordhordland (avtalte samtaler) • SØT-samtale på Molde (elevsamtalen)

5 Varierte verktøy (eksempler) • Elevsamtalen • V-dager • Valgfag • Gruppeveiledning • SØT-modellen • Verdivalg • Selvkartlegging • ”De syv søstre”

6

7 SØT Situasjonen: Hvordan har du det? Hvordan går det? Er det noe du vil snakke om? (Avklare/belyse/lytte) Ønsker: Hvordan vil du ha det? Hvordan ønsker du at det skal være? (Avklare/beskrive/sette mål/lytte) Tiltak: Hva synes du vi kan gjøre? Etter at vi har pratet sammen, har du forslag til å gjøre noe positivt? (Utvikling/handling/plan/dialog)

8 •”Spisskompetanse” – med fokus på fagkunnskaper •Generell skole- kompetanse – med fokus på ferdigheter •Annen kompetanse – fra andre deler av livet, med fokus på ferdigheter •Personlige egenskaper – med fokus på deg som person •Motivasjon – i forhold til en konkret jobb eller studier Tre viktige spørsmål: 1 – 3: Hva kan jeg? 4: Hvem er jeg? 5: Hva vil jeg? Selvkartlegging

9 Et valg jeg har tatt Verdi valget bygger på Andre steder verdien vises Hvor kommer verdien fra? Hvilke verdier har de? Hvordan påvirker valget andre mennesker? Innsikt: Hvordan mitt valg påvirker andre Verdivalg Hvordan kan jeg bruke innsikten en annen gang?

10 Scenekunstner(gruppeveiledning) Nasjonalteateret: Skuespillere ved et teater. De står på scenen hver kveld foran et publikum og kjenner forventningene i salen. Her spilles Ibsen og moderne teater. Filmen: Skuespillere i en film. Her er det ikke et publikum, men likevel mange mennesker rundt deg. Her kan du spille en scene flere ganger til den blir optimal. Improvisasjonsteater / spontanteater: De som stiller seg her vet ikke hva kvelden skal bringe. De får kanskje bare en replikk, eller et tema å jobbe med. Så er de i gang. Sammen med sine medskuespillere skaper de noe sammen. Der og da spontant. Noe nytt hver gang. Gateteater: Skuespillerne her reiser rundt. Kanskje fra by til by og setter opp sin forestilling. Hvor som helst og når som helst. De forbi-passerende har ikke kommet for å se nettopp deg, men noen blir fanget av forestillingen, mens andre haster videre.

11


Laste ned ppt "Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF. Et veiledningsbilde Lengde: Hvem og hva vil jeg bli? (Framtiden, ønsker og drømmer) Bredde: Hva er jeg interessert."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google