Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VURDERING I UTFORSKENDE ARBEIDSMÅTER Underveisvurdering mot sluttvurdering Bente Klevenberg og Erik Knain P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VURDERING I UTFORSKENDE ARBEIDSMÅTER Underveisvurdering mot sluttvurdering Bente Klevenberg og Erik Knain P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter."— Utskrift av presentasjonen:

1 VURDERING I UTFORSKENDE ARBEIDSMÅTER Underveisvurdering mot sluttvurdering Bente Klevenberg og Erik Knain P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter

2

3 Tverrfaglig prosjekt knyttet til bærekraftig utvikling P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter

4

5 Vurdering for sluttproduktet i wiki (1) P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter

6 Vurdering for sluttproduktet (2) P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter

7 “Tradisjonell” sluttvurdering P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter The Black Box Prøver Sluttprodukter ?

8 Underveisvurdering ved UA. Hverandrevurdering –ansikt til ansikt og skriftlig i et åpent digitale læringsfellesskapet. Egenvurdering:Refleksjonslogger. Ttenke tenke Jeg har lært at… P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter

9 Egenvurdering • Brukte refleksjonslogger før, under og etter et prosjekt. • Synliggjorde hvor ulikt elever opplevde samme undervisningsopplegg. • Synliggjorde for lærer hvor elevene var i læringsprosessen. P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter

10 Utdrag fra to av refleksjonsloggene til Jonas • Starten av skoleåret • Jeg har lært mange nye fagord og navn jeg kan få bruk for senere, på prøver og I dagliglivet. • -Suksesjoner • -Næringskjeder • -Økosystem • -Pionerfase • -Klimaksskog • -Populasjonsvekst • -Art • Hele loggen kan leses på side • Etter en fagdag i november • Måten avsmeltinga på Grønnland kan påvirke Golfstrømmen sin bane er noe av det jeg har lært • Jeg må si jeg er veldig fornøyd med dagen i dag, siden dette er et tema jeg synes er veldig spennende, hva som kan skje og kommer til å skje liker jeg også som mange andre å spekulere i. • Hele loggen kan leses på side 237 P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter

11 Elevene må stimuleres til å reflektere over sin egen læring og læreprosess. • Hvordan opplevde du….? • Hva tenker du om…..? • Hva har du lært……? Start setningen med «Jeg har lært at….» • Har du endret mening om noe i løpet av dagen? P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter

12 Hverandrevurdering i et åpent digitalt læringsfellesskap. P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter

13 • Bioenergi er Norges nest største fornybare energikilde, og vannenergi er den eneste energikilden som er mer utbredt. Vi får hele 12 Twh fra bioenergi i Norge hvert år, men strengt talt er dette relativt lite i forhold til våre naboer Sverige og Danmark som kan skilte med henholdsvis 80 - og 65 Twh. Norge henger med andre ord litt etter på denne fronten, men det blir forhåpentligvis ”fikset” på i fremtiden. Som dere sikkert vet er bioenergi en energikilde som ikke forurenser i det hele tatt, og på kort sikt er det også den fremste energikilden for å gi mennesker over hele kloden billig energi. Den norske stat har selv innsett at de henger etter, og har vedtatt at alle offentlige bygg skal bruke bioenergi som energikilde ved å f. eks bruke vedovner i stedet for panelovner. Dette forpliktet faktisk den norske stat seg til ved å delta i forhandlingene i Kyoto i New information

14 P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter • Bioenergi er Norges nest største fornybare energikilde, og vannenergi er den eneste energikilden som er mer utbredt. Vi får hele 12 Twh fra bioenergi i Norge hvert år, men strengt talt er dette relativt lite i forhold til våre naboer Sverige og Danmark som kan skilte med henholdsvis 80 - og 65 Twh. Norge henger med andre ord litt etter på denne fronten, men det blir forhåpentligvis ”fikset” på i fremtiden. Som dere sikkert vet er bioenergi en energikilde som ikke forurenser i det hele tatt, og på kort sikt er det også den fremste energikilden for å gi mennesker over hele kloden billig energi. Den norske stat har selv innsett at de henger etter, og har vedtatt at alle offentlige bygg skal bruke bioenergi som energikilde ved å f. eks bruke vedovner i stedet for panelovner. Dette forpliktet faktisk den norske stat seg til ved å delta i forhandlingene i Kyoto i New information

15 P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter • Elev 1 kommenterer: Her er det skrevet at bioenergi er helt fritt for forurensning. Som i diskusjonen over er det lagt frem at detta faktisk ikke er tilfelle ved hugging av trær, ekstremdyrking og høsting av planter og lignende. Det som faktisk er helt bærekraftig i forhold til utnytting av ressurser er bruk av søppel som energikilde. Og selv dette skal i stor grad brennes eller lignende for å få ut den nødvendige energien.

16 P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter • Elev 2 introduserer begrepet CO 2 nøytralt: Bioenergi er ikke forurensungsfritt, men det er CO2 nøtralt. Som vil si at det ikke har noen innvirkning på miljøet. Selv om ting som transport av biomassen er forurensende Elev3 utdyper: • At det er Co2 nøytralt betyr at dette vil forurense uansett om en bruker dette til for eksempel oppvarming eller om en bare lar det ligge. Fordi når trær og planter råtner vil det gi ifra seg det co2 et som det har tatt opp når det levde.

17 Oppgave • Logg • Hvilken innsikt gir denne loggen om elevens læringsprosess? • 15 min drøfting i gruppa, legg notater i wiki P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter


Laste ned ppt "VURDERING I UTFORSKENDE ARBEIDSMÅTER Underveisvurdering mot sluttvurdering Bente Klevenberg og Erik Knain P3: Vurdering i utforskende arbeidsmåter."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google