Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster."— Utskrift av presentasjonen:

1 © PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster

2 © PROGRAM UTVIKLING as Dette er deres seminar!

3 © PROGRAM UTVIKLING as For mer om smidige metoder

4 © PROGRAM UTVIKLING as For mer om smidige metoder

5 © PROGRAM UTVIKLING as For mer om smidige metoder

6 © PROGRAM UTVIKLING as (Gratis) månedlig fagmøte

7 © PROGRAM UTVIKLING as

8 © PROGRAM UTVIKLING as

9 © PROGRAM UTVIKLING as 1. Smidige metoder

10 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Smidige metoder Crystal Scrum Extreme programming EVO Lean DSDMFDD Adaptive

11 © PROGRAM UTVIKLING as Smidig og Scrum11

12 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Det smidige manifest •Individer og samspill framfor prosesser og verktøy •Fungerende system framfor utførlig dokumentasjon •Samarbeid med kunden framfor kontraktsforhandlinger •Å reagere på endringer framfor å følge en plan

13 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - De smidige prinsippene: 1.Levere verdifullt, kjørende system hyppig 2.Endringer = kundens konkurransefortrinn 3.Hyppige leveranser 4.Forretning og utvikling jobber sammen 5.Stol på teamet 6.Samtale ansikt-til-ansikt. 7.Mål fremdrift ved programvare 8.Bærekraftig arbeidstempo 9.Teknisk utmerkelse 10.Enkelhet 11.Arkitekturen vokser fram 12.Teamet reflekterer

14 © PROGRAM UTVIKLING as Essensen i smidige prosjekt

15 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Essensen Vi forbedrer oss hver iterasjon

16 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Essensen Tilfredsstill brukeren gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og hyppig

17 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Essensen God og hyppig feedback

18 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Essensen Utnytt endringer til å gi kunden merverdi

19 © PROGRAM UTVIKLING as 2. Scrum

20 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - •Roller •Seremonier •Artifakter

21 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Scrum – Hvem? Produkt- eier Scrum Master Scrum Team

22 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Scrum – Hva? Produkt- eier Scrum Master Scrum Team Produkt- kø Produkt Sprint- kø Burn- down

23 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Scrum – Når? Sprint (1-4 uker) 24 timer Sprint planning Stand- up Demo Retro- spektiv

24 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page -

25 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva har skjedd?

26 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva har skjedd?

27 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva har skjedd? ”Done, done, done”

28 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva har skjedd?

29 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva har skjedd? Lagerhold

30 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva gjør vi?

31 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva gjør vi? Timebox

32 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Hva gjør vi?

33 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Scrum

34 © PROGRAM UTVIKLING as 3. Teknikker

35 © PROGRAM UTVIKLING as 3. Teknikker (fra XP)

36 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - User stories –Delta på scrum kurs Som en konsulent Ønsker jeg å delta på scrum- kurs slik at jeg lærer mer om scrum og jeg kan vurdere riktig metode for mine prosjekter

37 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - User stories –Delta på scrum kurs Som en avdelingsleder Ønsker jeg at mine ansatte deltar på Scrum-kurs slik at jeg kan markedsføre oss med bred kompetanse

38 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - User stories –[navn] Som en [aktør] ønsker jeg [funksjonalitet] slik at [verdi]

39 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - User stories –Personifisere innhold Som en web-bruker ønsker jeg å lagre et forhåndsdefinert søk slik at jeg får rask tilgang til innhold som er interessant for meg.

40 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page -

41 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page -

42 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page -

43 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page -

44 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Stop the line!

45 © PROGRAM UTVIKLING as 5. Lean

46 © PROGRAM UTVIKLING as Bruker Behov Leveranse Leverandør

47 © PROGRAM UTVIKLING as

48

49

50

51

52 Scrum! page - Magre prinsipper •Eliminer sløsing (muda) •Kvalitet må bygges inn •Kontinuerlig forbedring (kaizen) •Utsett beslutninger •Fremskynd leveranser •All makt til arbeiderne •Se helheten

53 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - 無駄

54 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - 無駄 I produksjon •Overproduksjon •Lagerhold •Defekter •Transport •Venting •Arbeid •Overprosessering I programvare •Ubrukte funksjoner •Uferdig arbeid •Bugs •Overleveringer •Venting •Å finne informasjon •Ubrukte dokumenter

55 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Stop the line!

56 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Stop the line! Continuous integration

57 © PROGRAM UTVIKLING as 4. Oppsummering

58 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Smidighet •Lever verdi •Få feedback •Reflekter over den •Bli bedre

59 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Scrum •Tre roller: Product owner, scrum master, scrum team •Tre artifakter: Product backlog, sprint backlog, burndown chart •Fire seremonier: Sprint planning, stand-up, demo, retrospektiv

60 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Ting du alltid kan gjøre Stand-up møter Reflekter og forbedre arbeidsmåten Spis lunsj med brukeren Ta ansvar – ikke gi ansvar

61 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - 改善

62 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Vi trenger ikke å være perfekte

63 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Vi trenger bare å bli bedre

64 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Lytt til de som gjør jobben

65 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Hvordan redusere skader?

66 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Lean Hvordan redusere skader? - Bruk kikkert

67 © PROGRAM UTVIKLING as Scrum! page - Refleksjon •Hva er jeg uenig i? •Hva er jeg nysgjerrig på nå? •Hvordan kan jeg få bedre og hyppigere feedback? •Hvordan kan jeg bidra til å skape en kultur med kontinuerlig forbedring? •Hvordan kunne seminaret vært bedre?

68 © PROGRAM UTVIKLING as Takk for meg Johannes Brodwall –


Laste ned ppt "© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google