Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMarcus Davidsen Endret for 9 år siden
1
Masteravhandling HSH vår 2006 Kjell Antvort
2
A tool for mindful writing? Possible performance advantages through the use of electronic concept- maps in written composition Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
3
Et verktøy for ”bevisst” skriving? Mulige forbedrede resultater gjennom elektroniske tankekart brukt i skriveprosessen. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
4
Hva? Hensikten med dette forskningsarbeidet var å undersøke eventuelle fordeler av bruk av IKT-baserte tankekart sett i forhold til papirbaserte ekvivalenter i skriftlig komposisjon. Samtidig ville en undersøke mulig individuelle forskjeller i utbytte sett i lys av teori om strategier i skriftlig komposisjon. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
5
Hvordan? Et terskeltiltak i en VK1-klasse der en typologi av IKT- verktøy utover tekstbehandlingsverktøyet (elektroniske tankekart) introduseres som alternativ til blyant og papir som ressurs for støtte i skriveprosessen. Det ble benyttet en eksperimentell tilnærming. Elevenes produkter ble evaluert med tradisjonell metodikk. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
6
Det praktiske hvorfor? Det er et dokumentert behov i norsk skole for klare indikasjoner på øket læringseffekt med, av og gjennom IKT. Spesielt utrykkes det behov for kunnskap om når IKT bør implementeres i læringsstrategier, og hvilke verktøy en kan forvente gir øket læringseffekt. Føringer ble lagt på dette studiet for å sikre et terskeltiltak i form av et scenario for implementering av IKT-verktøy det ville være realistisk å gjennomføre. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
8
Fjern FOU
10
Nær FOU
11
”A leap of faith” • Ikke-vitenskapelige observasjoner av elektroniske tankekart implementert i læringsstrategier har gitt tydelige positive indikasjoner. • Føringer ble lagt på dette studiet for å sikre et terskeltiltak i form av et scenario for implementering av IKT-verktøy det ville være realistisk å gjennomføre på tross av begrensende faktorer i en reelt læringsmiljø.
12
Det teoretiske hva? Forskningsarbeidet legger en teoretisk plattform til grunn for å kombinere implementering av IKT-verktøy som ”tenkeverktøy” (Jonassen, Salomon, Perkins, Novak, Buzan) med teorier om psykologien i skriftlig komposisjon (Bereiter, Scardamalia). Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
13
Tankekart og elektroniske tankekart “concept maps are spatial representations of concepts and their interrelationships that are intended to represent the knowledge structures that humans store in their minds” (Jonassen 2000: 58) Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
15
Ekspertkart “Expert skeleton concept maps serve as a guide or scaffold or aid to learning in a way analogous to the use of scaffolding in constructing or refurbishing a building.” (Novak and Cañas 2006 :17) Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
17
Komplekse og mindre komplekse skrivestrategier Det er behov for strategier..“In order to solve the problem of generating content without input from conversational partners” (Bereiter 1987 :7) Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
20
Det teoretiske hvorfor? Ved å kombinere teori om hvordan en typologi av IKT- verktøy kan hjelpe elevene til å ”tenke bedre”, og konstruere kunnskap bedre, med teorier om hvordan vi kan hjelpe elevene til å skrive bedre, søkte dette kvasieksperimentet å eksemplifisere IKT-verktøy ”(…)used in mindful ways” (Salomon and Perkins 2005:2), eller mer eksplisitt; å vise et eksempel på en forbedret skriveprosess gjennom IKT-mediert metodikk. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
21
Ideell effekt By providing mindful support for a writing strategy incorporating the more complex cognition attributed to the knowledge telling model, one can hope to facilitate written composition that reflect the qualities attributed to more accomplished writers. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
23
Forskningsspørsmålet.. Gir bruk av elektroniske tankekart slike fordeler at et terskeltiltak der elektroniske tankekart blir implementert i skriveprosessen vil føre til signifikant forbedrede resultater når produktene (stilene) evalueres med tradisjonell metodikk? Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
24
..gir metoden • Problemstillingen er formet slik at en stiller spørsmål om ett verktøy vil fungere bedre i en gitt situasjon enn et annet, der forholdene ellers er de samme. • En eksperimentell tilnærming kan synes gitt. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
25
Sekundært spørsmål Bereiter og Scardamalia har funnet indikasjoner på at IKT- verktøy kan gi støtte for mer komplekse strategier i komposisjonen, men antar dette trolig ikke vil ha effekt på elever hvis skrivestrategi ikke vil skape behov for en type støtte IKT-verktøy kan gi. Vil mulige fordeler elektroniske tankekart kan gi avhenge av individuelle skrivestrategier? Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
26
Deltakere • I utgangspunktet skulle utvalget være to klasser på U-trinn • Det ble benyttet et utvalg (n = 29) bestående av elever i en klasse ved viderekommende 1, allmennfaglig studieretning. • Var det forsvarlig å fortsette? • Eksperimentgruppe ble ved veis ende: (n = 12) kontrollgruppe (n = 14). Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
27
Datainnsamling og analyse • Tekstene elevene produserte ble evaluert og kryssevaluert av sensorer, i henhold til evalueringsmetodikk fra læreverket Tekst og tanke (Halvorsen, Jemterud, Lund, Semmen, Stenstad 1991). • Tankekartene produsert av begge grupper ble analysert med kriterier gitt av relevant teori (Jonassen). • En spørreundersøkelse utarbeidet på bakgrunn av teorier om skrivestrategier (Bereiter og Scardamalia). Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
28
Materialet Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
29
MIA Uheldigvis var manglene mest betydelige i eksperimentgruppen. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
30
Ho 1 - Funn Ho 1 : En vil ikke finne forskjell i gjennomsnittsscore på produktene rangert ved bruk av tradisjonelle evalueringsmetoder, mellom elever som tar i bruk elektroniske semantiske nettverk, og elever som tar i bruk papirekvivalenter. • Ikke forkastet Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
31
Ho 1 - data Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
32
Ho 2 - Funn Ho 2 : Effekten av forbedret støtte IKT-baserte tankekart kan gi, vil ikke være tydeligere hos elever med visse individuelle skrivestrategier. • Ikke forkastet Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
33
Ho 2 - data Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
34
Andre funn • Observasjonene viser en signifikant øket interaksjon med tankekartene hos eksperimentgruppen. • Markert mindre spredning (eksperimentgruppen). • De elektroniske kartene ble brukt lengre (i tid). • De elektroniske kartene ble brukt mer (i fylde). Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
35
Mindre spredning • Markert mindre spredning i scoren for karakter på tekstene hos eksperimentgruppen. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
36
Brukt lengre • De elektroniske kartene ble brukt lengre (i tid). Funnet er statistisk signifikant. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
37
Brukt mer • De elektroniske kartene ble brukt mer (i fylde). Funnet er statistisk signifikant. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
38
Konklusjoner • Funn i dette studiet gir ikke grunnlag for å hevde at elektroniske tankekart, slik de ble implementert i dette studiet, vil gi bedre produkter enn ved bruk av papirekvivalenter, når produktene vurderes med tradisjonelle metoder. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
39
Konklusjoner • Funn i dette studiet gir ikke grunnlag for å hevde at elever med en individuell skrivestil som mer samsvarer med ”The knowledge transforming model” vil få et komparativt større utbytte av bruken av elektroniske tankekart enn elever hvis skrivestil mer samsvarer med ”The knowledge telling model”. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
40
Konklusjoner • Funn i dette studiet indikerer at implementering av elektroniske tankekart bør vurderes i slike situasjoner der det er antatt at slik øket interaksjon vil gi positive effekter. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
41
Anbefaling • Et longitudinelt studie på et liknende teoretisk grunnlag, men med flere informanter og et nestet design for å styrke reliabilitet og validitet, anbefales på bakgrunn av de funn som er gjort. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
42
Kommentar Anbefalingen er gjort på grunnlag av de funn som er gjort rundt øket interaksjon med de elektroniske tankekartene. Selv om dette studiet av ulike årsaker ikke kunne påvise resultater i form av ”bedre” produkter, svekker ikke dette teorigrunnlaget og forskningen studiet er bygget på. Funnene indikerer at eventuell kognitiv støtte tankekart kan gi, vil ha bedre forutsetninger ved bruk av elektroniske tankekart enn ved bruk av papirekvivalenter. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
43
Kommentar forts. Anbefalingen om flere informanter og et nestet design, springer ut fra utfordringer en møtte på i analysearbeidet. Det var spesielt utfordrende å måle effekter av individuelle skrivestiler innefor eksperimentgruppen. Primært på grunn av datamengden, men også fordi denne variabelen i realiteten er nestet i main-effekten for bruk av elektroniske tankekart. Et longitudinelt studie vil redusere effekt av eventuell støy, og tillate metodisk modning. Kjell Antvort Høgskolen Stord/Haugesund 2006
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.