Laste ned presentasjonen
1
SYNLIG VOKSEN ”Se meg – snakk med meg”
2
HISTORIE Stor skole. I dag ca 1250 elever 330 ansatte
Lærer kritisk til ledelsen Opprettet en ressursgruppe i 1999/2000 Oppfølgingstjenesten lokket med kr ,- Tatt inn i driftsbudsjettet (1850-lønn) I dag: Fagleder for elevmiljø
3
VERDIGRUNNLAG PÅ GLEMMEN
Samarbeid Tillit Trygghet Respekt Humor
4
RESSURSGRUPPA 1 representant fra hver avdeling - Rådgivere
Restaurant og matfag Elektro Teknisk industriell produksjon Design og håndverk Medier og kommunikasjon Helse og sosial Studieforberedende med formgiving - Rådgivere En representant fra administrasjonen Helsesøster Sosialfaglig ansatt fra NAV
5
ANSVARSFORDELING Synlig voksne Holde ro og orden Observere
Bryte inn om nødvendig Dempende Skape og opprettholde kontakt med enkeltelever og grupper av elever
6
ANSVARSFORDELING forts
Representanten fra avdelingen i Ressursgruppa Holde kontakt med lærerne på avdelingen Delta på TT-møter på avdelingen Informere ressursgruppa om utfordringer som er relevante for de andre medlemmene Kontaktlærer Daglig oppfølging av eleven Informere sin representant i ressursgruppa
7
ANSVARSFORDELING forts
Helsesøster Rustesting Bindeledd mellom skole og andre instanser Administrasjon Inspektør for avdelingen som eleven tilhører har ansvar for refsingstiltak og dokumentasjonskrav Rektor
9
RUS Vanskelig Hva skal man se etter? Hvem skal man ”ta”? Hvorfor?
Hvordan skal man forholde seg til eleven? Er det forskjell på rusere?
10
RUS forts Tegn og symptomer Pupillestørrelse Pupillens reaksjon på lys
Sammenligne med andre utsatt for samme lys Pupillens reaksjon på lys Lys i øynene, pulserende utvidelse Nystagmus Rykninger ved max sidesyn Mangel på jevn bevegelse Mangel på skjeling Følg pennen med øynene. Før penn i stor sirkel og ovenfra inn mot neserota Puls Normal: slag pr min
11
RUS forts Skoleendringer Tids- og balansekontroll
Beina sammen Armene ned langs siden Hodet bakover Øynene lukket Åpne øynene etter 30 sek Skoleendringer Rådgiverne skaffer informasjon fra ungdomskolene Følger med på utviklingen til eleven
12
RUS forts Atferdsendringer Humør Aggresjon Autoriteter
Skifte av venner Klesstil Fravær Liberaliseringsdebatt
13
HANDLINGSPLAN MOT RUS Hvordan bruke urinprøver? Enkel og oversiktlig
Gode huskelister for lærere og ressurspersoner Hvem har ansvaret for hva?
14
VOLD Gjengdannelser ”En drittsekk har lett for å finne andre drittsekker” Noen elever lever et brutalt liv Steroider Ny trend: Jentene tar igjen gutta på alle områder Hierarkidannelser Her må skolen være på vakt!
15
MOBBING Fokus etter Bondeviks manifest i 2002
16
SAMARBEID SENTRUS Helsesøster Barnevern
Kanskje den viktigste samarbeidspartneren Viktig å få på plass handlingsplan som også hun kan stille seg bak Barnevern Opplysningsplikt uten hinder av taushetsplikt Barnevernet i Fredrikstad Konflikter Stadige omorganiseringer Svært forskjellig innstilling til samarbeid hos de ulike saksbehandlerne
17
SAMARBEID forts SENTRUS forts Politiet Oppfølgingstjenesten
Gjensidig tillit mellom politiets forebyggende tjeneste og meg personlig Stoler på den andres vurderinger Snarvei Oppfølgingstjenesten Tar seg av de som faller av Guider dem videre
18
SAMARBEID forts SENTRUS forts Andre videregående skoler Ungdomsskoler
Utveksle informasjon Ringer hvis noen av våre elever er på ”besøk” Ungdomsskoler Som vgs PUT, BUP, sos.med, Utekontakten, ungdomsklubbene, kommunens SLT-koordinator, NAV,
19
TIL SLUTT.. Bilder av alle elevene Status Ikke være politi Ekthet
Viktig å gjøre det attraktivt å stå i oppgaven Lønn Kurs Ikke være politi Ekthet Humor Personlig kontakt Stimulere til bevisste valg og sette i gang positive prosesser
20
Utnytte de riktige tidspunktene
Majoritetsmisforståelsen ”Pekefinger” gir avstand Lur dem til å uttrykke noe selvbegrensende Sørge for at elevene føler seg sett Fokus på mennesket – ikke rusen, volden eller spiseforstyrrelsen… Først og fremst for de mange. Svært utsatt stilling.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.