Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

HELFO 10.05.2012 1 Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) ”Målrettet helseøkonomi og fornøyde kunder” 1 Marius Gunneng Seniorrådgiver ved HELFO hovedkontor.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "HELFO 10.05.2012 1 Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) ”Målrettet helseøkonomi og fornøyde kunder” 1 Marius Gunneng Seniorrådgiver ved HELFO hovedkontor."— Utskrift av presentasjonen:

1 HELFO 10.05.2012 1 Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) ”Målrettet helseøkonomi og fornøyde kunder” 1 Marius Gunneng Seniorrådgiver ved HELFO hovedkontor

2 HELFO 10.05.2012 2 Innlegg for NTpF 10. mai 2012 Presentasjon av HELFO Selvstendig refusjonsrett Direkte oppgjør 2

3 HELFO 10.05.2012 3 Organisasjonen Hvem er HELFO? Hvor kommer HELFO fra? Hva gjør HELFO?Hvorfor er HELFO til? HELFO = Helseøkonomiforvaltningen

4 HELFO 10.05.2012 4 HELFO – Norge rundt Kirkenes Fredrikstad Oslo Tønsberg Sola Ørsta Mo i Rana Harstad Beiarn Nærøy Orkdal Gloppen Voss Bergen Kongsberg Risør Kristiansand Brumunddal Meløy Levanger Eidsvoll Lenvik Dokka Vågå Tromsø

5 HELFO 10.05.2012 5 HELFO Organisering Helsedirektoratet HELFO region nord Mo i Rana Stab og seksjoner HELFO region Midt-Norge Ørsta Stab og seksjoner HELFO region vest Sola Stab og seksjoner HELFO region sør Tønsberg Stab og seksjoner HELFO region Oslo Oslo Stab og seksjoner HELFO region øst Fredrikstad Stab og seksjoner 5 HELFO servicesenter Tønsberg HELFO utland Oslo HELFO hovedkontor Tønsberg HELFO pasientformidling Fredrikstad

6 HELFO 10.05.2012 6 VISJON Målrettet helseøkonomi og fornøyde kunder

7 HELFO 10.05.2012 7 HELFOs kjerneverdier Serviceorienterte Profesjonelle Dynamiske Redelige

8 HELFO 10.05.2012 8 Stønadsrett Hovedregel vs unntaksregel 14 ”innslagspunkter” i forskriften Stønaden er knyttet til takster: Honorartakst = Egenandel + Refusjonstakst Fri prissetting på tannhelseområdet Pasienten har rett til stønad Behandler må identifisere stønadsrett

9 HELFO 10.05.2012 9 (Selvstendig) refusjonsrett Hva betyr ”refusjonsrett”? Hva betyr ”selvstendig”? Gjeldende regel: behandling hos tannlege Foreslått regel: behandling hos tannpleier – Hensiktsmessig oppgavefordeling – Likeverdig tilgjengelighet til behandling – Administrative forenklinger

10 HELFO 10.05.2012 10 Hva omfatter forslaget? Behandling av marginal periodontitt Undersøkelse Diagnostikk – Rtg – Lab.prøver – Foto – Anestesi Systematisk periobehandling Etterkontroll

11 HELFO 10.05.2012 11 Avtale om direkte oppgjør Folketrygdloven er en rettighetslov Loven åpner for ”direkte oppgjør” De fleste tannleger (ca 3900) har avtale om direkte oppgjør Direkte oppgjør innebærer: – Pasient betaler kun egenandel (+ egenbetaling) til tannpleier – Tannpleier krever takster direkte fra HELFO – Tannpleier kan ikke kreve pasient for det som HELFO dekker

12 HELFO 10.05.2012 12 Fordeler ved direkte oppgjør For tannpleier: – elektronisk innsending til HELFO – fortløpende regningsinnsending – elektronisk tilsendt vedtak – raske utbetalinger – sikker betaling – ingen skjemaer (ett unntak!) For pasienten: – slipper å legge ut for behandling som dekkes fra folketrygden – kan velge raskere behandling når den økonomiske belastningen blir mindre For HELFO: – Redusert antall krav / færre enkeltregninger

13 HELFO 10.05.2012 13 Hvordan inngå avtale om direkte oppgjør? Kontakt HELFOs regionkontor! Dokumentere formalia; autorisasjon, HPR-nummer, personnummer, kontonummer Mønsteravtale Kontaktinformasjon m.m. www.HELFO.no Tannlegeforeningen Nextsys Opus

14 HELFO 10.05.2012 14 Takk for meg!


Laste ned ppt "HELFO 10.05.2012 1 Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) ”Målrettet helseøkonomi og fornøyde kunder” 1 Marius Gunneng Seniorrådgiver ved HELFO hovedkontor."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google