Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

TRENING, KOST – OG AKTIVITETSVEILEDNING FOR OVERVEKTIGE. Fysioterapeut Kjellfrid Svare

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "TRENING, KOST – OG AKTIVITETSVEILEDNING FOR OVERVEKTIGE. Fysioterapeut Kjellfrid Svare"— Utskrift av presentasjonen:

1 TRENING, KOST – OG AKTIVITETSVEILEDNING FOR OVERVEKTIGE. Fysioterapeut Kjellfrid Svare

2 SKAPT FOR BEVEGELSE ’’ Mangel på aktivitet ødelegger etter hvert menneskets gode form, mens bevegelse og metodisk aktivitet bevarer og forbedrer den’’ Platon 400 f.kr.

3 HVA ER PROBLEMET ? DAGBLADET : ’’ NORMENN ER FOR TJUKKE’’ Vi spiser stadig mindre……, ……..men vi øker i vekt. Fra 1975 – 1997 er energi inntaket sunket fra: 10,75 m.J - til 9,5 m.J Fra 1972 – 1999 er kroppsvekten økt fra: menn: 78 kg – 87 kg kvinner: 66 kg – 69 kg Vektutvikling for menn og kvinner i 40 – 42 års alder (SEF 1999)

4 FEDME den nye epidemien • 1,2 milliarder lider av helseskadelig overvekt / fedme • Nord-Amerika 25% helseskadelig overvekt • Norge 10% kvinner og 12,5 % helseskadelig overvekt • Antallet øker over hele verden KMI = BMI = body mass index = kg/m x m = vekt/ høyde X høyde • KMI under 18 = undervelt • KMi = normalvekt • KMI = overvekt • KMi over 30 = helseskadelig overvekt/ fedme

5 N= MENN; 601 DØDSFALL; RISIKO JUSTERT FOR ANDRE FAKTORER. Aerobics Center Longitudinal Study ( ) A Risikofaktorer: ALLE DØDSÅRSAKER Konsekvenser Konsentrere oss mer om fysisk aktivitet enn om overvekt?? BCDEF A: Overvekt B: Arv C: Høyt kolostol D: Høyt BT E: Røyking F: Kondisjon

6 Årsaker til overvekt • Forstyrrelse i energibalansen ( inntak – forbruk) • Endring i fysisk aktivitet/ mosjonsvaner • Mangel på regelmessig og ”riktig” kosthold • Miljø • Arv • Enkelte medisiner • Lavt stoffskifte (hypothyreose) • Røykeslutt • Graviditet • FOKUSER PÅ DET EN KAN GJØRE NOE MED !!

7 Energiforbruk HVILE/HVILESTOFFSKIFTE • Pers. 100kg100kcal/t • Pers. 60kg 60kcal/t Lavkaloridiettfett Lavkaloridiettfett muskler muskler Lavkaloridiett+Trening Lavkaloridiett+Treningfettmuskler

8 O 2 – opptak = ml. O 2 pr. kg. Kroppsvekt pr. min. 1 liter O 2 gir 5 kcal O 2 – opptak = ”størrelsen på motoren” 70 ml. O 2 ARBEID 40 ml. O 2 Reserve Reserve KarbohydraterKarbohydrater Fett Fett

9 AKTIVITET I 30 MINUTTER Kroppsvekt i kg • Rolig sykl. Ca. 10km/t • Sykl. Ca. 15km/t • Spas.tur i skog og mark og mark • Rolig skitur, flatt terreng flatt terreng • Ski, hurtig i oppoverbakke oppoverbakke • Jogg flat marrk • Terrengløp • Rake løv • Grave grøfter • Vinduspussing • Bilvask • Danse ’’twist’’ Energiforbruk i kcal

10 Pers. 60kg som er godt TRENT = HVILESTOFFSKIFTE = HVILESTOFFSKIFTE kcal/t kcal/t = Muskler = Muskler = Muskelstyrke = Muskelstyrke=Oksygenopptak = Utholdenhet = Utholdenhet

11 TRENING Fysisk aktivitet som er planlagt og strukturert og gjentas, og som har som mål å bedre eller vedlikeholde et individs funksjonsdyktighet

12 Ikke all FYSISK AKTIVITET er trening Spesifikke mål for trening • Utholdenhet/kondisjon • Muskelstyrke • Bevegelighet • Hurtighet • Koordinasjon • M.fl.

13 Utholdenhetstrening: Aerob utholdenhet VO 2 –opptak Anaerob utholdenhet Fosfatsystemet ( muskelstyrke) Øke max VO 2 = terskeltrening •Ca. 85 – 95 % av max HF •3-8 min.arbeid •2-4 min aktive pauser •Ikke stiv Muskelstyrke. Nervøs tilpasning 4 – 10 (12) rep. 3 – 4 serier 1 min. pause Rolig eksentrisk, max. mob. Konsentrisk NB! Utrente : Starte med ”medisinsk treningsterapi” Øke vektene og redusere antall repetisjoner etter hvert

14 Hvordan komme i gang? Markedsføring ? Samarbeidspartnere: • Leger / legesenter. Informasjonsmøte • Ernæringsfysiolog • Fysioterapeuter / fysikalske institutt (henvisning fra) • Psykolog?? • Medisinske firmaer ? Brosjyrer • Fysioterapistudenter/fysioterapeuter/treningspedagoger (vikarer) ??

15 REGISTRERING AV PASIENT MED OVERVEKT • Alder. Familie. Arbeid. Fritid • Vekt. Høyde. Fettmasse. Midjemål. BMI. BT. Xenical? • LEGE Henvisningsdiagnose(r) HDL, LDL, Tot.kolesterol. Triglyserider. Blodsukker. HbA1c. HDL, LDL, Tot.kolesterol. Triglyserider. Blodsukker. HbA1c. Stoffskifte Stoffskifte • Hvorfor vil du gå ned i vekt? • Hvorfor vil du begynne å trene? • Hvor lenge har du vært overvektig? • Har du tidligere prøvd å gå ned i vekt? • Har du noen plager med din overvekt? • Har du andre sykdommer eller plager? • Medikamenter? • Hva og hvordan spiser du? • Hvor ofte er du fysisk aktiv? • Trener du nå? Har du trent tidligere? • Hva kan du kose deg med som ikke er mat?

16 KOST- OG AKTIVITETSVEILEDNING • 15 ganger over 1 år • Ernæringsfysiolog 4 ganger. Tilbud om kostregistrering • Sette seg realistiske mål: 0,5 - 1,0 kg pr. uke • LIVSSTILSENDRING Fokusere på innarbeidelse av gode vaner (Skjema) • Fokus på hva en har fått til. IKKE hva som mislykkes, • Fokus på aktivitet og trening!! • Veiing. Vanligvis hver 2. uke. • Gått ned: ”Hva har du gjort?” • Gått opp eller stått stille: Vær undrende, ikke dømmende ”Kan du tenke deg hva som har skjedd nå?” • Oppmuntre til å fortsette • Ved ”sprekk” : refokusere på målet og starte igjen der du er NÅ • Hva annet kan du kose deg med / belønne deg med enn mat?

17 450 kcal • 1 sjokolademuffins 26 g. fett 26 g. fett • 3 havreknekkebrød • 1 kokt egg • 1 tomat • 2 skiver fiskepudding • 3 skiver rødbeter • Agurk • Purre • 1 kivi • 1 pære • 1 glass skumma melk

18 Treningsopplegg • Utarbeidelse av sirkeltreningsprogram med individuelle vekter • 15 min. oppvarming sykkel, tredemølle, romaskin el.l. • Individuell tilpasset styrketrening - 30 sek. Arbeid x 3 15 sek pause 13 øvelser - Endres etter hvert - Arbeid når musikk, pause når stille - God tid til veiledning/ oppmuntring • 10 min uttøyning • 2 ganger pr. uke ( tilbud om 3 ganger) • 1 gang instruksjon NORDIC WALKING • TRYGGHET og HUMØR og OPPMUNTRING • ”Se” deltakerne !! Ringe ved uteblivelse • Oppmuntre til økt dagligaktivitet

19 • Fysioterapisenter : Alle typer mennesker og funksjonshemninger • Mange ulike plager og sykdommer i samme gruppe: Lunge, rygg, artrose m.m. • Sekvenstreningsutstyr: Lite krav til utførelse • IKKE FOKUSER PÅ PLAGER OG DIAGNOSER • Felles: Fedme MOTIVASJON • Følelse av mestring • Framgang SOSIALTGrupper TRYGGHET

20 LIVSSTILSENDRING DATO / UKE Spist 3 hovedmåltider og 2 mellommåltider 2 mellommåltider Drukket vann før alle måltider Spist fordi jeg var sulten/ 3-4 timer mellom måltidene Satt meg til bords og spiste Bevisst brukt ”den smarte tallerken” Bevisst spist langsomt Minst 30 min. fysisk aktivitet TRENT

21 Pasient • Mann f • Astma. AC-ledd artrose. Adipositas • 11/ Aktiv sykmelding. Tidligere 1 år sykmeldt • 16/ Friskmeldt. Full jobb HØYDE173 VEKT MIDJE-MÅL BMI BT159/90128/79 KOLESTE ROL LDL-kolesterol4.33,5 TSH2,551,48 FEV 1 1,1231%1,3440% PEF183,034%273,654%

22 Pasient • Kvinne f Fysiokjemiker sykehus Fysiokjemiker sykehus D: Adipositas D: Adipositas • Oktober 2003: 50% sykmeldt 50% sykmeldt • April 2004: Friskmeldt. Full jobb. Friskmeldt. Full jobb. • Mai 2006 Full jobb Full jobb HØYDE173 VEKT MIDJE-MÅL BMI37 BT159/90128/79 KOLESTE ROL LDL-kolesterol4.33,5 TSH2,551,48 FEV 1 1,1231%1,3440% PEF183,034%273,654%

23 TILTAK FOR VARIG VEKTREDUKSJON •Fysisk aktivitet i 60 min daglig • ……………………………………………….. • ………………………………………………. •3 hovedm å ltider og 2 mellomm å ltider daglig •Normaliserte posjonsst ø rrelser •Normalisert kostsammensetning. (Mye grovt og gr ø nt, 350 – 400 g gr ø nsaker daglig) (Mye grovt og gr ø nt, 350 – 400 g gr ø nsaker daglig) •Rikelig med drikke/ vann •Aktiviteter som holder tankene bort fra mat • ………………………………………………. •Endringer som er blitt rutine og ikke krever energi • ………………………………………………. •Redusere psykiske og sosiale belastninger • ……………………………………………………


Laste ned ppt "TRENING, KOST – OG AKTIVITETSVEILEDNING FOR OVERVEKTIGE. Fysioterapeut Kjellfrid Svare"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google