Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

European Employe Index Norge 2011 23 land, 29 000 ansatte globalt, 5900 ansatte i Norge har svart på undersøkelsen gjennomført av Ennova og HR Norge •Laveste.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "European Employe Index Norge 2011 23 land, 29 000 ansatte globalt, 5900 ansatte i Norge har svart på undersøkelsen gjennomført av Ennova og HR Norge •Laveste."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 European Employe Index Norge land, ansatte globalt, 5900 ansatte i Norge har svart på undersøkelsen gjennomført av Ennova og HR Norge •Laveste troskap på 10 år •Stigende turnover og lav arbeidsløshet •Fallende arbeidsglede •Nedgang i oppfatningen av faglig og personlig utvikling •Stigende lønnspress

3

4

5

6

7

8

9 9 om/watch?v=ufa9escl9 -Q&NR=1

10 Søknadsadministrasjon Intervju m. avklaring av forventninger og ambisjoner Kravspesifikasjon og forventning Referanser Oppfølging - Prøvetid Kandidatprofil Ansettelsesprosessen Search Hva tilbyr du Test (?) m. tilbakelesing Stillingsannonse samt valg av medier Kompetanse Inhouse ? Prosesspartner Ansettelse Dybdeintervju Ekthetskontroll Utvelgelse

11 ArbeidsoppgaverTid %Må ha Opplæring gis Oppfølging av øk utvikling i prosjektet50x Etablering av budsjetter20x Fakturering10x Utføre øk analyser20x Kravspesifikasjon Hvilke systemer må medarbeideren ha kjennskap til? Språk? Sertifikater? Hvem rapporterer medarbeideren til, er det en eller flere? Finnes det forestående prosjekter/omstillinger som kan få konsekvenser for stillingen, andre oppgaver mm?

12 Hvilke personlige egenskaper, tidligere arbeidserfaring og kvalifikasjoner er viktigst. Stressbelastning, spesielle utfordringer, samarbeidsform, bedriftskultur. Beskriv noen kritiske situasjoner som kan oppstå i denne jobben der den ansatte virkelig blir satt på prøve, tenk gjennom hvordan dere ønsker at svaret blir. Erfaring og egenskaperMå haFordel Økonomisk utdannelsex Erfaring fra øk.styring i prosjektx Bransjeerfaringx MS Office, SAPx Analytiskx

13 Ønsker med dette å bidra til at Manpower Engineering ikke gjør en alvorlig feilansettelse i egne rekker. Det skulle tatt seg ut… Jeg anbefaler at følgende kravspec legges til grunn: •Kjønn: Kvinne •Alder: •Sivilstatus: Singel, eller i et åpent forhold •Formkrav: Timeglass •Sentrale mål: 75 DD •Hårfarge: Blondt, men brunt kan aksepteres •Språkkunnskaper: Spansk, italiensk. Må beherske enkle ord på norsk. •Nasjonalitet: uten betydning. •Personlighet: Åpen og omgjengelig •Hudfarge: Don’t care, bare den er myk som silke. Jeg vil også anbefale at dere kjører case intervju, og kan gjerne bidra med å bygge caset og delta som tredjepart. Hører fra dere om dere ønsker videre bistand. Best Regards / Vennlig hilsen, Øyvind Kalstø Johansen

14 Bonus Helseforsikring Ekstra ferieuker Livskvalitet Bilordning Subsidiert lunsj Fast lønn Opsjonsplaner Tilhørighet Utvikling Ledelse Husvask Barnepass Avis Frukt Bedriftshytter

15 Bekreftelse på mottatt søknad Telefoner i prosessen Spørsmål Dialog underveis for å ikke miste de gode Telefon til de som vært til intervju med avslag Søknadsadministrasjon

16 Hva kan du – og hvordan bruker du kunnskapen… Hvem er du Hva søker du Hva forventer du Gjennomgang av CV – spør og grav. Hvor likte du deg best, hvorfor? Hvilke oppgaver trivdes du best med der, hvorfor? Hvorfor sluttet du? Hvorfor søkte du deg over til den jobben? Konkrete eksempler og svar. Hvordan vil tidligere ledere, ansatte og kollegaer beskrive deg? Hva er viktig for deg, hvordan liker du å jobbe, hvordan legger du opp ukene dine, hvordan ser jeg at du er presset, osv osv. Kompetanse og potensiale

17 TID OG PLASS FORTROLIGHET Hva var x ekstra god på Hva sa kolleger Hvordan takler x … Hva foretrekker x … Samarbeidsform

18

19

20 Oppfølgende spørsmål Gjerne innledende med: Hva tenkte du når du satte deg i bilen etter vårt siste møte? Noe fra referanser som kan tas videre? (husk fortrolighet) Mer i dybde på tidligere spørsmål. Se reaksjoner. Vi pratet tidligere om … kan du fortelle meg deg igjen. Drivkraft, fremtid, arbeidskapasitet, prioriteringer, ønske til lederstil. Få alles forventninger på bordet. Tvil koster tid.

21 NavnPraktisk Erfaring UtdannelseMS Office SAPPersonlige egenskaper (forskjellig betydelse) Kari2133 Ole1322 Nils Sigrid

22 22 Ansvarsfordeling ved innleie Utleieselskap • Rekruttering • Personalansvar • Oppfølging • Lønn i avtalt periode • Feriepenger • Arbeidsgiveravgift • Sykelønn • Kurs og utvikling • Forsikringer • OTP • HMS Oppdragsgiver • Innføring i arbeidsoppgaver • Daglig veiledning og oppfølging • HMS

23 23 Prøvetid - For å avklare arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglig dyktighet og pålitelighet. •kan avtales skriftlig for inntil 6 måneder •kan forlenges i visse situasjoner, dersom det fremgår skriftlig av arbeidsavtalen •oppsigelsesfrist 14 dager, dersom annet ikke kommer frem av arbeidsavtalen •gode opplæringsplaner med både teori og praktikk / kom fort i gang •følg opp kontinuerlig / rett person til opplæring •gjør alt dere kan for at medarbeider vil lykkes •jevnlig status og evaluering •dokumentasjon - referater signert av begge parter •strenge formkrav ved oppsigelse fra arbeidsgiver • alternativ kan være å sammen komme frem til at denne stillingen ikke passer

24 Oppsigelse Har vi god dokumentasjon på at opplæring er gitt og at vi har fulgt opplæringsplaner, og er de gode nok? Har vi evaluert og hatt statusmøter underveis, hvor er det dokumentert hva som er bra, hva som ikke er bra, og hva som skal gjøres fra arbeidsgiver og arbeidstaker for at det skal bli bedre? Det er samme formkrav for oppsigelse i prøvetid som oppsigelse utenfor prøvetid, men det er imidlertid grunn til å tro at det er noe enklere for arbeidsgiver å få medhold i en oppsigelse som gis i prøvetid enn der oppsigelsen gis etter utløpet av prøvetiden. Dette har sammenheng med at man i prøvetiden særlig er interessert i å få avklart hvordan arbeidstakeren tilpasser seg arbeidet, hvilken faglig dyktighet arbeidstaker besitter og hvor pålitelig arbeidstaker er i forhold til å utføre arbeidet.

25 TAKK

26 26 Hvordan beholde gode medarbeidere Organisasjonskultur hvor man blir sett og hørt Godt og tydelig lederskap - gi tilbakemeldinger og be om det samme. Be om hjelp, få de ansatte til å føle at de kan hjelpe DEG – bli sett. Systematisk opplegg for medarbeidersamtaler, oppfølging av disse og rett person til å foreta dem, tid og oppfølging. Utviklingsmuligheter – har du kompetanse du ikke får brukt, kompetanse du ønsker å videreutvikle eller søke. Godt arbeidsmiljø – hva gjør du selv for å bidra til et godt arbeidsmiljø, hvordan ser andre på meg, hvordan ønsker jeg å bli oppfattet.


Laste ned ppt "European Employe Index Norge 2011 23 land, 29 000 ansatte globalt, 5900 ansatte i Norge har svart på undersøkelsen gjennomført av Ennova og HR Norge •Laveste."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google