Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertChristine Sunde Endret for 9 år siden
1
Innspill til Strategisk Næringsplan Gruppeleder: Inge Oliversen, NorSea Group Sekretariat: Gottfried Heinzerling, Rogalandsforskning Fagruppeledere: Tor Thingbø, Halliburton (Energi/offshore) Ø. Soma Eriksen, Norgesgruppen (Handel/grossist) Kristian Bøe, Kverneland (Mat-/industri) Anders Hansen, DHL (Logistikk-aktørene ) STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
2
Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Gruppens mandat: Med utgangspunkt i godsforflytning til & fra andre regioner i Norge og Europa forøvrig skal man: Klarlegge nå-situasjon, sterke/svake sider og foreslå strategiske målsettinger for å bedre næringslivets forbindelseslinjer til sine markeder Utarbeide strategier som støtter opp under og styrker Stavanger-regionen som et nasjonalt logistikk knutepunkt. Foreslå konkrete innspill til prosjekter eller større satsinger regionen bør ha fokus på for å bidra til for å styrke regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt. I tillegg etablere grunnlag for utarbeidelse av mer detaljerte handlingsplaner innen området.
3
Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt •Hva vil et nasjonalt logistikksenter plassert i vår region gi av positive ringvirkninger for andre regioner og AS Norge? •Hva er de viktigste grunner for at et slikt logistikksenter ikke skal plasseres i vår region? •Hvordan skal vi best gå fram for å oppnå målsettingen med et nasjonalt logistikksenter i vår region? Sentrale spørsmål :
4
Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Deltakelse: Energi/offshoreMat/-industriHandel. VareeiereHalliburton Kverneland Norgesgruppen Statoil Marine Harvest S-gruppen ConocoPhillipsGildeWest-office SchlumbergerFiskå MølleEuropris ProservBamaCoop/NKL TineBilbyen/Bavaria LogistikkDHL, MAKSI, NorCargo, NorSea, CargoNet, Avinor m. fl OrganisasjonerLogistikkforeningen, Næringsforeningen, TF, LTL, NHO
5
Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Underlagsmatriale -Statistikk -Faggruppenes innspill Oppstarts- møte Gruppe 4 Presentere gruppens planer med vekt på næringsklyngene - energi - matindustri - handselsnæring 22.9 22.11 03.11 Felles work-shop alle fag-grupper 02.12 Presentasjon på ARNE’s Storsamling møter i fag-gruppene etter behov Presentasjon Gruppe 4 OKT NOV Evaluerings- møte Gruppe 4 15 DES Plan:
6
Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt
7
Visjon og mål for et logistikk-knutepunkt: •Nasjonalt senter for energi/offshoreaktivitet •Matfylket sikres effektiv markedsadgang – (Blått/grønt) •Nasjonalt distribusjonssenter for handel og industri Nasjonalt ansvar - Internasjonal ambisjon •Effektiv kobling med internasjonale markeder •Volum og skalafordeler - transittvolumer •Retningsbalanse (handel inn (ut?) – industri ut) •Tyngedepunkt i Europa flyttes østover (EU/Russland) •Kompetanse – (forsyningskjeden – globalisering)
8
NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
9
Hvorfor er dette viktig for næringslivet? Eksportrettet industri - et KYSTFENOMEN Note : Ex ships, oil & gas Source : SSB New infrastructure New legislation New services INTERMODALITY LOGISTIKK økt betydning som KONKURRANSEFAKTOR Note : % of turnover Source : TF Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Logistikk er næring – næring er logistikk!
10
Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Situasjon og trender: Næringslivet preges av: •Globalisering – outsourcing av produksjonsaktivitet •Økt integrasjon i forsyningskjeden – og industri/logistikk •Manglende retningsbalanse – import/eksport – øst/vest •Mange særinteresser - tenk større – konsolidering •Lokalregionen er for liten – men strategisk viktig •Østlandet er en kostbar flaskehals (ekstra tid og kostnad) Usikkerhet med hensyn til politisk vilje og handlekraft •Byråkrati – virkemidler – rammevilkår •Næringslivet må gjøre det meste sjøl – men er det lønnsomt ?? •Hvem betaler – hvem tar gevinsten??
11
Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Energi/offshore: Situasjonsbeskrivelse: •Få, sentrale aktører kontrollerer godsflyten •Orientert mot kyst/sjøsiden •Aktiviteten flytter nordover – utover Trender: •Ytterligere konsolidering •Effektivisering – økt aktivitet •Nye aktører/metoder – nye muligheter •Internasjonale markeder betjenes fra regionen
12
Situasjonsbeskrivelse: •Må kompensere for store avstander til markedet •Eksport betinger effektiv kobling til globale markeder •Relativt lav foredlingsindustri i regionen – stort potensial •Nasjonal fordelingspolitikk begrenser eksport (avgifter) •Underdimensjonert offentlig servicetilbud (mat-tilsyn) Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Trender: •Avtakende industriaktivitet – outsourcing - redusert volum •Skalafordeler/konsolidering –> volum, frekvens, regularitet, •Må etablere ubrutte forsyningskjeder – (jord/fjord til bord) •Effektiv logistikk øker muligheten for foredling Matfylket/industri:
13
Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Handel/grossist: Situasjonsbeskrivelse: •Befolkningskonsentrasjon på Østlandet (enn så lenge...) •Økende krav til effektivisering – større distribusjonsområder •Betydelig transitt til andre regioner (Kjeder/handelshus) •Kjøpesterkt marked lokalt og nasjonalt Trender: •Distribusjons-senter til/fra stor-regionen •Enda tettere koblinger i logistikk-kjeden (Beine Veien) •Kjedekonsepter – konkurranse på kjedenivå •Blir nasjonale kjeder solgt til Europa...?
14
Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Logistikkaktører: Situasjonsbeskrivelse: •Dårlig retningsbalanse •Særinteresser styrer - lite helhetlige løsninger •Underdimensjonert infrastruktur – kommer forbedringene? •Dårlig og dyre forbindelser langs kystaksen Trender: •Spesialisering og konsolidering •Samarbeid og konkurranse for å utvikle bedre tjenestetilbud utover transport-tjenester •Just in time – logistikk-aktørene tar mer ansvar •Kompetansebehov – forsyningsledelse - internasjonalt
15
Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Strategiformulering: Dialog og samarbeid -Mellom flere offentlige instanser og nivå -Mellom offentlige og næringslivet -Mellom bransjer og aktører i logistikk-kjeden -Næringsklynge sikrer konkurranse og samarbeid Vi må utnytte regionale fortrinn -Internasjonalt næringsgrunnlag med beslutningskraft -Beliggenhet -Samferdselsinvesteringer: Fly/Bane/Vei/Havn/Båt Parallellitet samfunnsinvesteringer og næringsliv -Bruk næringslivet som medspiller -Virkemiddelapparatet må innrettes mot definerte mål -Kompetanse og forskning må møte markedsføring og nye løsninger
16
Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Strategiformulering (forts.) Ta nasjonalt ansvar i møte med globaliseringen -Styrk regionalt samarbeid -Bjellesau-funksjon – vi er de nærmeste til å lede an -Vi må gi noe til andre regioner - men hva? Logistikk er næring – næring er logistikk! Utnytt globaliseringen til vår fordel! -Spesialisering mot verdiskapende produkter -Produksjon og foredlingsmuligheter for matgleder -EU stimulerer i forhold til sine egne behov (utvidelse øst) -Asia er like langt vekke for alle!
17
Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Hold trykk på samferdsel mot Knutepunkt 2010!!! -Vei/bane/fly/båt/havn - Kyststamveien må prioriteres -Ryfast, Terminaltangenten, Ganddalterminal, Risavika knutepunkthavn -OPS- muligheter må tas i bruk – men statlig finansiering må sikres! Regional samordning – Tydelig profil - Handlekraft -Nasjonal konkurranse – overvinn politiske vanskeligheter -Prioritert næringsplan som sikrer industrien og retningsbalanse -Bjellesau-effekten – vi må informere og lede an! Felles utvikling av nye logistikk-løsninger -Landets logistikk–knutepunkt og kompetanse-senter -Nye løsninger, varehotell, samordning av varestrømmer -fra HVIS til HVORDAN Konkrete forslag til innspill:
18
Stavanger regionen som nasjonalt logistikk-knutepunkt Felles markedsføring av regionen som distribusjonssenter -Tiltrekke oss sentrale aktører – etablere robuste varestrømmer -Utvilke markedet - fagmiljø - skalafordeler -Sikre internasjonale relasjoner – stimulans og konkurranse Kompetanseoppbygging -Forskning og analyse – utnytte Universitetet -Styrke fagmiljøet – utvikle nettverk -Kompetanseformidling – beste praksis/konkurranse Utnytte virkemiddelapparatet -Innovasjon Norge, Intsok, EU-midler -Stavanger Partner - ARNE -Bransjesamarbeid – næringsklynger gir vekst Konkrete forslag til innspill (2):
19
NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT HVORFOR FÅR VI DET TIL Åpen og internasjonal orientering Internasjonale relasjoner og nettverk Velutviklet tjenestetilbud Robust og ressursrikt næringsliv Hovedkontorfunksjoner og beslutningsmiljø Kompetanse og teknologifortrinn Markedskunnskap og kapitalstøtte Godt samarbeid mellom offentlige og private Løsningsorientering og handlekraft Effektiv infrastruktur og næringsvennlig politikk Lønnsomme bedrifter i vekst Vi kan gjøre jobben for AS Norge!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.