Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utfordringer for norsk teknologisk utdanning (Trender i tiden / Kan teknololgene komme tilbake i posisjon?) (sett med en elektroingeniørs øyne) John Håkon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utfordringer for norsk teknologisk utdanning (Trender i tiden / Kan teknololgene komme tilbake i posisjon?) (sett med en elektroingeniørs øyne) John Håkon."— Utskrift av presentasjonen:

1 Utfordringer for norsk teknologisk utdanning (Trender i tiden / Kan teknololgene komme tilbake i posisjon?) (sett med en elektroingeniørs øyne) John Håkon Husøy (prodekan for forskning/professor ved institutt for data og elektroteknikk)

2 Utdanning & forskning i Norge (teknologi) Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars eller

3 Obama er på vår side….. (Feb 11, 2011, Parkville Middle School and Center for Technology, Baltimore, Maryland) •”I’m told the most popular subject at this school is engineering. And that’s important, because today the most common educational background for America’s top business leaders isn’t economics. It’s not finance. It’s not even business. It’s engineering.” •”Engineering and math, critical thinking, problem solving –- these are the kinds of subjects and skills that our kids need to achieve success in the 21st century.” Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

4 Teknologi før og nå Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011 Telefon anno 1967 Tannbørste anno 2010

5 5 Eksempel på gårsdagens teknologi: Telefoner og utviklingen fra Elektrisk Bureau’s telefon anno 1967 Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

6 6 Bak dekselet Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

7 7 Detaljbilde Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

8 8 En elektronisk krets, elektroingeniørens abstraksjon av EB’s telefon anno 1967 Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

9 9 Observasjoner knyttet til EB’s 1967 telefon •Dette var verdens mest moderne telefon ved introduksjonen i 1967 –Første ”fullt ut transistoriserte” telefon med hele to transistorer! •Hver enkelt elektroingeniør, men datidens to- årige studium på 1970-tallet, var i besittelse av teorigrunnlaget for en god og rimelig komplett forståelse av denne høyteknologiske telefon. Kontakt med teknologifronten kunne etableres tidlig! Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

10 10 Ny teknologi Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

11 11 Inne i mobiltelefonene anno 2007/2008 (Blokk diagram) Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

12 12 Observasjoner knyttet til moderne mobiltelefoner •Hvor mange transistorer? –ca. 2 milliarder (+-) •Om de, la oss si 100 studentene, som fyller auditoriet i grunnkurs i elektronikk som tilbys i 3. semester i dagens elektro-ingeniørutdanning –tar en bachelorgrad –tar en mastergrad, og til slutt –tar en doktorgrad vil de som kollektiv kunne ha en god forståelse av sentrale sider ved dagens mobiltelefon Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

13 13 Utviklingstrekk innen teknisk- naturvitenskapelige fag •Preget av en rivende utvikling, forskningsfronten er langt fremskreden, avstanden mellom kunnskapsbasen for begynnende bachelor-studenter og forskningsfronten er stor. •Dette kunnskapsgapet er økende. •Hva kreves for studenters inngrep med forskningsfronten? –Stor kunnskapsbase –Høyt faglig modenhetsnivå •Etableres gjennom års hardt arbeid og øvelse –Høy grad av matematisk abstraksjonsevne Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

14 Klarer vi forholde oss konstruktivt til dette i forming av morgendagens teknologiutdanning når vi samtidig •Skal innkorporere internasjonaliseringsperspektivet og de globale utfordringer •Skal inkorporere nyskaping og innovasjon •Skal åpne oss mer mot samfunnet •Skal dyrke diversiteten på en systematisk måte •Skal ta inn over oss at den teknologiske utviklingen vil få store konsekvenser ….. for de tradisjonelle møtene mellom studenter og lærere •Skal forholde oss til at undervisningen må endres, og dette vil stille helt nye krav til pedagogisk kompetanse •Skal akseptere at organisering og arbeidstid vil bli satt under ytterligere press, og kompetanseheving av undervisnings- og forskerpersonalet vil bli essensielt •Skal samarbeide mer på tvers av institusjoner og på tvers av faggrenser i flest mulig fag og utdanningsprogrammer •Skal sikre at fragmenterte og sårbare fagmiljø blir robuste •Osv •Osv? Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

15 Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

16 Kan vi ha et pragmatisk forhold til “ kravene ”? En teknolog vil ha behov for mer innsikt og viten enn hva som med rimelighet kan formidles innenfor rammen av en ingeniørutdanning Dette kan erverves, og erverves i stor grad og med stor suksess, utenfor utdanningssystemet!

17 Hold orden på hva som er hovedsak og hva som er underordnet! Ta hensyn til (noen av)bibetingelsene, men la de forbli bibetingelser! Løs flg. optimeringsproblem: {kvalitet i teknologikunnskaper og ferdigheter} med bibetingelser: max Innsatsfaktorer SammfunnsfagA HumanioraB ØnskeZ     27

18 Eksempel på dagens teknologi: Philips Sonicare Elite tannbørste Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

19 Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars Mekanisk produksjon i Klagenfurt i Østerrike

20 Kretskort-produksjon i Kina Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

21 Elektronikkmontasje og testing i Manila på Filipinene Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

22 Global næringskjede….. Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

23 …. og resultatet er altså en tannbørste Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars

24 Refleksjoner …… Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011 • Appellerte teknologien til de unge i 1967? • Grad av forståelse i løpet av studiet? • Produksjon på Hisøy • Ingeniøren var i posisjon • Begeistrer denne teknologien de unge? • Kan ingeniørstudenten forstå produktet? • Produksjon: Her og der ++ • Er økonomen eller ingeniøren i posisjon?

25 25 Hva gjør vi? •Begeistring for teknologiutdanningen i kraft av eksempler på høyteknologiske produkter er ingen umiddelbar selvfølge (altså: velg eksemplene med omhu) •For teknologiutdannede unge er yrkeskarrieremulighetene mange, og det kommer de til å fortsette å være. Dette er både dokumenterbart og salgbart •Teknologiutdanning må ha fokus på teknologi og den matematisk/naturvitenskapelige basis •Teknologifagene har en indre estetikk som burde vært mer i skuddet og som brude kunne være salgbar (men jeg er ikke helt sikker) •Vær forsiktig med ”oversalg”: Å studere ingeniørfag uten at studenten har matematiske ferdigheter og teft for matematisk tenkemåte er ikke nødvendigvis kjekt. •De fleste ingeniører har 40-års praksis etter endt utdanning. Er ikke det nok? Utdanning først praksis etterpå? Må vi gi studiepoeng for praksis i utdanningen? •Har utdanningen sin egen endringsdynamikk? Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars 2011

26 Er endringsdynamikken så å si en del av teknologiutdanningenes sjel? Utdanning & forskning i Norge -- Gullslottet som henger i luften?, Oslo 29. mars (Georg Christof Lichtenberg ( ))


Laste ned ppt "Utfordringer for norsk teknologisk utdanning (Trender i tiden / Kan teknololgene komme tilbake i posisjon?) (sett med en elektroingeniørs øyne) John Håkon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google