Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

4 scenarier for Norge Foredrag av Mona-Kristin Skogstad BI Handelshøyskolen, Blix og Skogstad, 2005 Master Scenarios, Foresight and Strategy Verdi Utredningen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "4 scenarier for Norge Foredrag av Mona-Kristin Skogstad BI Handelshøyskolen, Blix og Skogstad, 2005 Master Scenarios, Foresight and Strategy Verdi Utredningen."— Utskrift av presentasjonen:

1 4 scenarier for Norge Foredrag av Mona-Kristin Skogstad BI Handelshøyskolen, Blix og Skogstad, 2005 Master Scenarios, Foresight and Strategy Verdi Utredningen

2 •Norge for 20 år siden •Norge i dag •Usikre og sikre drivkrefter •Norge om 20 år - 4 fremtider •Verdiene oppsummert •Hva kan dette bety for media Tema på 40 min

3 m For 20 år siden Oppskrift Rummesaus 3 dl rumme 1 potte frisk timian 1 ss grov sennep 2 finskorne sjalottlaukar 1 ts eddik 1 ts sukker 1 ss portvin heile sjalottlaukar kokevatn

4 I dag

5 •Norge for 20 år siden •Norge i dag •Sikre og usikre drivkrefter •Norge om 20 år – 4 fremtider •Verdiene oppsummert Hva kan dette bety for media Tema

6 Stor betydning for forandring, og sikker på retning •Økt konkurranse – (nyhetsinteresse) •Høy kompetanse/utdanning – (vekst) •Høyere miljø- og naturbevissthet (hensyn) •Raskere teknologisk utvikl (tekno/nærhet) •Noe endret famile- (nærhet & avstand) •Høy urbaniseringstakt – ( bylivets gleder) •Økt globalisering ( ikke-patriotisme) •Økt kommersialisering (hedonisme) •Økende mediemakt (kompetansemakt,ekspertuttalelser, populisme/ konfliktstoff, lederspalter, dagsorden, eget ønske om å påvirke

7 En usikker drivkraft for forandring: Landets økonomi ?

8 En usikker drivkraft for forandring: Politisk påvirkning ?

9 En usikker drivkraft for forandring: Effekten av eldrebølgen ? Fellesskapsånd Egeninteresse, livsstilsorienterte

10 En usikker drivkraft for forandring: Individualisering egeninteresse eller fellesskapet ? ? Foto: Kevin Thom

11 •Norge for 20 år siden •Norge i dag •Sikre og usikre drivkrefter •Norge om 20 år – 4 fremtider •Verdiene oppsummert Hva kan dette bety for media Tema

12 Egeninteresse med individets frihet Fellesskapets kollektive innordning Aksekors I; avgjørende usikkerhet i fremtiden År 2005

13 Økonomisk tilbakegang Økonomisk vekst Aksekors II: Avgjørende usikkerhet i fremtiden År 2005

14 4 scenarier år 2025

15 Foto: • Vi er rike og viser det • Opptatt av oss selv • Bredt tjenestetilbud • Medisiner, teknologi, sikkerhet • Eldre erfaring/ kompetanse/krevende gruppe • Høyt lønnsnivå Individualitet Anti-autoritet Materialistisk Hedonisme Lovforakt Urban Egoisme Fornuft & Følelser Ferrari samfunnet

16 Survival samfunnet Foto: EPA • Vi er fattige, og opptatt av oss selv • Kamp for tilværelsen, ingen begrensninger • Kreative, Skoleflinke, Konkurranseorienterte • Likestillingstanken er høy • Ulike sosiale klasser • Dyktige &utdannede flykter utenlands ---- Følelser, ideer Individualitet Ikke-selvrealisering Mindre forbruk/ industri-krise Lovrespekt Materialistisk Hedonisme Urban, vi flytter dit jobbene er Egoisme

17 Mindful Samfunnet Fra Budstikka • Vi er rike, og opptatt av fellesskapet • Samfunnsengasjement, verdidebatt • Fellesskap, likestilling, likhet, etikk • Strenge miljøkrav • Materialisme er ut • Det enkle liv er in • Staten fordeler likt • Mye til forskning, utdanning, teknologi, kunst og kultur. • Hjemme og familietilværelse Konformitet Selvrealisering Anti-material Altruisme Rural Følelse & Fornuft

18 Basic Samfunnet Vi er fattige og holder sammen Arbeidsledighet høy Norge i resignasjon/ depresjon Lagånd og fellesskap Sjåvinismen og patriotismen er stor Hurra for Kongehuset --- Konformitet Selvrealisering Autoritet Materialistisk Nøysom Fattig, sparing Urban& Rural ( samarbeider) Altruisme Fornuft Intoleranse

19 Wildcard

20 •Norge for 20 år siden •Norge i dag •Sikre og usikre drivkrefter •Norge om 20 år – 4 fremtider •Verdiene oppsummert Hva kan dette bety for media Tema

21 Verdi alternativene oppsummert, år 2025 FerrariSurvivalBasic Individualitet Ikke-selvreal Hedonisme Urban Dyrt Egoisme Fornuft & Følelser Forbruk/ind.vekst Individualitet Ikke-selvreal Hedonisme Urban, for jobb Egoisme Følelser,ideer Konformitet Selvrealisering Sparing Urban & Rural Altruisme Følelse & Fornuft Antimaterial Konformitet Selvrealisering Nøysom Fattig, sparing Urban & Rural Altruisme Fornuft Intoleranse Autoritet Ferrari Survival Basic Mindful Utdrag

22 •Norge for 20 år siden •Norge i dag •Norge om 20 år - 4 fremtider •Verdiene oppsummert Hva kan dette bety for media Tema

23 MER FØLELSER Hva kan dette bety for mediene? FerrariSurvival Ferrari Survival Underholdning Større valgmuligheter/tilgang Kunst, idrett og kultur stoff Psykologiske (affektive) element viktig ved budskapet Merkevareoppbygging Videreutdannelse Identitetsutvikling Mindful

24 MER EGENINTERESSE Hva kan dette bety for mediene? FerrariSurvival Ferrari Survival Mer 1-1 dialog Selvbestemmelse Uformell komm Lite hierarkiske systemer Faste medierutiner forsvinner? Spredning i ulike oppfatninger, kulturer, medievalg, varer osv Enkeltpersoners suksess ( ikke lag) Impulser utenfra

25 MER ANTI-MATERIALISME Hva kan dette bety for mediene? Stoff & debatt om livsstil, felleskap Debatt om lykke vs materialisme Stoff om vår globale trusler Bli akademikerenes kunnskapskilde Digitalisere innhold Kulturstoff: samfunnskritisk til materialisme Spre budskapet på flere kanaler og plattformer Mindful

26 FerrariSurvivalBasic Ferrari Survival Basic Mindful STRATEGIVALG FOR DIN BEDRIFT?

27 Scenarier kan hjelpe deg å møte usikkerhet mer forberedt Van der Heijden (1996: 86) Verdiscenarier År 2025 Foredrag av Mona-Kristin Skogstad


Laste ned ppt "4 scenarier for Norge Foredrag av Mona-Kristin Skogstad BI Handelshøyskolen, Blix og Skogstad, 2005 Master Scenarios, Foresight and Strategy Verdi Utredningen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google