Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Teknologi og samfunn 1. 2 3 4 5 6 ? 7 Hørsels- inntrykk Syns- inntrykk Oppfattelse av avstand, rom og tid Aktivering av muskler Emosjonell kontroll.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Teknologi og samfunn 1. 2 3 4 5 6 ? 7 Hørsels- inntrykk Syns- inntrykk Oppfattelse av avstand, rom og tid Aktivering av muskler Emosjonell kontroll."— Utskrift av presentasjonen:

1 Teknologi og samfunn 1

2 2

3 3

4 4

5 5

6 6 ?

7 7 Hørsels- inntrykk Syns- inntrykk Oppfattelse av avstand, rom og tid Aktivering av muskler Emosjonell kontroll Vurdere-valg Konsekvenser Lillehjernen

8 Teknologi og samfunn 8 UTFORKJØRING HØYRESVING I 50-SONE En drept og tre alvorlig skadd Fart ca km/t

9 Teknologi og samfunn 9

10 10 To 18 år gamle jenter på veg til skolen ca 0815 i en Golf 1990 modell

11 Teknologi og samfunn 11

12 Teknologi og samfunn 12 To sentrale ”emosjonelle dimensjoner” Høy ”risikovillighet” - kjøreglede, spenning, frihet, mestring, samspill med bil Lav ”risikovillighet” - fryktfølelse, ubehag, opplevelse av fare

13 Teknologi og samfunn 13 HVA ER Å KJØRE ”VELDIG FORT” I EN 80/90-sone?

14 Teknologi og samfunn 14 HVA ER Å KJØRE ”VELDIG FORT” I EN 80/90-sone?

15 Teknologi og samfunn 15 HVOR FORT HAR DU KJØRT I 80/90-sone ?

16 Teknologi og samfunn 16 HVOR FORT HAR DU KJØRT I 80/90-sone ?

17 Teknologi og samfunn 17 MENNESKETS FORHOLD TIL: FRYKT – OVERLEVELSE - SPENNING - MAKT – FERDIGHET

18 Teknologi og samfunn 18 UNGDOMS EMOSJONELLE RISIKOBALANSE

19 Teknologi og samfunn 19 DYKTIGHET ERFARING MODENHET

20 Teknologi og samfunn 20 Virkelig sjakkpartiTilfeldig sjakkparti

21 Teknologi og samfunn 21 ”Alle hadde maksimalt 10 sekunder på å vurdere sjakkpartiet” Uerfaren Mer erfaren Mester Stormester

22 Teknologi og samfunn 22

23 Teknologi og samfunn 23 Erfaring blir til ”mentale modeller”

24 Teknologi og samfunn 24

25 Teknologi og samfunn 25 Høy Lav RisikoRisiko Evne til å forutse Sent Tidlig

26 Teknologi og samfunn 26 Aktuell situasjon Avvik Avverge ForventeForvente Ulykke SITUASJONS- OG AVVIKSANALYSE

27 Teknologi og samfunn 27 Uttynning – ”bruk og kast”

28 Teknologi og samfunn 28

29 Teknologi og samfunn 29 Prof. dr. Jay Giedd; UCLA (2003) Spesialist innen barne- og ungdomspsykiatri og det biologiske grunnlaget for atferd og atferdsutvikling. Driver forskning med billedgenerering av hjernens anatomi og funksjon (fMRI)  I puberteten har man en voksens lidenskaper, seksualdrift, energi og følelser, men kontrollen kommer først senere. Det er ikke så rart at tenåringer synes å mangle dømmekraft og evnen til å beherske impulser.  Det siste området som modnes, er den prefrontale barken, der vi foretar sosiale vurderinger, overveier alternativer, planlegger framtiden og holder atferden i sjakk. Den prefrontale barken når først et voksennivå ved 25-årsalderen

30 Teknologi og samfunn 30  ” dårlige sjakkspillere”- de ser godt, men forstår mindre  ”risikooptimister”- prioriterer belønningen  ”konsekvensblinde” – mangelfull kognitiv kapasitet  ”sensation seekers”, har sterkt ”novelty-gen” ”unge menn preges mer av dette enn unge kvinner” UNGDOMS FORHOLD TIL RISIKO

31 Teknologi og samfunn 31 DET ”LIMBISKE SYSTEMET”

32 Teknologi og samfunn 32 Hippocampus læring-hukommelse Thalamus Relèstasjon sanser Cingulate gyrus-emosjoner Amygdala frykt-hukommelse

33 Teknologi og samfunn 33 Voksne Ungdom

34 Teknologi og samfunn 34 Spilte videospill i 30 minutter, så inn i fMRI. Bilspill (actionspill) og krigsspill (voldelig spill)

35 Teknologi og samfunn 35 Spilte videospill i 30 minutter, så inn i fMRI. ”Krigsspillet ” førte til større aktivitet i ”amygdala” (høyre bilde). Bilspillet hadde en mer helhetlig aktiverende effekt

36 Teknologi og samfunn 36

37 Teknologi og samfunn 37 Normal faktisk situasjon Avvik Avverge ForventeForvente Ulykke

38 Teknologi og samfunn 38 KAN KJØRESIMULATOR VÆRE NYTTIG? Frykt •følelser Emosjonell kontroll

39 Teknologi og samfunn 39 SINTEF 2006 OPPLÆRING TIL FØRERKORT KLASSE B - TRINN 2 En sammenligning av opplæring i kjøresimulator, på trafikkskole og privat øvelseskjøring

40 Teknologi og samfunn 40 Risiko i trafikken – ”learning by doing” Betydelig risikoreduksjon blant uerfarne førere

41 Teknologi og samfunn 41 Hørsels- inntrykk Syns- inntrykk Oppfattelse av avstand, rom og tid Aktivering av muskler Indre plan Vurdere-valg Konsekvenser

42 Teknologi og samfunn 42


Laste ned ppt "Teknologi og samfunn 1. 2 3 4 5 6 ? 7 Hørsels- inntrykk Syns- inntrykk Oppfattelse av avstand, rom og tid Aktivering av muskler Emosjonell kontroll."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google