Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertFilip Gulbrandsen Endret for 9 år siden
1
Arbeidet i referansepanelet for rettsvitenskap Finn Arnesen, professor dr. juris
2
Senter for europarett, Finn Arnesen, finn.arnesen@jus.uio.no, 22 85 96 13 Arbeidet i panelet •Panelet besto av studiedekanene i Bergen og Oslo, og studieansvarlig i Tromsø •Vurdering av et utvalg besvarelser, fordelt over karakterene A, C, E og F •Vurderingstema: forholdet mellom krav og prestasjon •Innhenting av statistikk •Funn –Godt samsvar mellom lærestedene i forståelsen av hvilken grad av sammenfall mellom kunnskapskrav og prestasjon som er nødvendig for å oppnå de enkelte karakterene –De statistiske oppgavene viste at hele karaterskalaen brukes
3
Senter for europarett, Finn Arnesen, finn.arnesen@jus.uio.no, 22 85 96 13 Erfaringer med bruk av A til F skalaen •Oslo: Innført i 1996 på profesjonsstudiets fellesdelOslo –Karakterskalaen har ”satt seg” –Tett på normalfordeling på årsenheter –Venstreklumping på valgemner og avhandlinger (5. års studier) •Bergen og Tromsø: Innført med kvalitetsreformen •Typisk innkjøringsproblem: Juristers tilbøyelighet til å karakterisere andres prestasjoner som ”fremragende” (A) er ikke spesielt stor.
4
Senter for europarett, Finn Arnesen, finn.arnesen@jus.uio.no, 22 85 96 13 Noen hjertesukk •A til F skalaen er for lite nyansert i toppen •Når vi er opptatt av lik bruk av skalaen, men ikke av ensretting av det vi bruker den på – kaster vi ikke da blår i øynene på hverandre? •A til F som pliktig karakterskala skaper en rekke unødvendige problemer, samtidig som en ekte omregningsskala befrir oss fra dem •Relativiseringen som ligger implisitt i koblingen til ECTS leder til usynlige kunnskapskrav. Ønsker vi det?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.