Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHåkon Hjelle Endret for 9 år siden
1
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO
2
Konsept • Mål: produktutvikling av undertøysmerket Pierre Robert. Nytt konsept: Pierre Robert ØKO • Målgruppe: menn, 20- 50 år • Behov: lett tilgang til undertøy som er stilrent, behagelig, billig og miljøvennlig • Design: stilrent, maskulint og QR kode • Kvalitet: bomull/ elastan • Farger: nøytralt, maskulint. Grått og hvitt. • Pris: Kr. 169,- (to i en pakke)
3
Forarbeid
4
Bakgrunn for valg av Pierre Robert som kunde • Markedsledende innen herreundertøy i dagligvare • Synlig behov for konseptutvidelse. Har i dag kun fargerikt, sporty og ”ungt” design. Bred strikk med tydelig skrift (Pierre Robert) • Ligger i prismessig i midtsjiktet • Er miljøbevisste http://www.pierrerobertgroup.no/Om-Pierre-Robert- Group/Samfunnsansvar/Groent-punkt http://www.pierrerobertgroup.no/Om-Pierre-Robert- Group/Samfunnsansvar/Groent-punkt • Har fokus på etisk handel http://www.pierrerobertgroup.no/Om-Pierre-Robert-Group/Samfunnsansvar
5
Pierre Robert Om Pierre Robert Group • Pierre Robert Group designer, utvikler, markedsfører og selger strømpebukser, sokker og undertøy under merkene La Mote og Pierre Robert for kvinner, barn og menn. • Kundene er nordisk dagligvarehandel. • Selskapet har ca. 150 ansatte i Norge og Sverige, og driftsinntektene var i 2010 på 495 millioner NOK. http://www.pierrerobertgroup.no/Om-Pierre-Robert-Group
6
Pierre Roberts to kolleksjoner
7
MEN‘S COLLECTION Cotton Contrast Pierre Robert boxer sitter perfekt - uansett. Boxeren er designet med 2 way stretch for optimal passform. Strategiske plasserte sømmer og ingen irriterende detaljer sikrer max comfort. Materialer / Vaskeanvisning 95 % Cotton 5 % Elastane/Lycra® SPORT COLLECTION Sport Boxers - behagelig for din hud. Boxeren er produsert med flate sømmer og en myk, behagelig strikk som sikrer god passform. Den har egne felter med mesh for å sikre lufting der man svetter mest, samtidig som materialet har blitt behandlet med Cool Comfort for god fukttransport. Materialer / Vaskeanvisning 95 % Polyamid med Cool Comfort 5 % Lycra
8
Collager/ moodboards
9
Brukerundersøkelse og resultat • Hva ønsker målgruppen? • Hvor, hva, hvordan? • Farger, form, merker og pris? • Resultat: målgruppen kjøper sjelden boksere, vil ha nøytralt utseende, de ønsker et billig alternativ med to produkter i hver pakning. Målgruppen ønsker en bokser med klassisk form. http://designprosess.wikispaces.com/BRUKERUNDERS%C3%98KELSE
10
Målgruppen vil ikke ha....
11
Grafisk framstilling av markedet
12
Konkurrenter - pris Pierre Robert er den største, og i mange tilfeller den eneste, leverandøren på herreundertøy i dagligvarehandelen. Det blir derfor naturlig å sammenligne seg med konkurrenter i samme prisklasse som tilbys i butikk-kjeder og gjennom netthandel. Eksempler på konkurrenter i denne prisklassen: Bjørn Borg (249,-) Jack & Jones (199,-) Dressmann (149,-) H&M (129,-) Konkurrentenes modeller er som regel fargerike. De aller fleste har bred strikk, gjerne med produsentens navn eller logo tydelig plassert. H&M har også den nye kolleksjonen David Beckham Bodywear, som er en mer nøytral linje. Disse produktene finnes kun i H&M-butikker.
13
Konkurrenter - design Mange undertøysprodusenter har modeller i god passform og kvalitet og med det stilrene, maskuline og nøytrale uttrykket vi ønsker: Calvin Klein Sloggi Calida Hugo Boss Fordeler med Pierre Robert ØKO vs. andre produsenter: • Finnes i dagligvarehandelen – lettere tilgjengelig • Lavere prisklasse enn konkurrentene • Miljøperspektivet – Grønt punkt, støtteprosjektet, emballasjegjennvining • QR-koden • Etisk handel
14
QR- kode • QR-kode = Quick Response code • Er et varemerke for en type matrise strekkode (eller to-dimensjonale kode). • Gir utfyllende informasjon om f.eks virksomhet, produkt, arrangement, hendelser osv. • Kan lagre mer data enn strekkoder. F.eks URL-koblinger, geografiske koordinater og tekst • Koden består av sorte moduler ordnet i en firkantet mønster på en hvit bakgrunn. Informasjonen kodet kan bestå av fire standardiserte typer ("moduser") av data (numerisk, alfanumerisk, byte / binær, Kanji). • Skannes via app til mobiltelefon http://en.wikipedia.org/wiki/QR_code
15
QR- Inspirasjonsbilder
16
QR- koder i tiden
17
QR-kode i ØKO • Festet foran på strikken: gir informasjon om produktet og oppfordrer til miljøvennlig vask • Festet på emballasjen: lenke til Grønt punkt, Etisk handel og støtteprosjektet ODISSAs hjemmeside
18
Støtteprosjekt • www.oikos.no www.oikos.no • ODISSA = organic Agriculture Development in Sub- Saharan Africa • Miljø- og helsevennlig utvikling av landbruket i det sørlige Afrika • Kurs og oppfølging i økologisk bomullsproduksjon • Produksjon – høyere utdanning – forskning • www.nicefashion.org www.nicefashion.org
19
Emballasje Hvordan redusere forurensings- og søppelproblemet -To boksere i en pakning -Gjenbruk: emballasjen kan brukes til toalettmappe (forlenget levetid) -Gjenbruk: emballasjen kan brukes som vannflaske og pantes i vanlig flaskeautomat -Oppfordre til emballasjesortering
20
Emballasjedesign
21
Elementer til vårt emballasjedesign ØKO
22
Emballasje - prosess
24
Ferdig produkt
25
Marked • Plassering, undersøkelser • Belysning • Reklame
26
Oppsummering • Bokser: hvite/ mørkegrå, med QR- kode • Emballasje: to-pakning og toalettmappe (flystørrelse 16x20 cm) • Miljøprosjekt, videreutvikling av Pierre Roberts eksisterende støtteprosjekt • Produktet er lett tilgjengelig, undertøyet er stilrent, behagelig, billig og miljøvennlig
27
To do: • Skisser til emballasje (ok – har prøvd å illustrere flaskeideen. Men legg inn toalettmappen med tekst og grønt bilde og evnt. den grønne resirkulerbare posen) • Fordeling, hvem sier hva under presentasjonen?Hva vil dere? Kom med ønsker! ”Jeg tar lysbilde nr…..” • Birthe: nr 1 - 9?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.