Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO

2 Konsept • Mål: produktutvikling av undertøysmerket Pierre Robert. Nytt konsept: Pierre Robert ØKO • Målgruppe: menn, år • Behov: lett tilgang til undertøy som er stilrent, behagelig, billig og miljøvennlig • Design: stilrent, maskulint og QR kode • Kvalitet: bomull/ elastan • Farger: nøytralt, maskulint. Grått og hvitt. • Pris: Kr. 169,- (to i en pakke)

3 Forarbeid

4 Bakgrunn for valg av Pierre Robert som kunde • Markedsledende innen herreundertøy i dagligvare • Synlig behov for konseptutvidelse. Har i dag kun fargerikt, sporty og ”ungt” design. Bred strikk med tydelig skrift (Pierre Robert) • Ligger i prismessig i midtsjiktet • Er miljøbevisste Group/Samfunnsansvar/Groent-punkt Group/Samfunnsansvar/Groent-punkt • Har fokus på etisk handel

5 Pierre Robert Om Pierre Robert Group • Pierre Robert Group designer, utvikler, markedsfører og selger strømpebukser, sokker og undertøy under merkene La Mote og Pierre Robert for kvinner, barn og menn. • Kundene er nordisk dagligvarehandel. • Selskapet har ca. 150 ansatte i Norge og Sverige, og driftsinntektene var i 2010 på 495 millioner NOK.

6 Pierre Roberts to kolleksjoner

7 MEN‘S COLLECTION Cotton Contrast Pierre Robert boxer sitter perfekt - uansett. Boxeren er designet med 2 way stretch for optimal passform. Strategiske plasserte sømmer og ingen irriterende detaljer sikrer max comfort. Materialer / Vaskeanvisning 95 % Cotton 5 % Elastane/Lycra® SPORT COLLECTION Sport Boxers - behagelig for din hud. Boxeren er produsert med flate sømmer og en myk, behagelig strikk som sikrer god passform. Den har egne felter med mesh for å sikre lufting der man svetter mest, samtidig som materialet har blitt behandlet med Cool Comfort for god fukttransport. Materialer / Vaskeanvisning 95 % Polyamid med Cool Comfort 5 % Lycra

8 Collager/ moodboards

9 Brukerundersøkelse og resultat • Hva ønsker målgruppen? • Hvor, hva, hvordan? • Farger, form, merker og pris? • Resultat: målgruppen kjøper sjelden boksere, vil ha nøytralt utseende, de ønsker et billig alternativ med to produkter i hver pakning. Målgruppen ønsker en bokser med klassisk form.

10 Målgruppen vil ikke ha....

11 Grafisk framstilling av markedet

12 Konkurrenter - pris Pierre Robert er den største, og i mange tilfeller den eneste, leverandøren på herreundertøy i dagligvarehandelen. Det blir derfor naturlig å sammenligne seg med konkurrenter i samme prisklasse som tilbys i butikk-kjeder og gjennom netthandel. Eksempler på konkurrenter i denne prisklassen: Bjørn Borg (249,-) Jack & Jones (199,-) Dressmann (149,-) H&M (129,-) Konkurrentenes modeller er som regel fargerike. De aller fleste har bred strikk, gjerne med produsentens navn eller logo tydelig plassert. H&M har også den nye kolleksjonen David Beckham Bodywear, som er en mer nøytral linje. Disse produktene finnes kun i H&M-butikker.

13 Konkurrenter - design Mange undertøysprodusenter har modeller i god passform og kvalitet og med det stilrene, maskuline og nøytrale uttrykket vi ønsker: Calvin Klein Sloggi Calida Hugo Boss Fordeler med Pierre Robert ØKO vs. andre produsenter: • Finnes i dagligvarehandelen – lettere tilgjengelig • Lavere prisklasse enn konkurrentene • Miljøperspektivet – Grønt punkt, støtteprosjektet, emballasjegjennvining • QR-koden • Etisk handel

14 QR- kode • QR-kode = Quick Response code • Er et varemerke for en type matrise strekkode (eller to-dimensjonale kode). • Gir utfyllende informasjon om f.eks virksomhet, produkt, arrangement, hendelser osv. • Kan lagre mer data enn strekkoder. F.eks URL-koblinger, geografiske koordinater og tekst • Koden består av sorte moduler ordnet i en firkantet mønster på en hvit bakgrunn. Informasjonen kodet kan bestå av fire standardiserte typer ("moduser") av data (numerisk, alfanumerisk, byte / binær, Kanji). • Skannes via app til mobiltelefon

15 QR- Inspirasjonsbilder

16 QR- koder i tiden

17 QR-kode i ØKO • Festet foran på strikken: gir informasjon om produktet og oppfordrer til miljøvennlig vask • Festet på emballasjen: lenke til Grønt punkt, Etisk handel og støtteprosjektet ODISSAs hjemmeside

18 Støtteprosjekt • • ODISSA = organic Agriculture Development in Sub- Saharan Africa • Miljø- og helsevennlig utvikling av landbruket i det sørlige Afrika • Kurs og oppfølging i økologisk bomullsproduksjon • Produksjon – høyere utdanning – forskning •

19 Emballasje Hvordan redusere forurensings- og søppelproblemet -To boksere i en pakning -Gjenbruk: emballasjen kan brukes til toalettmappe (forlenget levetid) -Gjenbruk: emballasjen kan brukes som vannflaske og pantes i vanlig flaskeautomat -Oppfordre til emballasjesortering

20 Emballasjedesign

21 Elementer til vårt emballasjedesign ØKO

22 Emballasje - prosess

23

24 Ferdig produkt

25 Marked • Plassering, undersøkelser • Belysning • Reklame

26 Oppsummering • Bokser: hvite/ mørkegrå, med QR- kode • Emballasje: to-pakning og toalettmappe (flystørrelse 16x20 cm) • Miljøprosjekt, videreutvikling av Pierre Roberts eksisterende støtteprosjekt • Produktet er lett tilgjengelig, undertøyet er stilrent, behagelig, billig og miljøvennlig

27 To do: • Skisser til emballasje (ok – har prøvd å illustrere flaskeideen. Men legg inn toalettmappen med tekst og grønt bilde og evnt. den grønne resirkulerbare posen) • Fordeling, hvem sier hva under presentasjonen?Hva vil dere? Kom med ønsker! ”Jeg tar lysbilde nr…..” • Birthe: nr 1 - 9?


Laste ned ppt "Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google