Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Aktivitørfaget vg2, Gand vgs og Bergeland vgs 1 Reminisens Stedskultur.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Aktivitørfaget vg2, Gand vgs og Bergeland vgs 1 Reminisens Stedskultur."— Utskrift av presentasjonen:

1 Aktivitørfaget vg2, Gand vgs og Bergeland vgs 1 Reminisens Stedskultur

2 Aktivitørfaget vg2, Gand vgs og Bergeland vgs 2 innføring • Historie •Sandnes sin bosetningshistorie kan spores tilbake hele år. Fra 1664 finnes det konkrete registreringer av at det bodde mennesker. I 1860 fikk Sandnes status som ladested og kommune, og feirer med det 150-årsjubileum i I 1965 ble Sandnes kommune utvidet med deler av gamle Hetland kommune, dette gjaldt Riska sogn og Dale krins. Resten av Hetland kommune gikk inn i Stavanger. Hele gamle Høyland og Høle kommunar gikk òg inn i Sandnes.1860ladested •Sandnes var mest kjent for sin teglverk- og pottemakerindustri. Byen ligger innerst i Gandsfjorden, og leirgrunn finnes overalt i byen, med de største forekomstene på byens østside. Bedrifter som har drevet med teglstein og pottemakeri helt opp til den nyere tid er Gann Graveren og Simonsen- familien. I den senere tid har produksjon av tekstilprodukter og sykler vært viktigere. Bedrifter som Øglend og Pioneer satte sitt preg på byen. Cubus ble også startet i Sandnes. I dag er det olje, forskning, data og et aktivt forretningsmiljø som preger byen.teglverkpottemakerindustriGandsfjorden •Jonas Øglænd etablerte i 1892 Øglænd Cyklelager, som ble forløperen til Den Beste Sykkel (DBS). Lenge var DBS-sykkelen Sandnes mest kjente eksportvare. Konkuransen på markedet ble etterhvert hardere, og selv med modernisering og ny teknologi blir produksjonen flyttet bort. Det er i dag ingen sykkelproduksjon i Sandnes, men det er fortsatt produktutvikling, markedsføring, salg og logistikk i Sandnes. Med den sterke tilknytningen til sykkel har byen blitt regnet som Norges sykkelby. Det ble tilrettelagt for egne sykkelfelt (såkalte «røde løpere»), sykkelturer ble merket og man introduserte en utleieordning for sykkel (bysykkelen).Jonas ØglændDen Beste Sykkel

3 Aktivitørfaget vg2, Gand vgs og Bergeland vgs 3 innføring •Jonas Øglænd (født 18. januar 1847, død 8. oktober 1931) fra Sandnes grunnla i 1868 firmaet Jonas Øglænd as, som i 1932 lanserte sykkelmerket Den Beste Sykkel (DBS)18. januar oktober1931SandnesJonas Øglænd asDen Beste Sykkel •I 1892 blir Øglænd Cyklelager i Sandnes agent for tyske Hengstberg sykler. Noen år senere får Øglænd Cyklelager også agentur for amerikanske The World. Syklene monterer Øglænd selv. I tillegg monteres egne sykler under merkene Fram og Viking. I 1906 står den første sykkelfabrikken ferdig i Langgaten 6, Sandnes, og DBS sin egen sykkelproduksjon starter. •Øglænd bygger stadig ut virksomheten, og i 1932 introduseres navnet Den Beste Sykkel (DBS). Det er den 12 år gamle Knut Johansen som foreslår navnet og blir vinner av navnekonkurransen. I 1949 eksporteres de første syklene, og i det neste tiåret øker eksporten betraktelig. •Etter krigen tok firmaet også opp produksjon av Tempo-Lett mopeder og Tempo motorsykler, hovedsakelig med motorer fra Sachs.Tempo-LettmopederTempo motorsyklerSachs •På 60-tallet blir det klart at sykkelproduksjonen krever modernisering og ny teknologi, og i 1972 står sykkelfabrikken på Kvål i Sandnes ferdig. På midten av 80-tallet samles all administrasjon og produksjon på Kvål. Øglænd DBS A.S selges til Monark i 1989, og etter flere ulike fusjoner blir Norges eneste sykkelprodusent i 1996 en del av Cycleurope. Cycleurope produserer merkenavn som Monark, Crescent, Kildemoes, Gitane og Bianchi.Cycleurope

4 Aktivitørfaget vg2, Gand vgs og Bergeland vgs 4 oppgave •15 elever delt inn i grupper à tre •Individuelt resultat •Powerpoint presentasjon eller photostory eller annet digitalt produkt •Tidsramme 2 uker •Fag: aktiviseringsfag, administrasjonsfag, norsk og samfunnsfag •Logg: føres individuelt hele perioden

5 Aktivitørfaget vg2, Gand vgs og Bergeland vgs 5 oppgavens innhold •HVA: gruppen bestemmer hva de vil undersøke •Finne materiale om stedskulturen dere bestemmer dere for •Forberede intervju (hvem og hvor) •Gjennomføre intervju •Oppsummering i plenum fredag uke 1: utført arbeid til nå

6 Aktivitørfaget vg2, Gand vgs og Bergeland vgs 6 produkt •Bestem hvordan din digitale framføring skal bli •Finn to steder du ønsker å tilby visning av ditt produkt •Lag presentasjon •Framføring etter oppsett liste

7 Aktivitørfaget vg2, Gand vgs og Bergeland vgs 7 sluttvurdering av prosjekt •Hvem: alle lærere og elever •Hva vurderer vi: –Hele prosessen, hva var ok/ikke ok, hva kan vi gjøre bedre? –Hva lærte du? –Hvis du hadde startet nå, hva ville du gjort annerledes?

8 Aktivitørfaget vg2, Gand vgs og Bergeland vgs 8 vurdering •Norsk og samfunn, venter beskjed fra lærere •Aktiviseringsfag og administrasjonsfag: –vi vil vurdere dokumentasjon, framføring i klasserom og plan for gjennomføring av aktivitet/produkt ”ute” –Produkt av stedskultur og digital visuell framvisning med muntlig presentasjon


Laste ned ppt "Aktivitørfaget vg2, Gand vgs og Bergeland vgs 1 Reminisens Stedskultur."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google