Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLeiv Gjertsen Endret for 9 år siden
1
Traineeprogram for Speditører 2011-2013
2
Bakgrunn traineeprogram • Bistå medlemmene med en langsiktig strategi for rekruttering av medarbeidere med kompetanse innen transport og spedisjon • Synliggjøre yrket spedisjon • Heve kompetansenivået i bransjen
3
Traineeprogram for speditører – 2 årig – Systematisk veksling mellom teori og praksis – Ansettes i medlemsbedriftene – Mentorprogram – Bindingstid – Lønn
4
Ønsket bakgrunn • Generell Studiekompetanse • Gjerne språk
5
Nettkurs
6
Leveringsbetingelser
7
Tollbehandling 2 samlinger med avsluttende eksamen – periodene mellom samlingene; selvstudium, oppgaveløsing – transittering – relevant teori i praktisk fortollingsarbeid – grunnleggende ferdigheter innen fortolling – bakgrunn; Erfaring fra inn/utførsel av varer
8
Tollbehandling • Tolltariffen, oppbygging og klassifisering i praksis • Preferansetollbehandling, EØS, GSP og Opprinnelsesbevis • Tollverdibestemmelser • Tollager, plikter og rettigheter • Særavgifter og gebyrer, fellesforskriften • Praktiske oppgaver i tolldeklarering
9
Transport- og spedisjonsjuss
10
Reklamasjonsbehandling
11
Speditørskolen (15 studiepoeng)
12
Fakta Speditørskolen • Eksistert i over 30 år • Startet som lederutdanning, nå allmenn/grunnutdanning • Forkunnskaper • Allsidig kunnskap • Brev = Oppslagsverk
13
Fakta teori • Transport-rett Del 1 & 2 • Speditørens plass i næringslivet • NSAB 2000 • Leveringsbetingelser • Betalingsbetingelser • Ansvar ved tollbehandling • Forsikring • Næringslivets økonomi • Spedisjonsbedriftens økonomi • Luft/Vei/Sjø/Banetransport • ADR – transport av farlig gods • Kombinerte transporter
19
Traineenes forventninger • Lære mer om spedisjon/bransjen • Store utfordringer og utviklingsmuligheter • Bli bedre i språk • Få utdannelse! • Lære alt i bedriften! • Bli kjent med nye mennesker
20
Trainee 2011 ? Søknadsfrist 15. april 2011
21
www.ltl.no
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.