Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oslo kommune Hvordan ta i bruk økomat i din virksomhet? Innhold: •Motiver og nytteverdi •Økologi og økonomi •Økologiske varegrupper •Hvordan kjøpe økologiske.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oslo kommune Hvordan ta i bruk økomat i din virksomhet? Innhold: •Motiver og nytteverdi •Økologi og økonomi •Økologiske varegrupper •Hvordan kjøpe økologiske."— Utskrift av presentasjonen:

1 Oslo kommune Hvordan ta i bruk økomat i din virksomhet? Innhold: •Motiver og nytteverdi •Økologi og økonomi •Økologiske varegrupper •Hvordan kjøpe økologiske varer •Hvordan bruke økologiske varer •Innarbeiding av rutiner i virksomheten •Hvordan sikre økologisk kontinuitet utarbeidet 2008

2 Motiver og nytteverdi av økomat i Oslo kommune •Bidrag til å nå byens mål om bærekraftig utvikling iht. Byøkologisk program •Synergi – økomat er et naturlig tiltak ved miljøsertifisering •Bidrag til å oppfylle mål om miljøhensyn ved innkjøp •Andel økomat er internasjonal miljøindikator som Oslo måler •Profilerer Oslo innen miljøeffektiv drift

3 Motiver og nytteverdi av økomat i virksomheten •Bidrar til oppfylle mål som miljøsertifisert virksomhet –å handle økologisk mat er miljøvennlig innkjøp •Bruk av økologiske matvarer kan inngå i virksomhetens kostholdsarbeid –inspirasjon til kostholdsarbeid og –policy i virksomheten •Profilerer virksomhetens miljøarbeid utad - det blir lagt merke til av brukere, pårørende, foreldre m.fl. •Interessant – gir økt kunnskap om mat og matproduksjon –bevisstgjøring mht. smak, sunnhet og servering av god mat

4 Økologisk motivasjon - studieturer

5 Økologisk motivasjon - matkurs

6 Økologisk motivasjon - gårdsbesøk

7 Økologisk motivasjon - messer

8 Noen ”økologiske” uttalelser fra virksomheter i Oslo kommune: •”Økologisk mat passer godt i våre kostanbefalinger” •”Økologisk gir inspirasjon til å prøve noen nye varer i matlagingen” •”Vi blir mer bevisste på forholdene rundt matlaging og servering” •”Vi trenger å servere god mat i barnehager som alternativ til junk-food” •”Fordelen med økologisk er at det kan involvere hele kostgruppa”

9 Økologi og økonomi – to spørsmål… •Hva går det an å få til i starten – neste år – på sikt? •Hvordan komme i gang uten for mye ekstraarbeid?

10 Fakta om økologi og økonomi •Økologiske matvarer er ofte dyrere i innkjøp •En ”smart” innføring av økologiske varer trenger likevel ikke å medføre særlig høyere måltidskostnader • Ernærings- og kvalitetsmessig kan det være vanskelig å sammenligne priser på økologiske og konvensjonelle varer direkte –Eks: Et dyrere økologisk brød kan være mer mettende og smake bedre enn et billigere alternativ •Økologiske varer er produsert med mindre energibruk og lavere miljøbelastning enn ikke-økologiske varer •Samfunnsøkonomisk blir derfor regnestykket mye mer til fordel for økologiske varer •Det offentlige har forpliktet seg til miljøvennlige innkjøp, noe som innebærer aksept for at varer kan bli dyrere

11 •Forankre satsingen både i ledelsen og blant ansatte. Å ta i bruk økologiske varer er en prioritering som det er lettere å gjøre når alle i virksomheten er ”for” •Viktig å involvere både matfaglige og innkjøps- ansvarlige medarbeidere •Hvilke økologiske varer passer best i virksomheten? •Hva vil brukerne reagere positivt på? •Hva koster de ulike produktene? •Mye handler om å vinne erfaring litt etter litt og innføre noen gode rutiner for økologisk innkjøp og bruk Vi vil starte med økologiske varer!

12 Kjøp av økomat = miljøvennlig innkjøp •Offentlige virksomheter er lovpålagt å ta hensyn til livssykluskostnader og miljøkonsekvenser ved innkjøp •Miljøfyrtårn-sertifiserte virksomheter skal etterspørre varer med så lav miljøbelastning som mulig og så langt som råd velge produkter med anerkjent miljømerking (bl.a. Ø-merket) •Økologisk mat er miljøvennlige i et livssyklus- perspektiv, produsert med mest mulig lokale, fornybare ressurser, uten bruk av kunstgjødsel og kjemiske plantevernmidler.

13 Hvilke Ø-varer omsettes i Norge? dagligvare/faghandel 1.halvår 2006 (tall fra A.C. Nielsen m. fl) ant. kg/lØ-andel % av total Meierivarer ,2 Mel ,5 Kornprodukter/bakervarer ,8 Dypfryst/langtidsholdbart brød ,3 Barnemat ,4 Egg ,0 Drikker ,04 Ris/Pasta / ,5 / 0,4 Tørket frukt/fryst-hermetisk / ,8 / 0,07 Oljer og fett ,08 Erter/bønner tørre ,9 Fersk frukt og grønnsaker mangler tall og er ikke med i oversikten

14 Økologisk melk og meierivarer •Økologisk lettmelk og andre meierivarer er produkter som det passet godt å begynne med i mange virksomheter •Kvalitets- og holdbarhetsmessig er disse varene entydige og kan enkelt erstatte vanlige varer •Bruk av økologisk melk gir samtidig en høy økoandel (kr) i virksomheten, kanskje 10 – 20 %

15 Økologiske tørr- og frysevarer •Tørr- og frysevarer bestilles fra grossist eller kjøpes i butikk •Økologiske tørrvarer er mel, gryn, pasta, ris, tomatprodukter, syltetøy, sukker, kaffe, te og krydder m.fl. •Også økologiske kjøttvarer, egg, ost, dypfryst brød og grønnsakshermetikk er blant varer som lagerføres av aktuelle grossister

16 Økologiske brød- og melvarer •Det finnes flere bakerier som lager ferske økologiske brød- og bakervarer og har egne utsalg •Hør med din faste brødleverandør om de kan tilby økologiske varianter •Økologisk brød og bakverk selges i butikk-kjedene •Økologisk brød og bakverk leveres også i dypfryst tilstand fra grossister •Flerkornbrød, rugbrød, solsikkebrød og speltbrød er noen av de økologiske brødvarene som bakes •Av økologiske melvarer i 1 kg’s pakninger finnes hvetemel siktet/sammalt, rug siktet/sammalt og speltmel siktet/sammalt.

17 Økologiske kjøttvarer •Kjøtt fra storfe og lam er viktige økologiske produksjoner •Økologisk kjøttdeig, ternet grytekjøtt og kjøttkaker er blant de økologiske varene som er aktuelle i middagsproduksjon ved sykehjem og andre institusjoner.

18 Økologisk frukt og grønnsaker •Økologisk frukt og grønnsaker er på sitt beste og mest prisgunstige på høstparten •Eple, pære, banan, gulrot, kålrot, hodekål, løk samt potet er eksempler på gode økologiske valg •Økologisk potet kan gi en høy økologisk andel samtidig som at varen ikke koster så mye •Har du en fast leverandør, spør om tilbud og leveringstid på økologisk frukt og grønnsaker •Ved å kjøp økologisk frukt og grønnsaker i butikk kan du bedømme kvaliteten og velge varene selv

19 Kjøp av økomat– hvordan innarbeide rutiner •Velg noen få varer som passer godt å bytte til økologisk variant gjennom hele året –(Eksempler: lettmelk, rømme, gulost, mel, ris, pasta, tomatprodukter, syltetøy, sukker, kaffe, te) •Velg noen økologiske varer med liten merpris, bestill samtidig med ”vanlige” varer –(Eksempler: knekkebrød, havregryn, grønnsakshermetikk, kjøttvarer som grytekjøtt og kjøttdeig) •Velg enkelte økologiske produkter det ikke går så mye av og som kan lagres –(Eksempler: ketchup, krydder, kjeks, olje, mysli, tørka frukt, erter og bønner) •Kjøp økologisk frukt og grønnsaker i sesongen, da er de billigst og best (i butikk eller hos grossist) –(Gode produkter: gulrot, potet, kålrot, løk, hodekål, eple, banan)

20 Hvordan innarbeide økologiske varer i måltider •Frokost/enkeltmåltider hvor en del av varene er økologiske. – F.eks. melk, yoghurt, juice, musli, brød, egg, fårepølse, ost, frukt, kaffe, te •Økomat på bestemte dager/uker eller til spesielle arrangement. God måte å øke bevisstheten for innkjøp av økologiske varer –Fin profilering i barnehager, sykehjem m.fl., på foreldremøter etc. •Middagsretter hvor noen av varene er økologiske –F.eks. lapskaus, lasagne, gryterett, fårikål •Middagsretter hvor alle varene er økologiske. –F.eks. grønnsakssuppe, kjøttsaus bolognaise, risgrøt, pannekaker

21 Hvordan enkelt bruke litt mer økologisk frukt og grønnsaker •Til barn i barnehage, SFO, skoler, institusjoner –Varer: oppskåret Ø-frukt, smoothie, linsesuppe, pitabrød med grønnsaker, tomatsuppe, knaskegulrøtter, fantasi-frukt, fruktsalat –Pedagogisk kjøp: Være med å handle Ø-frukt, lage til mat, leke frukt- butikk, lage plakater, lære om vekster, salg i kantine, foreldremøter •Til eldre i sykehjem, eldresentra etc. –Varer: Økologisk frukt til mosing i grøt og yoghurt, grønnsaker til supper og marinering, i salatbar i kantine m.m.

22 Eksempler på matretter laget med økologiske råvarer •Retter med innhold av økologiske varer for sykehjem, barnehager og andre virksomheter –Kan lages med f. eks. 40 – 100 % innhold av Ø-varer •Lasagne, gryterett, kjøttsaus, lapsgaus, fårikål •Vegetarbuffé, grønnsakssupper, tomatsuppe •Risgrøt, linsesuppe, middagsris, pannekaker •Havregrøt, pastasalat, potetmos •Brødmat, kake, boller, vafler, foccacia •Frukt og grønnsaker

23 Økologiske innkjøpsandeler – eksempler Ved bytte til: •Øko-melk/-meierivarer: utgjør 10 – 20 % Ø-andel (kr) •Øko-mel/bakervarer: utgjør 10– 15 % Ø-andel (kr) •Øko-kjøttvarer: utgjør 10 – 15 % Ø-andel (kr)

24 Svenske og danske kommuner med økomat •Malmø –Mål om 20 % økologisk i 2007 – uten ekstra finansiering –Malmø skolerestauranter nådde 20 % Ø i 2004 •Svedala –15 % økologisk i skoler og førskoler –15 av 18 kjøkken serverer økologisk i noen grad –Melk, grønnsaker og poteter er varer det satses på •Trosa –20 % (volum) økologisk i kjøkken ved å bytte ut melk, gulrot og kål –Balanserer budsjett med sesongtilpasning og omfordeling •København –Økologisk lokomotiv – mål om 75 % Ø i kjøkken/kantiner innen 2008 –Februar 06: 14 av 39 kantiner 60 % Ø, 15 av 23 pleiehjem 55 % Ø –Barnehager 76 % Ø

25 Hvordan sikre økologisk kontinuitet i virksomheten? •Utpek ansvarlige nøkkelpersoner •Ta i bruk økologisk veileder, rutiner og råd som er utviklet i pilotprosjektet •Bruk indikator (lastes ned fra økologisk veileder) for å måle (og planlegge) økologiske innkjøp •Delta i aktuelle økologiske kurs og nettverk


Laste ned ppt "Oslo kommune Hvordan ta i bruk økomat i din virksomhet? Innhold: •Motiver og nytteverdi •Økologi og økonomi •Økologiske varegrupper •Hvordan kjøpe økologiske."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google