Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Toril Nag, KPMG Strategi for flytting til sentrum.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Toril Nag, KPMG Strategi for flytting til sentrum."— Utskrift av presentasjonen:

1 Toril Nag, KPMG Strategi for flytting til sentrum

2 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Stavanger-regionen: Norges mest spennende arbeidsmarked Over bedrifter med ansatte sysselsatte i fylket Kun 2,3 % arbeidsledige (2,9 i hele landet) I aldersgruppen 30 – 44 år er det de som bor i Rogaland som tjener best Hovednæringene er industri, inkludert energisektoren, det offentlige reiseliv, land- og havbruk Børsnoterte selskaper fra fylket har økt med 52 % siden 2005 – veksten på hovedindeksen er 27 % Mest internasjonale region i landet 2

3 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Stavanger-regionen: Våre største utfordringer Utvikle sektorer som er uavhengig av olje og gass Utvikle raske organisasjoner, med motiverte medarbeidere Skape virksomheter med internasjonalt potensial

4 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Kort om KPMG Et av verdens ledende kompetansehus innen økonomi, skatt og virksomhets- rådgivning Representert i byer i mer enn 140 land KPMG har avdelinger i 25 byer i Norge og med hovedvekt i de store byene Divisjon Sør-Vest har den høyeste veksttakten blant alle avdelingene i KPMG Norge Stavanger er det eneste kontoret hvor KPMG har etablert et Center of Excellence 4 KPMG New York

5 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Vårt behov Tiltrekke oss de beste hodene Være tett på kundene Delta i miljøer som ligner vårt eget Ha energi internt, føle den eksternt 5

6 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Løsningen: En del av vårt regionale Financial District Vellykkede klustere, særlig i utlandet (det finnes få i Norge) har noen konkurransemessige fortrinn: Nærhet mellom virksomheter Komplementære virksomheter Nærhet til råvarer – i vårt tilfelle kloke hoder Vågen i Stavanger har utviklet seg til et regionalt kluster innen finans Samler banker, investeringsmiljøer og rådgivere 6

7 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Hvordan få bygget opp klustere? Unfortunately, clusters are much like art: we know it when we see it Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi 7

8 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. 8 Why do women have two hands?

9 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.

10 10 And why do men have two hands?

11 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.

12 Klustere kan plasseres hvor som helst Klustere kan plasseres hvor som helst, så lenge tilgangen til innsatsfaktorene er god og infrastrukturen er på plass For rendyrkede kompetanse- virksomheter betyr dette som oftest i sentrum For andre, som IT, ser vi at de godt kan legges i randsonen, som Silicon Valley 12

13 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Nær kundekluster eller eget kluster? Skal vi være en del av oljeklusteret eller vårt eget kluster? Vi valgte vårt eget kluster, for å bli enda mer attraktive overfor dyktige fagpersoner i regionen og nærheten til det som skjer innen vår sektor 13

14 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Vi skal bidra til å styrke et næringskluster Med Skagen Fondene og SR Bank som drivkrefter er det nærliggende at vi har mulighet for å bygge opp et sterkt finanskluster i Stavanger Flyttingen bidro til at sentrum ble et enda sterkere finanssentrum, enn det som er mer spredt på Forus 14

15 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. I sentrum for kundene: Stavangers finanskluster Problemstillingene for komplementære virksomheter er ikke så ulike Læring skjer fortsatt best i møte mellom mennesker, og de menneskene man er nær møter man oftere Det er enklere å etablere gode møteplasser på et geografisk lite område – tid er penger (i hvert fall i vår sektor) 15

16 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. KPMGs møteplass I KPMG skal vi være generøse og inkluderende Våre lokaler skal være en møteplass for erfaringsdeling og kunnskapsoverføring Da må vi tilby både opplevelse – og enkel tilgjengelighet 16

17 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Etter et halvt år… Vi er blitt en møteplass Langt flere kundemøter på huset, enn tidligere De ansatte trives i lokalene Vi vokser raskest av avdelingene i Norge Vi har mer kontakt med vår egen sektor 17

18 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Gjør dere attraktive Vær gode til å synliggjøre grupperinger av selskaper – som på sikt kan vokse til klustere Arbeid for god infrastruktur og tilgjengelighet Tenk på at at sentrum skal leve også på kvelden Engasjer næringslivsledere i utviklingen Ikke vær redd for å tenke stort 18

19 © 2009 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. I had loftier dreams and visions. And there was no way to implement them building housing in the outer boroughs. Donald Trump 19

20 Takk for oppmerksomheten 20


Laste ned ppt "Toril Nag, KPMG Strategi for flytting til sentrum."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google