Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bibelen, Ordspråkene 22,1: ”Godt navn er mer verd enn stor rikdom, å være avholdt er bedre enn sølv og gull.” Det Bibelen ikke sier noe om, er at det stort.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bibelen, Ordspråkene 22,1: ”Godt navn er mer verd enn stor rikdom, å være avholdt er bedre enn sølv og gull.” Det Bibelen ikke sier noe om, er at det stort."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bibelen, Ordspråkene 22,1: ”Godt navn er mer verd enn stor rikdom, å være avholdt er bedre enn sølv og gull.” Det Bibelen ikke sier noe om, er at det stort sett er mediene som gir deg et godt eller dårlig rykte. Det handler om omdømmet

2 Noen kjøper kostbare tjenester fra profesjonelle omdømmebyggere. Var det Gelmeyden Kiese fakturerte Berit Kjøll for i fjor og som hun forsøkte å få Staten til å betale?

3 Der finnes ingen quick fix - tror ikke dere at både NSB, SAS og Tine – har forsøkt? Og husker dere Braathens SAFEs “Best og Back”? Det bidro til å knekke flyselskapet for mer enn 10 år siden! Og husker dere SAS-ulykken ved Stokholm Og hva med Toyota Prius? Og den islandske regjeringen? For ikke å snakke om Sportsklubben Brann ! Og hva skal den katolske kirke nå gjøre? Hva med det norske helsevesenet, nå sist Vest-Viken med Asker og Bærum sykehus?

4 Noen krummer nakken og går løs på et møysommelig, uhyre vanskelig og viktig arbeid med å fjerne årsaken til det dårlige omdømmet. Og så kommuniserer de produktets forbedrede kvaliteter, verdier og gode tilbud.

5 Den som vil forbedre sitt omdømme må først gjøre seg fortjent til det • Den må granske hjerte og nyrer for å se hva den kan gjøre bedre • De som skal kommunisere må ha noe å kommunisere om • De må vite at den du kommuniserer for gjør de rette tingene

6 I matvareindustrien og blant forsikringsfolk verserer det en kjent historie om salmonellautbruddet hos Nidar-Bergene i Den fortelles fortsatt etter så lang tid om hva bedriften gjorde for å trekke tilbake sjokoladevarer fra kiosker og butikker over hele landet, hva de gjorde av av annonsering og profilarbeid i forbindelse med re- starten etter at skadesaneringen var gjennomført og hva hele historien til slutt kostet. Denne kunnskapen er ikke plukket ut fra generell statistikk eller fra omtale i avisene. Kunnskapen er utelukkende fortsatt levende fordi lederen for bedriften påtok seg et omfattende informasjonsarbeid i form av foredrag i ulike sammenhenger om det som hadde skjedd. Hans fortellermåte gjorde historien til felleseie som vi fortsatt har nytte av i det skadeforebyggende arbeidet i dag. Salmonellautbruddet hos Nidar-Bergene i 1987

7 År 2000 var NSBs katastrofeår – med Åsta-ulykken og andre større og mindre ulykker. Samtidig forberedte regjeringen å skape konkurranse på norske skinner ved å invitere store utenlandske jernbane- selskaper som Deutsche Bahn inn i Norge. Dette kunne blitt en enda en katastrofe for NSB som selskap og arbeidsgiver.

8 NSBs eier skiftet ut styre og administrasjon Den nye ledelsen tiltrådte våren 2001 og fikk følgende oppdrag: • Økonomien må forbedres • Basiskvaliteten må forbedres • Tilliten må gjenopprettes

9 Endringsprogrammet Konkurransekraft Sikkerheten går foran alt 30 forbedringsprosjekter ble igangsatt •Konkurransedyktig vedlikehold og renhold •Bedre salgs- og distribusjonsløsninger •Reklame og kommunikasjon •Økt Kundeinnsikt •Ekstraordinære kostnadsreduksjoner 10 forbedringsområder er igangsatt •Konkurransedyktige rutemodeller •Bedre personellutnyttelse •Bedre kundeløsninger •Bedre kundeservice •Økt punktlighet og regularitet Økt lønnsomhet ”Vi tenker kroner og øre i alt vi gjør” Økt kundetilfredshet ”Vi gjør det lettvint for kundene våre” Vi vil vinne konkurransen Økt konkurransekraft

10 Kommunikasjon intern og eksternt • Vi kommuniserte, motiverte og inspirerte egne medarbeidere • Vi inviterte nøkkeljournalister – Halvorsens konditori – til nyheter • Vi fylte Rockefeller i Oslo fire ganger med egne medarbeidere og samferdselspolitikere (og Frank Beck). • Vi brukte hensynsløst alle gode nyheter i mediene – kjørte fram Einar Enger • Inviterte det engelske jernbanemagasin Railroad Business

11 Kommunikasjonsutfordringer når du må ”vinne venner” • Egne medarbeidere er dine viktigste ambassadører • Sikre at medarbeiderne har nok og riktig info til å representere deg lokale miljøer • Få frem de konkrete endringene og forbedringene • Spisse budskap slik at det er interessant (nok) for journalistene • Unngå at fokus legges (kun) på motforestillinger

12 Fra Harry-byen til Elvebyen Drammen Et omdømmeprosjekt som har gitt Drammen mer tilflytting enn fraflytting

13 Mediene er aktører Medienes folk er ikke bare rapportører i en hendelse, de er aktører. Medienes folk har til alle tider ønsket å påvirke, gripe inn i, bety noe for samfunnsutviklingen. Tidligere skjedde det på lederplass. Nå skjer det på nyhets- og reportasjeplass. (ref Vestre Viken Helseforetak)

14 Derfor kan vi utnytte muligheten til å gjøre mediene til aktører

15 Slik kan vi gjenvinne tilliten i markedet Gjør de nødvendige forandringene og vær sikre på at dere gjøre de rette tingene til rett tid. Vis at forandringene er forbedringer og kommuniser dette på en ydmyk og pedagogisk god måte. Da vil omdømmet forbedres. Men det vil ta tid.

16 Gjør de rette tingene igjen, igjen og igjen og så fortell om det, igjen, igjen og igjen. Mitt enkle budskap er


Laste ned ppt "Bibelen, Ordspråkene 22,1: ”Godt navn er mer verd enn stor rikdom, å være avholdt er bedre enn sølv og gull.” Det Bibelen ikke sier noe om, er at det stort."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google