Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSivert Farstad Endret for 9 år siden
1
Nyhet – Statsbudsjettet 2005: Ny terminologi: Godtgjørelse ! Ikke: Tilskudd.. Subsidier..
2
Er beskrivelsen riktig? Mulig behov for korrektiv: •Virkningene av tilvante regimer •Ulik myndighetsorganisering ved innføring av konkurranse •Ulik bransjestruktur ved innføring av konkurranse
3
Selskap/konsernÅrsverkProsent NSB Biltrafikk 1 526 9,0 AS Oslo Sporveier*) 600 3,5 Pan Trafikk 595 3,5 HSD Busstrafikk 524 3,1 Schøyens Bilcentraler 374 2,2 Trondheim Trafikkselskap 355 2,1 Sum 3 97423,4 Av totalt17 000100 *)Tallene for Oslo Sporveier gjelder kun bussdriften (anslag). Antall årsverk for buss, t-bane og trikk til sammen er 2373. Største medlemsbedrifter/konsern i TL 1991
4
Største medlemsbedrifter/konsern i TL 2004 Selskap/konsernÅrsverkProsent Nettbuss AS 3 55621,6 Norgesbuss AS 1 233 7,5 Gaia Trafikk AS 1 011 6,1 HSD Buss AS 851 5,2 Connex Norge AS 702 4,3 AS Oslo Sporveier*) 627 3,8 Sum 7 98048,5 Av totalt16 500100 *)Tallene for Oslo Sporveier gjelder kun bussdriften (AS Sporveisbussene og Nexus Trafikk AS). Antall årsverk for hele konsernet inkl. buss, t-bane og trikk er til sammen 2128.
5
Bruttokontrakt = fokus på kostnader Nettokontrakt = fokus på inntekter KostnaderInntekter Offentlig kjøp/tilskudd Billett- inntekter
6
Werner Brøg (Socialdata, München): ”Minst interessert i å øke antall reisende i kollektivtrafikken har buss- selskapene vært - unntatt i de tilfeller der det har vært nettoavtaler.”
7
PSR-forordning •Ikke enighet om anbud som eneste form •Ikke enighet om egenregi •Betent politisk sak
8
Belgia De Lijn, Vlanderen •Kollektivtilbudet viktig politisk •Offentlig eid selskap •Transparens •Klare standardkrav mht frekvens •50 % offentlig egenregi (buss) •50 % privat drift – anbud (buss)
9
EU-kommisjonen •Studie om ”good practises”
10
Fremtid? •Europeiske giganter? •Offentlig egenregi? •SMB? •Mulighet for kommersielle ruter •All utvikling i offentlig regi?
11
Gjøre tingene riktig – og de riktige tingene
12
Viktige momenter •Struktur på myndighetssiden •Struktur hos leverandører •Detaljeringsgrad •Samspill mellom offentlig og privat sektor •Styringsparametre – hvem tør? •Få snakker om bussbransjens tap
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.