Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Innføring i IT-tjenester ved Det juridiske fakultet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Innføring i IT-tjenester ved Det juridiske fakultet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Innføring i IT-tjenester ved Det juridiske fakultet
Mangler du brukernavn og passord? Ta med legitimasjon og kom opp til kursholder. (NB! Ikke det samme som PIN-kode og fødselsnummer)

2 Innføring i IT-tjenester for nye studenter ved Det juridiske fakultet
Kursholdere våren 2012: . Oda Egeberg Leder, Juriteket Håkon Danielsen Veileder, Juriteket

3 Agenda Juriteket PC-plasser Trådløse soner
Regler for bruk av fakultetets IT-ressurser Informasjon om brukerkonto Nyttige nettsider og tjenester

4 Juriteket Kontaktpunkt for IT-tjenester på juridisk fakultet
Nettside: jus.uio.no/juritek Veilederkontoret Domus Nova, 3. etasje Betjent hverdager 08: Kontakt Kontaktskjema på våre nettsider Telefon Personlig oppmøte

5 Juriteket Brukernavn og passord Trådløst nettverk Printere PC-hjelp
Masteroppgavemal Kurs Annet IT-teknisk

6 Infosenteret http://www.jus.uio.no/studier/tjenester/infosenteret/
Studierelaterte tjenester Eksamensreglement Kurs- og eksamensoppmelding Karakterutskrift Annet studierelatert

7 PC-er på Det juridiske fakultet
Domus Nova Tre PC-stuer i 3. etasje Læringssenteret i 2. etasje Domus Academica PC- stue i kjelleren

8 Trådløst nettverk Oppkobling fra privat bærbar PC
Krever trådløst nettverkskort (WI-FI) Gyldig brukernavn og passord Veiledning:

9 Trådløse soner Domus Media (DM) Fredrik Stangs sal (130)
Francis Hagerups sal (129) Anton Martin Schweigaards sal (366)  Biblioteket Domus Bibliotheca (DB) Fakultetsbiblioteket Oasen (336) Auditorium 14 Møterom (234) Hjørnerommet Møterom (325) St. Olavs gt. 23 Lesesal (227) 3 etasje 4 etasje 5 etasje Gymnastikkbygningen Frokostkjelleren Domus Nova (DN) Lesesal 1 etasje (182) Læringssenteret 2 etasje 3 etasje (IT-seksjonen) Kursrom (352) 4 etasje 5 etasje Master lesesal (681) Master lesesal (781) Domus Academica (DA) Seminarrom (113) Rotunden (152) PC-stue 1 (002B) PC-stue 2 (011) Kollegieværelset (144) Grupperom (030) Grupperom (034) Fakultetsværelse (203) Cort Adelersgate 30 2 etasje 3 etasje

10 Regler for bruk av universitetets IT-ressurser
Utgangspunkt: Full handlefrihet Begrensninger: Norsk lov: Åndsverkloven, personvernloven, straffeloven UIO’s IT-reglement Alminnelig skikk og bruk

11 Norsk lov Åndsverksloven Personvernloven Straffeloven

12 IT- reglementet Avtale mellom deg og UiO som anses akseptert ved første gangs bruk av universitetets PC-er og IT- tjenester

13 IT-reglementet Plikter ved bruk av IT-tjenestene
Lese reglementet og holde deg oppdatert på dette Identifisere deg med eget brukernavn og passord Holde passordet skjult for andre Sikre deg mot tap av egne data Lagre på hjemmeområdet (M:) Hindre spredning av virus

14 IT- reglementet Dine plikter forts. Bruke utstyret ressursbevisst
Du skal være ”meget tilbakeholden med bruk av IT-tjenestene til virksomhet som ikke har direkte tilknytning til faglig virksomhet” Vis hensyn ved stor pågang Behandle utstyret pent

15 Konsekvenser av overtredelse
Sanksjoner (fra IT-reglementet): 9.1 Overtredelse av dette reglementet kan føre til at bruker nektes tilgang til universitetets IT-tjenester, hertil kommer sanksjoner som universitetet etter andre regler kan gjøre gjeldende. 9.2 Brudd på regler om personvern, taushetsplikt m.m. kan føre til erstatningsplikt og/eller straff. De vanlige regler om oppsigelse eller avskjed av arbeidstaker eller disiplinærforføyning mot studenter vil kunne ramme misbruker av IT-tjenestene.

16 Skikk og bruk ved PC- plassene
Ikke tillatt å spise eller drikke Lesesalsregler gjelder! Vær stille Mobil i lydløs modus Ikke tillatt å reservere plassen

17 Brukerkonto Brukernavn og passord
Gir tilgang til alle IT-tjenester ved Universitetet i Oslo

18 Kriterier for tilgang Opptak til ordinært studieprogram
Betalt semesteravgift Bekreftet utdanningsplan Eksamensmelding Frist ca. 1. februar

19 Universitetes PC-er Operativsystem: Windows 7 Enterprise Programvare
Microsoft Office 2010 Thunderbird Adobe Reader X Internet Explorer Antivirus: F-Secure CD/DVD-brenner Komplett oversikt: https://app.uio.no/programvare/ Skannere PC-stue 2, 3. etasje Læringssenteret, 2. etasje

20 Utskrift Tosidig utskrift (standard)
Kvote på 250 sider inkludert i semesteravgift Flere utskrifter kan kjøpes i StudentWeb

21 Personlig hjemmeområde (M:)
Personlig lagringsområde på universitetets servere Lagringskapasitet 200 MB Backup 8 ganger per døgn Viktig: Lagre data på (M:), ikke på lokal disk (C:)

22 Hjemmeområde

23 Tilgang til brukerkonto
Automatisk fra fakultets PC-er Fra egen PC, for eksempel hjemmefra: Eksternt skrivebord VPN

24 Brukerkonto Logg alltid av

25 Nyttige nettsider Semestersidene Fronter Webmail Studentweb Brukerinfo

26 Semestersidene

27 Nyttige nettsider Webmail http://webmail.uio.no E- post

28 Nyttige nettsider Webmail
Informasjon fra Universitetet sendes på e- post Studieinformasjon Gjeldende frister Varslinger

29 Nyttige nettsider Fronter http://fronter.uio.no
Innlevering av oppgaver Emnerom Kommunisering med lærer E- post

30 Nyttige nettsider Brukerinfo http://brukerinfo.uio.no
Brukernavn og passord Bytte passord Krever ikke innlogging: Se brukernavn Nytt passord på SMS

31 Nyttige nettsider

32 Nyttige nettsider Brukerinfo forts. Videresende e- post
Utskriftshistorikk Status utskriftskvote Tilknytninger til fakultetet

33 Nyttige nettsider Studentweb http://studweb.uio.no Undervisningsplan
Eksamensoppmelding Betaling av semesteravgift Betaling av utskrifter Eksamensresultater

34 Nyttige nettsider Lovdata www.lovdata.no Gyldendal Rettsdata
Alternative innloggingsmåter: IP- tilgang Opprette egen brukerkonto

35 Informasjon

36 Oppgaver


Laste ned ppt "Innføring i IT-tjenester ved Det juridiske fakultet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google