Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erfaringer med tilrettelegging Kristin Flagstad, HR-sjef ISS Facility Services.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erfaringer med tilrettelegging Kristin Flagstad, HR-sjef ISS Facility Services."— Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringer med tilrettelegging Kristin Flagstad, HR-sjef ISS Facility Services

2 Fakta om ISS Facility Services AS: • 70 regions- og avdelingskontorer • ansatte • Hovedkontoret: Sjølyst plass 2 på Skøyen i Oslo • Eies av: ISS A/S • Omsetning 2011: 6,2 milliarder kroner En enklere hverdag!

3 ISS – huset INTEGRATED FACILITY SERVICES  Kontraktsledelse  Tjenester fra alle fagområder RENHOLDKONTOR- STØTTE CATERINGSIKKERHETEIENDOM PERSONAL- HUSET  Daglig renhold  Næringsmiddel  Temporært  Hotell  Sentralbord  Helpdesk  Resepsjon  Internlogistikk  Dokumenter  Rekvisita  Kantine- og personalrestauranter  Arenaer  Events  Rigg  Forpleining  Automater  Frukt  Vektertjenester  Resepsjon  Adgangskontroll  Svinnkontroll  Grøntanlegg  Snø/feing/strø  Avfalltransport  Vaktmester  Elektro  Ventilasjon  Flytteservice  Skadesanering  Eiendomsdrift- og forvaltning  Jobbsenter  Rekruttering  Personalutleie  Lederutvelgelse  Omstilling

4 Tilrettelegging i ISS – slik det kan sees utenfra IA-bedrift med strukturert fraværsarbeid Mange ulike tjenester Mange lokaliteter og kunder Mange ansatte – også i deltidsstillinger = MANGE MULIGHETER

5 Tilrettelegging – slik det kan sees innenfra Kreativitet en barriere – det er begrenset hvor mye kopiering vi trenger….. Legene har ikke kompetanse om hva som går an: Kantinearbeid lettere enn renhold? ”Ufaglært arbeid” på et område kan lett erstattes med annet ”ufaglært arbeid”? Det er alltid mulig med deltid? Krav om sikkerhetsklarering, sikkerhetskurs, norskkunnskaper Kompetansekrav, kjennskap til kundene Vi er avhengig av et tett samarbeid med NAV

6 HVA GJØR VI? - kompetanseheving Vi bruker BHT som kreativitetskatalysator – idébank og utfordrer Arbeidsplassbeskrivelser for de fleste tjenester, viser: Normalhverdag Spesielle forhold Ergonomi og utstyr Metoder Kompetansekrav Omfang og avlastningsmuligheter Sendes med den ansatte til legen Våre NAV-kontakter kjenner dem og bruker dem i sitt arbeid Oppgaver Normalhverdag: - Gressklipp - Beskjæring av hekk m/saks (bensindrevet) - Gjødsling med bøtte - Sprøyting med ryggsprøyte - Planting av sommerblomster - Luking - Beskjæring med håndsaks – Løvblåsing Spesielle forhold: - Løft av gressklipper inn og ut av bil - Ryggsprøyte er tung, tar 16 liter - Tunge avfallssekker - Belastninger på rygg og knær Verktøy / hjelpemidler Ergonomi og utstyr: - Ergonomikurs - Arbeide sammen 2 og 2 - Motordrevne håndverktøy som hekkesaks o.l Metoder: - Få hjelp til å løfte inn og ut av bil - Fylle mindre i sekkene og i bøttene - Bruke 7 liters ryggsprøyte i stedet for 16 liters Tilretteleggingsmuligheter / krav til kompetanse Kompetansekrav: - Kurs for bruk av sprøytemidler - Fag kurs for gartnerarbeid - Fagbrev som gartner/anleggsgartner Omfang og avlastningsmuligheter: - Fjerne enkelte arbeidsoppgaver som utløser smerte - Endre arbeidsoppgaver, eks. bare kjøre maskin/klipper - Redusere arbeidsomfang – arbeide med lavere intensitet (gradert) - Redusere arbeidstid pr dag eller antall timer på jobb pr dag (gradert) - Teknisk/ergonomisk tilpasning (hjelpemidler) - Intern omplassering, evt. rullering © ISS Facility Services AS. Benyttes materialet til andre sammenhenger enn det er ment for kreves samtykke fra ISS.


Laste ned ppt "Erfaringer med tilrettelegging Kristin Flagstad, HR-sjef ISS Facility Services."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google