Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dr. Lena E. Bygballe Senter for byggenæringen, Handelshøyskolen BI www.bi.no/bygg Læring og samarbeid i byggenæringen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dr. Lena E. Bygballe Senter for byggenæringen, Handelshøyskolen BI www.bi.no/bygg Læring og samarbeid i byggenæringen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Dr. Lena E. Bygballe Senter for byggenæringen, Handelshøyskolen BI Læring og samarbeid i byggenæringen

2 Senter for byggenæringen •Opprettet i 2005 på initiativ fra næringen selv •3 hovedområder: –Bidra til å øke forståelsen av næringens samfunnsøkonomiske betydning –Bidra med forskning på bedriftsrelaterte prosesser –Bidra med kompetanseutvikling og utdanning •Ledet av Lena E. Bygballe •3 stipendiater som er knyttet til senteret: –Anna Svärd om ulike kontraktsformer –Sigrun Gabrielsen om læringsprosesser –Marianne Broch om innovasjonssystemer •Andre faglige på BI, for eksempel Torger Reve

3 Forskningsprosjekt I på læring Plain building – plain sailing? •Samarbeidsprosjekt med Nifu Step, BNL og Veidekke, samt representanter fra rådet for regionale verneombud •Finansiert av NFR og bedriftene •Problemstilling: Hvorfor anvendes ikke eksisterende kunnskap selv i situasjoner der ”alle” kunne hatt nytte av det? •2 doktorgradsprosjekter og del-prosjekter •Paper om hvordan å forstå kunnskapsanvendelse og læringsprosesser i byggeprosessen ved å bruke et situert læringsperspektiv (Lena og Finn Ø til CIB 2010)

4 Læring og samarbeid i byggenæringen •2 årig prosjekt finansiert av Byggekostnadsprogrammet og Senteret •Problemstilling: Hvordan kan tettere samarbeid føre til læring og verdiskaping i byggenæringen? •Teoretisk basert på industriell nettverksperspektiv og situert læringsperspektiv •Kvalitativ case studie av St. Olavs hospital –40 intervjuer av ulike aktører involvert i prosjektet –Spørsmål om relasjoner (koblinger mellom aktører og deres aktiviteter og ressurser) og læringsprosesser (etablering av rutiner, endringer og forbedringer i løsninger og prosesser, drivere, fremmere og barrierer)

5 Resultater: Samarbeide for å lære og lære å samarbeide •Tettere samarbeid slik som partnering og trimmet bygging er drevet av behovet for forbedringer – først og fremst rettet mot produktivitet og ikke så mye innovasjon •Resultatet av samarbeidet er også først og fremst knyttet til produktivitet – sikre fremdrift •Den nye samarbeidsformen er imidlertid et resultat av innovative og eksplorerende læringsprosesser – krever endring i eksisterende verdier, normer og forretningsmodeller •”Fremmere”: Samlokalisering, møteplasser – først og fremst uformelle - sterk involvering fra byggherre, ønske og motivasjon til å lære fra deltakerne, insentivsystemer •Barrierer: Eksisterende kunnskaps- og maktstrukturer, mangel på absorbativ kapasitet (forberedelse), mangel på ”slack”, mangel på dokumentasjon av erfaringer

6 Formidling av resultater •Bruke eksempler fra prosjektet som undervisningscases både på BIs ordinære MSc programmer og MMg program Strategisk ledelse i bygg- og anleggsnæringen •Sluttrapport til BKP – både utviklingen av MMg programmet og prosjektet •Artikkelskriving •Følge resultatet av prosjektet videre – et ”momentum”-prosjekt


Laste ned ppt "Dr. Lena E. Bygballe Senter for byggenæringen, Handelshøyskolen BI www.bi.no/bygg Læring og samarbeid i byggenæringen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google