Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Problemstilling: Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Problemstilling: Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian."— Utskrift av presentasjonen:

1 Problemstilling: Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen?
Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian Laier Nybø, Marcel Kraft, Sveinung Myrnes

2 Bakgrunn for valg av oppgave
Det er stort frafall på yrkesfag i videregående Mange lærere opplever at elevene mangler motivasjon i hverdagen Vi tror at humor kan være med å bøte på dette, og vil derfor prøve å finne ut hvordan vi kan bruke det mer enn vi gjør i dag

3 Mål Fylle verktøykassa vår med gode metoder for bruk i undervisninga
Bli bedre lærere Få det morsommere på jobben Bidra til å skape et bedre læringsmiljø

4 Forelesning Vurdering Lek med fag Gruppebygging Oppkvikker Study Buddy Gi terningkast Hotseat Kle-seg-ut dag You Tube-klipp Frustrasjons-ventil (3 spm) Premier Quiz Rollespill Tegne klassen som bil/hus/dyr Musikk Seks tenkere Kryssord Sheriff Høytlesning av morsom tekst Fullfør setningen Trampeklapp (klapp ved verb) Fabrikken Elevene forteller hverandre vits Elevundervisning Photo Story til å lage digitalfortellinger Sola skinner på Hode-skulder-kne-og-tå Exitkort Prikken Switch-a-roo Debatt Plassere seg etter bursdag Fun facts Audacity (ta opp lyd) Over elva med magsike sko Fantasireise (for å huske stoff, signalgang/inspirajson til tekstar) Hilse med rompa Blindesisten Morsomme håndhilsninger Mnemo-regler Froskehopp Sanseøvelse - skriving Metafor Krabb og skriv Gullkorn Kafévert  Stå på avis Idémyldring med lysark Idémyldring med gule lapper Presskrivings Kafésirkulering

5 Nå skal dere være med på et gameshow i amerikansk stil
Hotseat Nå skal dere være med på et gameshow i amerikansk stil

6 Metode

7 Den didaktiske relasjonsmodellen

8 Vygotskij

9 Kvantitativ forskning

10 Piaget

11 Mesterlære

12 Steinerpedagogikk

13 Humor

14 M.A.K.V.I.S.S

15 Kreativitet

16 Hva er humor? Det å oppfatte noe som morsomt
En metode for å leve med uovervinnelige problemer Noe elevene ler av, noe som er inkluderende, skaper avslappet stemning. ”Den der tager spøg kun for spøg, og alvor kun alvorligt, han har forstået begge ting meget dårligt” (”Gruk” av danske Piet Hein)

17 Humor i arbeidslivet Haugen og Melhus har i boken Latterlig lønnsomt kommet med seks påstander om hvorfor man bør bruke humor mer i arbeidslivet : Humor øker evnen til å takle kriser, problemer og usikkerhet Humor reduserer sykefraværet Humor øker organisasjonens prestasjonsnivå og læringsevne Humor i organisasjonen reduserer turnover Humor i organisasjonen øker innovasjon og kreativitet Humor i organisasjonen styrker den eksterne profilen. Alle vil leke med de glade

18 Humor i undervisningen
”Noe av nøkkelen til humor, er å vite når den virker og hvordan den kan forbedre læringsmiljøet” Peter M. Jonas, Laughing and Learning Jonas mener, som Haugen og Melhus, at en av de enkleste måtene å forbedre et organisasjonsmiljø på, er ved bruk av humor.

19 For riktig bruk av humor:
Binder folk tettere sammen Reduserer stress og spenninger Skaper en trygg atmosfære Gjør det lettere å huske informasjon Utvikler tankeferdigheter Øker effektiviteten Gjør alle fag mer akseptable Bedrer oppmerksomhet og motivasjon Motvirker frafall Og ledere som bruker humor er mer verdsatt en andre (Jonas går faktisk så langt som til å si at forskning har vist at humor er den viktigste faktoren for å bli en suksessfull lærer)

20 Det er ikke meningen at vi som lærere skal ta på oss rollen som stand-up-komikere, men at vi skal bruke humor for å skape en god stemning og lette på trykket Dewey sa allerede i 1910 at: ”To be playful and serious at the same time is possible, and defines the ideal mental condition”

21

22 Resultater Litt om erfaringene med noen metoder

23 Konklusjon, eller hva er viktig for at det skal fungere med humor?
Se an alders gruppen Modifisere Variere Fag relatere God forberedelse

24 De seks tenkere

25 Kommentarer? Spørsmål?


Laste ned ppt "Problemstilling: Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google