Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”Næring og Læring” Teknisk Seminar Golsfjellet 2010.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”Næring og Læring” Teknisk Seminar Golsfjellet 2010."— Utskrift av presentasjonen:

1 ”Næring og Læring” Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

2 Jan Ove Kaarbø Teknisk sjef Toyota Norge AS
”Hva?” Jan Ove Kaarbø Teknisk sjef Toyota Norge AS Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

3 Agenda: Teknologi. Systemer. Hybrid. TechDoc 3 og Team 21
Hva bidrar bransjen med i forhold til skolene/ elevene og lærlingene? Hva ønsker vi fra skolen? Hybrid – hva bør alle vite om hybrid – skal vise litt om sikkerhet TEAM21 – status sertifisering Mekanikerkonkurransen- E læringsmoduler – vi skal se på nye moduler som kommer – moduler for alle på hybrid Kursplan- for 2011 Nye kurs- Toyota Norge AS 2011 Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

4 Større gap mellom kunnskapsnivå – bil teknologi
Som en innledning til sertifisering har vi tatt med denne for å vise hvorfor vi må ha fokus på blant annet sertifisering som er en stor del av årsaken til gapet. Teknologi gapet øker ift. egen kompetanse. Her må vi se hva som kan gjøres på kompetanseplan pr. forhandler. Toyota Norge AS 2011

5 Why TD3 : Pain Point: Identification
Data Volume Increase 34 % 28 % User surveys TechDoc Information Could not find information Information did not fix the problem 2005 2009 Circa ~5000 pages Circa ~35000 pages System Performance System Operating speed is below average or poor EWD performance Very slow, crashes system. Unreliable 61 % Ageing Diagnostic Tools Inconsistent vehicle coverage Lack of memory Poor language support No reference data Expensive (BER Issue) No J2534 (Euro 5) 2 generations behind market

6 Systemer ABS BA VSC VSC pluss VDIM(Lexus) TRC SRS (9 puter)
IADS Integrated Active Drive system- 4WD linket til TRC og VSC for bedre veiholdning. Adaptiv fartsholder Adaptiv frontlys AVS - Adaptiv fjæring Styring på bakhjul Denne hadde vi med ifjor Toyota Norge AS 2011 Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

7 Systemer Elektroniske bremser(Hybrid) Girskifte indikator
Filassistanse (hjelper bilen å holde seg innenfor strekene) Varsel om at det er noe i veibanen foran bilen i mørket (infrarøde kamera) Hastighetsalarm Dekktrykk varsler Fotgjenger beskyttelse ved at panser "flytter på seg "ved en påkjørsel Bremser ned ved hindring i veibanen med fartsholder innkoblet Radar bak som varsler om fare for påkjørsel bakfra og legger nakkeputene inn mot nakkegropen til de som sitter i bilen Strammer opp setebeltene foran og bak ved fare for stor frontkollisjon. VGRS Endrer utveksling på tannstang for å styre mer i en nødssituasjon Denne hadde vi med ifjor Toyota Norge AS 2011 Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

8 09 11月 代表者会議 First Prius Oct1997 8 8

9 Toyota strategi: Hybrid til hovedmodeller
2010 2015 Steg 1 Prius + Auris HSD Steg 2 Hybridmiks >20% Steg 3 Hybridmiks mot 50% Prius HSD 9

10

11 What is the most important tool when working on HYBRID?
Safety precautions What is the most important tool when working on HYBRID? Think first! Then act! What is the most important tool when working on Hybrid (click) Think first, than act !

12 650 Volt AC 201,3 Volt DC Nøkkeltall på Prius Modell Akselerasjon
(0-100 km/t) Forbruk (blandet kjøring) Utslipp (Co2) Prius 2000 13,4 0,51 120 Prius 2003 10,9 0,43 104 Prius 2009 10,4 0,39 89 Prius PHV 11,4 0,26 59 Euro avgasskrav er teknologi skapende 650 Volt AC 201,3 Volt DC

13 Service Point (Inverter with Conv. Assy)
Safety Precautions 5. After removing the service plug, wait 10 minutes or more to discharge high-voltage capacitor High-voltage Capacitor Discharge 0V Elect-ricity NOTICE: After removing the service plug, wait 10 minutes or more to discharge high-voltage capacitor. Service plug removal 10 min. Toyota Norge AS 2011

14 Ikke klassifisert som hybrid
Hva er en hybrid? Prius/ Auris CT/RX/GS/LS Full hybrid EV Drive Motor-assist Stop & go system Regenerativ bremsing Motor stopp Det som her klassifiseres som full hybrid er det som ofte blir kalt fullstendig hybridsystem som innebærer både serie og parallellhybrid og muliggjør komplett EV drive. Tommelfingelregel på hva vi besparer på utslipp: Mild – 20% Full – 30% På ny Prius er tallet høyere enn 30%, nærmere 37% Ikke klassifisert som hybrid Mild hybrid

15 Toyota Hybrid Synergy Drive®  andre hybrid systemer
Serie & Parallell -Full Hybrid: Egenskaper: Lader HV batteri Separat energi til elektro motor Separat generator Synergi mellom: Energi fra elektromotor og Bensinmotor Velger beste kraftkilde: Elektromotor Kombinasjon av begge Regenerativ bremsing 12V HV Batteri MG1 Engine Inv PS MG2 Toyota Hybrid System benytter ‘strong’ hybrid system. Strong hybrid system har en separat separate generator that creates energy and controls the motor to drive the wheels. Unlike conventional systems in which a low-output motor temporarily boosts driving performance, Hybrid Synergy Drive achieves a synergy between enhanced motor and engine power, making the best use of both. The system continually and seamlessly selects the most efficient power to drive the vehicle: Electric motor Petrol engine Combination of both The parallel and TOYOTA system use regenerative braking. Instead of relying on an outside source of electricity, they generate their own electricity internally by reclaiming the energy that is normally wasted slowing and stopping the vehicle. It never needs to be plugged in for recharging! The benefits of Hybrid Synergy Drive : Offers “the best of both worlds”: Maximum driving performance with least impact on the environment. 

16 Evolution of E-drive and Engine
また、ハイブリッドに、外部から充電できる機能を追加して、 電気エネルギーも利用できるようにしたものが、 プラグインハイブリッド車であり、 電気自動車は、 プラグインハイブリッド車から、 エンジンと 燃料タンクを 取り去ったものと言えます。 更に、HVのエンジンを 燃料電池スタック に置き換えれば 燃料電池車、FCHVとなります。 つまり、今までトヨタがハイブリッドカーで培った技術は、 これからの様々なエコカーに活用できるという事です。 この様な幅広い応用が可能なのは、トヨタが、ハイブリッドシステムを、 生産技術も含めて自社技術として「手の内化」しているから こそだと言えます。 一方で、この分野での他社との競争やエコカーへの社会要請は 年々激しくなってきています。 モーター、電池、インバータなどの主要ユニットの 小型・軽量化、高性能化、低コスト化など、 ハイブリッド技術を改善・進化させて行くことが、重要と思っています。@ Using hybrid technology for PHV, EV, and FCHV

17 Lexus

18 Skjematisk fremstilling av en brenselcelle.

19 この図は、将来のエコカーの棲み分けのイメージを 移動距離と速度で整理したものです。
Vision of Response to Environmental and Energy Issues HVs & PHVs with internal combustion engine Heavy-duty trucks Vehicle size FCHVs Express trains Passenger cars Route buses HV EVs Regular trains FCHV(BUS) Short-distance commuters Delivery trucks この図は、将来のエコカーの棲み分けのイメージを 移動距離と速度で整理したものです。 望ましい都市のあり方や、暮らし方を思い描いて、 それらを支える交通システムを考え、 そこで活躍するモビリティを、具体的なビジョンとして描き、 研究開発を進めることが重要と考えています。 Motorcycles FCHV EV PHV Driving distance Small delivery vehicles Winglet i series Fuel Gasoline, diesel, bio-fuels, compressed natural gas, gas to liquids, coal to liquids, etc. Electricity Hydrogen HVs or PHVs with internal combustion engines: wide use; EVs: short-distance compact commuters; FCHVs: medium-to-large vehicles and buses.

20 Ny TechDoc 3 & Diagnosetester
Vi har med info på verktøy som kommer i nær fretid. Desverre har denne pakken vært forsinket. Oppstart er utsatt til første del av 2011. Toyota Norge AS 2011

21 Div deler og komponenter.
Hva har Toyota gjort? 156 biler ble gitt bort for bruk i undervisning (spesialverktøy og opplæring). T-tep pakker til 15 skoler, med opplæring(verdi ca kr pr pakke). T-tep skolebøker Div deler og komponenter. 50 biler Auris X, ble i samarbeid med lokal forhandler delt ut til skoler. DSAMvfmsad Toyota Norge AS 2011 Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

22 Bauda har eget opplæringskontor (35%)
Hva har Toyota gjort? Bauda har eget opplæringskontor (35%) Vi har egen tur for faddere som har læringer som består Meget godt Vi har en årlig tur for mekanikere som har utmerket seg, velges av forhandler. Vi har også tur for de som når toppen i Team systemet vårt. Utenlandsturer (bilfabrikk). DSAMvfmsad Toyota Norge AS 2011 Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

23 Toyota mål for sertifisering
Team 21 Toyota mål for sertifisering 100% 100% Dette er basert på sertifisering etter å ha tatt E læringen på TEAM21. 503 mekanikere i Norge totalt. 50% 50% 50% 10% Toyota Norge AS 2011

24 Anna Anka Toyota Norge AS 2011

25 Mekanikerkonkurranse
Toyota Norge AS 2011

26 Hvilke råd gir skolene? Er du skoleflink = Allmennfag Strir du på skolen = Liker å jobbe praktisk = Håndverksfag = Bil Vi vil ta imot de som har jobbet seg gjennom de 3 forutgående trinnene i desember 2011 Toyota Norge AS 2011 Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

27 Grunnmur U=R*I Har elevene som kommer ut av skolen den kunnskapen de bør ha for å møte den teknologien som er i dag? Vi vil ta imot de som har jobbet seg gjennom de 3 forutgående trinnene i desember 2011 Toyota Norge AS 2011 Teknisk Seminar Golsfjellet 2010

28

29 Takk for oppmerksomheten
GTS Tec doc Takk for oppmerksomheten Dette skal bli et stort steg fremover med et bedre FIR verktøy  Toyota Norge AS 2011


Laste ned ppt "”Næring og Læring” Teknisk Seminar Golsfjellet 2010."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google