Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lokal synlighet Hva? Hvorfor? Hvordan?. Synlighet i lokale medier og i nærmiljøet skaper en mer rettferdig verden!

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lokal synlighet Hva? Hvorfor? Hvordan?. Synlighet i lokale medier og i nærmiljøet skaper en mer rettferdig verden!"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lokal synlighet Hva? Hvorfor? Hvordan?

2 Synlighet i lokale medier og i nærmiljøet skaper en mer rettferdig verden!

3 Innhold •Hva er lokal synlighet? •Hvorfor er det så viktig? •Hvordan oppnår vi lokal synlighet? –Case: Stunt

4 HVA er lokal synlighet? •Oppslag i lokale medier (lokalaviser, radio, menighetsblad, nettsider osv) •Leserinnlegg •Plakater i nærmiljøet/butikken •Støtteannonser •Radiojingle •”Stunts” i nærmiljøet •Andre ting?

5 HVORFOR lokal synlighet er så viktig! •Økt kunnskap om at klimaendringene rammer fattige hardest •Positivt omtale av aktivitet i menigheten •Gir en følelse av nærhet/identifikasjon •Folk i nærmiljøet forberedes på aksjonen •Gir bøssebæreren ryggdekning Muligheter for økt innsamlingsresultat

6 HVORDAN gjør jeg det? Plakater i nærmiljøet –Pass på at menigheten har bestilt inn mange nok (evt last ned og print ut fra nettsidene) Annonser (både til papir og internett) –Både i lokalmedia og nettsider til lokale bedrifter, kommunen og lignende (NB må være gratis)

7 HVORDAN gjør jeg det? forts… Pressemelding: Forhåndsomtale og etteromtale - Bruk ferdig utkast eller lag din egen vri - Interessevekkende tittel + hvem, hva, hvor, når + kontaktinfo - Ring på forhånd! Leserinnlegg - Tittel som vekker interesse - Kortfattet, poengtert, personlig, argumenterende - Klart budskap, gjerne en oppfordring til slutt Har du kontakter? Bruk dem!  Har du kontakter? Bruk dem! 

8 HVORDAN gjør jeg det? forts… •Innsalg av lokale aktiviteter, konfirmantopplegg, ildsjeler, stunts etc. -Ring og/eller lag pressemelding om saken -Tenk bildemuligheter -Tren til intervju – tenk ut hva du/dere vil få fram

9 Stunt: Hva er det? Hvorfor lage stunt?

10 Stunt-eksempler •Flaskepost-øy •Brødaksjonen •Konfirmanter som tagget prestens bil •Ungdommer som vasket biler i lyskryss •Dansegalla •Andre ideer/eksempler?

11 Å lykkes med et lokalstunt •Helhetlig konsept: Aviser vil ha bilder, radio vil ha lyd, tv vil ha action •Tydelig/utfordrende budskap •Lokal forankring: Lokale politikere? Lokale ungdommer? Lokal aksjonsleder? Gjerne kjente personligheter! •Praktisk gjennomføring: Standtillatelse, utstyr og organisering •Timing: Tett opptil aksjonsdato – folk har dårlig hukommelse

12 Disse ressursene finner du på nettet •Utkast til pressemeldinger (til bruk før OG etter aksjon) •Utkast til leserinnlegg •Menighetsblad-artikler, bilder og logo •Radiojingle (kommer) •Annonser til nettsider og papiraviser •Plakater •Tips til stunts og arrangementer for å skape synlighet

13 Vi står til din disposisjon! Sindre Stranden Tollefsen Seksjonsleder Tlf: E-post: Kristoffer Sævre Tlf: E-post: Hordaland og Sogn og Fjordane + Møre og Romsdal Arne Grieg Riisnæs Tlf: E-post: Hedmark og Oppland + Nordland, Troms og Finnmark Henriette Bjerke Tlf: Trøndelag Cathrine Bøe Gjesti Tlf: E-post: Agder og Telemark Jorunn Strand Askeland Tlf: E-post: Rogaland + Akershus og Østfold Bjarte Lien Tlf: E-post: Vestfold og Buskerud + Oslo, Asker og Bærum

14 De følgende slide-ene inneholder flere tips til hvordan du kan oppnå synlighet i lokale medier (presenteres ikke på regionsvis samling)

15 Intervju om Kirkens Nødhjelp-aksjonen •Skal alltid sies: •Naturkatastrofer rammer alltid fattige hardest. Klimaendringene fører til mer flom, tørke og ekstremvær i fremtiden. Vår innsats gjennom Kirkens Nødhjelp-aksjonen 23. mars kan redde liv neste gang katastrofen rammer. •Annet: •Innsamlede penger gir oss fleksibilitet til å starte arbeid og være raske når behov dukker opp. … Pengene vi samler inn gjør oss fleksible til å sette inn nødhjelp raskt når katastrofen rammer….

16 Pressemelding og innsalg •Ring først, vær selger, si det enkelt •Send e-post med pressemelding –HVEM? –HVA? –HVOR? –HVORFOR? –NÅR? –KONTAKTINFORMASJON •Én sak = én pressemelding •Husk alltid en god overskrift!

17 Leserinnlegg •Tittel som vekker interesse •Kort •Personlig •Argumenterende •Klart budskap

18 Å bli intervjuet •Forbered 2-3 poenger du ønsker å få fram –Hva Kirkens Nødhjelp gjør –Hvordan folk kan bidra –En god, personlig historie •…du kan få uventede spørsmål. Forbered deg på dette også! •Intervjuobjekter: Deg selv, konfirmanter, bøssebærere, deltakere i lokale aktiviteter

19 Nyhetskriterier: Hva gjør en nyhet til en nyhet? V I S A Kort V esentlig I dentifikasjon S ensasjon A ktuelt K onflikt/kuriøst


Laste ned ppt "Lokal synlighet Hva? Hvorfor? Hvordan?. Synlighet i lokale medier og i nærmiljøet skaper en mer rettferdig verden!"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google